Școala nu este făcută să ne învețe să reproducem, atrage atenția ministrul Educației, Adrian Curaj, care este convins că, pentru descurajarea plagiatului în rândul elevilor și a studenților, soluția nu este sancțiunea.
Întrebat în cadrul interviului pe care l-a acordat, marți, pentru DC News, ce ar trebui făcut pentru descurajarea plagiatului în rândul elevilor și studenților, ministrul Curaj a evocat un fapt care a s-a petrecut în timpul studenției sale, menționând că "sancțiunea", în opinia sa, nu este o soluție care ar putea combate un astfel de fenomen.
"Sunt multe de spus. Am avut un coleg de facultate în anii '70 care a fost prins copiind la un examen. Timp de un an, din acel moment nu a mai putut să fie student, a trebuit să facă altceva. Cred că sunt multe lucruri de discutat aici. Nu aș merge pe sancțiune, ci pe ceva care este proactiv. Deci, pregătesc să nu fac greșeala. Din acest punct de vedere sunt mai multe lucruri de făcut.
Un mecanism puternic este acela al transparenței. Acum sunt instrumente multe care analizează similitudinile, pentru că nu există softuri de plagiat. Cred că noi trebuie să dăm acces profesorilor, cadrelor didactice și elevilor la astfel de instrumente. Fiind instrumente de transparență, imediat se văd similitudinile.
Școala nu este făcută să ne învețe să reproducem
În țara asta foarte mulți oameni respectă încă valorile fundamentale și cred că mulți pot roși încă. Mi se pare important să pregătim pentru a nu greși. Trebuie să le explicăm consecințele unei abordări nepotrivite și mai cred că pe măsură ce vom putea transmite clar că școala nu este făcută să ne învețe să reproducem, ci trebuie să stimuleze să venim cu propia opinie, dacă este a ta, nici nu poți să copiezi. Daca ești învățat să reproduci, atunci ești învățat că iei ceva și reproduci și în lucrarea ta, dacă ești învățat că ești diferit și trebuie să fii stimulat să fii diferit și să fii apreciat că spui diferit, atunci va fi natural, pentru că tu pui în pagină o lucrare care reflectă opțiunile tale.
Există acel proiect mare în care am investit resurse și emoții multe prin care se dă acces studenților și cadrelor didactice la informația științifică de mâna întâi, la zi. (...) Pe măsură ce încercă să dăm acces la informație și la cunoaștere, pe măsură ce stimulăm studenții și elevii noștri să înțeleagă că ei sunt diferiți și produc ceva, eu cred că există o șansă", a explicat ministrul Curaj.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News