Fabrica din Kentucky, cea mai mare a Ford, se închide.
Lucrătorii din industria auto din SUA sunt așteptați să se întoarcă la negocieri cu Stellantis, producătorul Chrysler, joi, o zi tensionată după ce o grevă surpriză la cea mai mare și mai profitabilă fabrică a Ford a crescut semnificativ tensiunile dintre United Auto Workers (UAW) și cele ”Trei Mari Companii” de la Detroit, relatează Reuters.
Decizia luată miercuri seara de a închide fabrica de camioane din Kentucky a Ford, unde lucrează 8.700 de muncitori, cea mai mare grevă individuală de la începutul grevelor țintite cu patru săptămâni în urmă, a avut loc în timp ce UAW și Stellantis se pregăteau pentru o altă rundă majoră de negocieri, au spus surse.
Aproape un sfert din cei 150.000 de lucrători UAW la cele Trei Mari Companii de la Detroit sunt acum în grevă, iar mii de alți lucrători au fost concediați din locurile de muncă în fabrici care nu sunt în grevă, deoarece producătorii de automobile au declarat că grevele au făcut inutilă munca lor.
Altfel, greva de la Kentucky reprezintă un avertisment pentru Stellantis și General Motors, ale căror oferte de salarii și beneficii sunt mai mici decât cele ale Ford, pe baza rezumatelor publicate de producătorii de automobile și de UAW.
”Aceasta pune pe toată lumea în alertă. Dacă nu au adus nimic nou pe masă de săptămâna trecută, GM și Stellantis ar trebui să fie îngrijorați”, a spus Sam Fiorani, vicepreședinte al previziunilor globale de vehicule la AutoForecast Solutions.
Producătorii de automobile au dublat inițial ofertele de majorare a salariilor, au acceptat creșterea salariilor împreună cu inflația și au îmbunătățit salariile pentru lucrătorii temporari, dar sindicatul dorește salarii mai mari, eliminarea sistemului salarial cu două niveluri și extinderea sindicatelor la fabricile de baterii.
Decizia președintelui UAW, Shawn Fain, de a închide liniile de asamblare care produc camionetele Ford Super Duty și SUV-urile mari Lincoln Navigator și Ford Expedition este o lovitură pentru Ford, care ar putea submina rapid profiturile pe tot parcursul anului al producătorului de automobile.
Fabrica de camioane din Kentucky a Ford, cea mai profitabilă operațiune, generează vânzări anuale de 25 de miliarde de dolari, aproximativ o șase parte din veniturile globale ale companiei în industria auto.
”Sunt produse foarte scumpe aici care sunt extrem de profitabile. Cu Super Duty în această fabrică, aceasta este cea mai mare fabrică a Ford. Sunt pe cale să construiască 400.000 de vehicule anul acesta”, a spus Fiorani.
Shawn Fain și alți oficiali UAW au convocat o întâlnire cu Ford miercuri la 5:30 pm ET (21:30 GMT) și au cerut o nouă ofertă, pe care Ford nu a avut-o, a declarat un oficial Ford.
”V-ați pierdut pur și simplu fabrica din Kentucky”, a spus Fain, potrivit oficialului Ford și a unei surse din sindicat, care au vorbit sub protecția anonimatului, deoarece negocierile nu sunt publice.
Ford a spus că decizia a fost ”nesăbuită, dar neașteptată, dată fiind strategia declarată a conducerii sindicale de a ține cele Trei Mari Companii de la Detroit în stare de rău timp de luni prin deteriorarea reputației și haos industrial".
Fabrica din Kentucky ”este o fabrică foarte profitabilă și, deoarece nu a fost nicio notificare, va fi deosebit de disruptivă. Acesta este un pas important care lovește în rezultatul financiar”, a declarat Harley Shaiken, profesor de muncă la Universitatea din California, Berkeley.
Fain a declarat că scopul său este să țină producătorii de automobile în dezavantaj prin acțiuni țintite, în loc de o grevă generală la toate operațiunile.
”Nu vom sta în jur pentru totdeauna. Dacă Ford nu poate înțelege asta după patru săptămâni de grevă, acești 8.700 de lucrători care închid cea mai mare fabrică a lor îi vor ajuta să înțeleagă”, a spus el pe platforma de socializare X miercuri seara.
Vizate pentru profituri mari la Stellantis sunt fabricile de camionete Ram din Sterling Heights și Warren, Michigan, precum și două fabrici Jeep SUV din Detroit.
Producătorii de automobile din Detroit vor raporta rezultatele financiare ale celui de-al treilea trimestru între 24 și 31 octombrie, iar UAW ar putea folosi ceea ce se așteaptă să fie profituri substanțiale pentru a-și susține cererea pentru un contract mai avantajos.
Înainte de anunțul de miercuri al Ford, sindicatul a ordonat greve la cinci fabrici de asamblare, inclusiv la două fabrici Ford, din cele trei companii și la 38 depozite de piese operate de GM și Stellantis.
Citește și: Piaţa auto din Rusia a explodat în septembrie iar mărcile chineze continuă să câştige teren
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu