Preşedintele Academiei Române, Ioan-Aurel Pop, consideră că autorităţile şi publicul trebuie să aplice varianta cea mai bună de începere a anului şcolar, 'adică să se facă educaţie faţă în faţă, cu elevii şi dascălii în acelaşi loc, la şcoală', şi spune că 'suntem condamnaţi să muncim din greu pentru aplicarea scenariului 'verde', adică pentru intrarea în firescul vieţii'.
Publicitate
'Autorităţile şi publicul trebuie să facă, evident, în aşa fel încât să se aplice varianta cea mai bună, adică să se facă educaţie faţă în faţă, cu elevii şi dascălii în acelaşi loc, la şcoală. Cei care spun că educaţia online, la distanţă, este la fel de bună ca educaţia directă, aureolată de căldură umană, nu ştiu ce spun, nu au predat niciodată, vor să ne amăgească ori să ne arunce în haos', afirmă Pop.
Preşedintele Academiei spune că 'pentru a ajunge la formula optimă este nevoie de un oarecare efort, nu foarte mare, de o anumită stăruinţă' şi mai este nevoie 'să nu se facă greşeli din nicio parte', dar se declară sceptic că 'putem face şcoală aşa cum se face şcoala, adică în chip natural'.
'Or, premisele în acest sens nu sunt prea încurajatoare. Mai întâi, pentru că unele autorităţi au creat, până nu demult, un cadru normativ fluid şi contradictoriu, introducând sancţiuni şi obligaţii considerate de alte autorităţi - deopotrivă ale statului român - ilegale. În al doilea rând, oamenii au înţeles din această bâlbâială a autorităţilor că se pot juca cu boala, că pot părăsi spitalele şi carantina, făcând exact ceea ce le trece prin cap. Din pricina acestor nepotriviri, lucrurile au luat-o razna în lunile iulie şi august, ajungând la acest maxim (deocamdată!) de îmbolnăviri, de internări la terapie intensivă, de decese. Dacă vom merge tot aşa, sunt slabe speranţe să putem face şcoală aşa cum se face şcoala, adică în chip natural', arată Ioan-Aurel Pop.
El susţine că 'scenariul al doilea este o soluţie de avarie, nedorită şi ea, fiindcă instruirea şi educaţia vor avea rezultate foarte slabe', iar 'al treilea scenariu va fi catastrofal, iar şcoala astfel făcută nu va avea niciun folos', fiind 'condamnaţi să muncim din greu pentru aplicarea scenariului 'verde', adică pentru intrarea în firescul vieţii'.
'În acest scop, guvernanţii trebuie să acţioneze impecabil, ca ceasul, fără avansări şi reculuri, fără măsuri invalidate, fără exagerări. Iar românii, adică guvernaţii, au obligaţia să respecte măsurile elementare anunţate şi verificate, de la păstrarea distanţei fizice până la purtarea măştii, fără teribilisme de adolescent, fără fente şmechereşti, fără sfidări de copil şi fără gesturi de inconştient. Aşa cum cei care ne conduc nu ne pot lua drepturile şi libertăţile democratice, trecute în Constituţie şi în alte legi, nici noi, oamenii de rând, nu putem decide asupra sănătăţii individuale, când este vorba despre boli transmisibile, şi nici asupra educaţiei, când este vorba despre ansamblul poporului român', adaugă academicianul.
Pentru Pop, 'menţinerea sănătăţii fizice şi spirituale a cetăţenilor nu este facultativă, nu depinde de individ şi nu se discută la masa tratativelor'. 'Se poate ca democraţia să fi obosit după cei circa 2.500 de ani de existenţă, dar nu avem o soluţie mai bună de trai în colectivitate. Blamând democraţia şi nepunând ceva mai bun în loc, riscăm să ajungem la degenerarea democraţiei în anarhie, cum avertiza Polybius cu mai bine de două milenii în urmă', consideră preşedintele Academiei.
Profesorul Pop subliniază că 'nu este uşor să se creeze în acele condiţii bune pentru ca sănătatea şi educaţia să intre pe un făgaş normal, dar nu este nici imposibil'.
'Premisele necesare pentru împlinirea lor sunt - cred - cel puţin două: competenţă maximă din partea autorităţilor şi încredere maximă din partea poporului român în aceste autorităţi. Restul va veni de la sine. Iar după trecerea nenorocirii - toate nenorocirile din istorie au trecut până acum! -, nu avem decât să ne pregătim pentru ceea ce, pentru noi sau copiii şi nepoţii noştri, ar putea să mai vină, să-i instruim în spirit digital pe toţi românii, să punem la punct şcoala online etc. Dar să nu uităm nicio clipă că nu a sosit încă vremea roboţilor/humanoizilor şi nici a anarhiei', a mai spus Ioan-Aurel Pop, potrivit Agerpres.
Preşedintele Klaus Iohannis a anunţat miercuri că noul an de învăţământ preuniversitar va începe pe 14 septembrie, iar majoritatea elevilor vor merge efectiv la şcoală, urmând să existe trei scenarii privind modul de organizare a cursurilor.
VEZI ȘI SOLUŢII pentru ieşirea din criza coronavirus. Ioan-Aurel Pop: A fost o muncă TITANICĂ!
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu