Cum se va schimba viața europenilor până în 2040, când revoluția verde a Uniunii Europene va fi finalizată în proporție de 90%.
Europenii vor merge mai mult cu bicicleta și vor mânca mai puțină carne. În zonele rurale vor exista mai puține vaci, dar vor fi mai multe cabluri electrice deasupra capului. Nu va mai fi niciun miner de cărbune în UE, dar locurile de muncă în producția ecologică se vor afla în plină expansiune, scrie Politico despre modul în care va arăta societatea europeană peste 16 ani.
În 2024, Comisia tocmai a susținut un plan care prevede în esență acest viitor. Într-o evaluare a impactului de 605 de pagini, acesta prezintă modul în care UE ar putea obține o reducere cu 90% a emisiilor până în 2040.
Cu toate acestea, este imposibil de spus dacă acest viitor imaginat se va și materializa. Pe tot continentul, politicile climatice se confruntă cu rezistență. Fermierii europeni se revoltă, iar alegerile UE care se profilează îi tentează pe candidați să le promită alegătorilor lor o tranziție verde mai lină.
Cu toate acestea, analizând propria evaluare a UE și rapoartele recente ale Comitetului științific consultativ pentru schimbările climatice din Europa, un lucru este clar: dacă Europa dorește să atingă neutralitatea climatică, modificările care vor schimba viața sunt inevitabile. Nu există o cale discretă către zero net.
Deci, presupunând că totul merge conform planului, iată cum ar putea arăta viața în Europa peste 16 ani.
Ce vei avea în frigiderul tău în 2040? Probabil mai puține produse de origine animală.
Această schimbare a dietei va ajuta Europa să reducă semnificativ emisiile. Animalele de fermă vor fi în continuare principala sursă de metan a UE, al doilea cel mai mare factor de încălzire globală, dar cererea mai mică de carne și lactate va duce la o scădere a numărului de animale și a emisiilor. Bruxelles-ul și guvernele naționale vor folosi o varietate de măsuri pentru a-i îndemna pe oameni către mai multe mese pe bază de plante.
Pentru fermieri, tranziția va însemna o revoluție agricolă. Vor exista mai puține ferme de animale; în 2023, consilierii științifici ai UE au prezis o scădere a cererii de până la 50% – și asta s-a întâmplat. Fermierii vior fi, de asemenea, forțați să reducă drastic utilizarea îngrășămintelor pe bază de azot. Va fi necesară o schimbare a practicilor agricole pentru a menține recoltele constante.
Sursele de venit ale fermierilor vor trebui, de asemenea, să se schimbe dramatic – mulți vor profita de noua piață de eliminare a carbonului a UE pentru a câștiga bani pentru stocarea CO2 pe terenurile lor, în special zonele folosite anterior pentru pășunat sau cultivarea culturilor pentru hrănirea animalelor.
Totuși, pe măsură ce Europa va elimina treptat utilizarea combustibililor fosili, agricultura va fi cea mai mare sursă de emisii a continentului. Dacă UE dorește să ajungă la neutralitatea climatică în 2050, sectorul va trebui să își reducă și mai mult poluarea.
Principalele schimbări din ultimii 20 de ani vor fi probabil imperceptibile în 2040 - dar vă veți aminti costul, zgomotul și stresul renovărilor majore necesare pentru a vă face casa mai eficientă din punct de vedere energetic.
Dacă în anii 2020 europenii își încălzeau casa cu un cazan pe gaz sau pe ulei, probabil că în viitor vor instala o pompă de căldură electrică. Cu cât locuiesc mai la sud, cu atât va fi mai mare șansa să aibă aer condiționat, deoarece temperaturile vor depăși în mod regulat 40 de grade Celsius. Dar, în ciuda utilizării AC, clădirile din UE vor folosi mai puțină energie datorită electrificării și izolației mai bune.
Asta înseamnă, de asemenea, — probabil — facturi mai mici de energie electrică. Cu toate acestea, utilizarea oricăror combustibili fosili va fi costisitoare, deoarece taxele pe carbon vor crește și se va renunța la subvenții. Prin urmare, în medie, gospodăriile vor cheltui mai mult pe energie pentru transport, un număr mare de persoane conducând încă mașini cu motor cu combustie.
