Curiosity de la NASA, o nouă descoperire pe Marte. Ce a găsit Roverul pe Planeta Roșie / foto

foto: Freepik

Roverul Curiosity de la NASA a descoperit o abundență de sulf pur pe Marte după ce a trecut peste o rocă și a crăpat-o, uimind oamenii de știință.

Roverul cu șase roți a detectat sulf pe Marte și înainte, dar doar în amestec cu alte minerale, inclusiv magneziu și calciu. Sulful pur, un element inodor care se formează în condiții foarte specifice pe care oamenii de știință planetari nu le-au legat de locația roverului, pare să fie infuzat în multe roci din întreaga regiune, conform unei declarații NASA.

„Găsirea unui câmp de pietre formate din sulf pur este ca găsirea unei oaze în deșert”, a spus Ashwin Vasavada, om de știință principal al misiunii de la Laboratorul de Propulsie cu Jet din California, în declarația dată. „Nu ar trebui să fie acolo, așa că acum trebuie să explicăm acest fenomen.”

În fotografia roverului, cristalele galbene de sulf pot fi văzute aglomerate în regiunile interioare ale buzunarelor zdrobite ale obiectului. Aceste cristale erau prea mici și fragile pentru ca Curiosity să le poată preleva cu un burghiu, așa că a ajuns să staționeze lângă o altă rocă mare poreclită Mammoth Lakes, conform NASA. Aici, roverul a folosit un burghiu la capătul brațului său robotic pentru a săpa o gaură în acea rocă și a depozitat-o pentru analize ulterioare înainte de a se îndepărta.

Curiosity, care se află în al 12-lea an al misiunii sale, a dat peste ultima sa descoperire pe 30 mai, când explora Gediz Vallis, un canal șerpuit care coboară pe pantele Muntelui Sharp din centrul Craterului Gale. Roverul a studiat canalul în ultimele câteva luni în căutarea semnelor de viață microbiană antică.

Din ceea ce înțelegem despre trecutul Marte, Muntele Sharp ar fi fost mult mai umed acum miliarde de ani decât este astăzi. Canalul Gediz Vallis care șerpuiește prin munte ar fi fost săpat pe măsură ce planeta începea să se usuce, posibil prin vânturi puternice sau chiar fluxuri violente de apă lichidă.

Curiosity a identificat câteva semne ale acestei istorii, în special în mormanele de resturi împrăștiate în canal. Rocile au inele palide sau halouri aproape de marginile lor, pe care oamenii de știință spun că sunt cauzate de reacții chimice induse de apă după ce rocile au absorbit mineralele disponibile depuse în zonă.

Oamenii de știință nu sunt siguri ce rol ar fi avut istoria Marte în formarea sulfului pur descoperit recent sau dacă elementul are vreo legătură cu alte minerale pe bază de sulf descoperite anterior în regiune. „Descoperirea unor lucruri stranii și neașteptate este ceea ce face explorarea planetară atât de captivantă”, a spus Vasavada.

YesMy - smt4.5.3