Europenii își vor reduce consumul total. Acest lucru ar putea însemna că vor cumpăra în mod conștient mai puține lucruri noi. Concomitent, producătorii vor folosi din ce în ce mai mult materiale reciclate.
Unele guverne vor introduce măsuri pentru a opri creșterea spațiului de locuit pentru europeanul mediu, deoarece mai mulți oameni trăiesc singuri, ceea ce duce la creșterea cererii de energie și materiale. Noile măsuri vor varia de la alocații personale de CO2 la programe și stimulente fiscale care vor ajuta cuplurile să se mute în locuințe mai compacte odată ce copiii lor s-au mutat.
Majoritatea mașinilor vor fi electrice. Vehiculele cu emisii zero vor reprezenta
60% din mașinile de pe șosele. Pentru a ajunge acolo, UE va elimina treptat vânzările de mașini noi alimentate cu combustibili fosili în 2035 – în ciuda opoziției conservatoare stridente.
Dar mașinile electrice nu vor fi singura schimbare. Va exista o adoptare a mobilității partajate – de la transportul public la servicii precum închirierile pe termen scurt, care se va lega și de efortul de a consuma mai puțin: în loc să dețină biciclete, mai mulți oameni vor închiria biciclete de oraș
În plus, planificatorii urbani vor încuraja oamenii să opteze pentru mersul pe jos și cu bicicleta prin proiectarea orașelor cu distanțe mai scurte între necesitățile zilnice, cum ar fi supermarketurile și școlile.
În ceea ce privește călătoriile pe distanțe mai lungi, mai mulți oameni vor călători cu trenuri acolo unde este posibil. Taxarea și prețul carbonului vor face zborurile mai scumpe. City-break-urile în Ibiza sau călătoriile de afaceri la o conferință nu vor mai fi atât de dese
UE va fi în pragul decarbonizării întregului sistem energetic până în 2040. Blocul comunitar va funcționa în principal pe surse regenerabile, susținute de energia nucleară. Sectorul transporturilor, cu o cerere continuă de petrol, va fi cel mai mare consumator de combustibili fosili.
Tranziția energetică va deveni din ce în ce mai vizibilă. Vei observa un peisaj presărat cu mai multe turnuri de transmisie și mai multe cabluri. Vei vedea și mai multe turbine eoliene și panouri solare. Energia pe bază de cărbune va fi eliminată, în ciuda reticenței Poloniei.
Ocuparea forței de muncă se va schimba pe măsură ce Europa va abandona sectoarele de carbon precum producția de motoare cu ardere, în timp ce locurile de muncă în renovarea clădirilor, fabricarea de tehnologii curate precum pompele de căldură și gestionarea resurselor sunt în plină expansiune.
În consecință, sute de mii de europeni vor fi recalificați – afectând considerabil mai mulți bărbați, deoarece locurile de muncă care vor dispărea sunt în mare parte în sectoare în care femeile vor fi subreprezentate.
Emisiile industriale or scădea cu 85% între 2015 și 2040. Unele companii vor fi nevoite să-și răstoarne întregul proces de producție. Altele își vor neutraliza emisiile rămase cu tehnologia de captare a carbonului (care a devenit o industrie completă de sine stătătoare), aspirând CO2 înainte de a ajunge în atmosferă.
Reducerile de emisii ale UE vor contribui la încetinirea schimbărilor climatice, dar planeta va continua să se încălzească. Verile vor fi mai calde, iernile vor fi mai blânde, iar vremea extremă va lovi mai tare și mai des, cu pagube de miliarde și multe vieți în fiecare an.
Dar, în 2040, europenii se vor bucura de un beneficiu tangibil din eforturile lor de a decarboniza și electriza: Ei vor respira mai ușor, precizează Politico.
Pe măsură ce fabricile pe bază de cărbune se vor închide și mașinile care ardeau petrol vor fi scoase de pe drumuri, decesele premature cauzate de poluarea aerului vor scădea dramatic - de la aproximativ 466.000 pe an în 2015 la mai puțin de 200.000 în 2040, o evoluție care va salva, de asemenea, economia europeană.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News