Uniunea Europeană a adoptat noi reguli care vor obliga companiile aeriene să raporteze impactul climatic al dârelor albe (contrails) lăsate de motoarele avioanelor, alături de emisiile de dioxid de carbon.
Într-o mișcare controversată care a stârnit reacții puternice din partea industriei aeronautice, Uniunea Europeană a adoptat noi reguli care vor obliga companiile aeriene să raporteze impactul estimat asupra climei al dârelor albe lăsate de motoarele avioanelor, cunoscute sub numele de contrails, alături de cantitatea de dioxid de carbon emisă anual.
Decizia, luată de oficiali guvernamentali în spatele ușilor închise vineri, 30 august, vine în ciuda opoziției vehemente a industriei, care susține că nu există suficiente date de cercetare privind efectele acestor dâre albe.
Contrails-urile conțin oxizi de azot, carbon negru și alte substanțe nocive pentru mediu, iar studiile au arătat că acestea contribuie la formarea de nori în atmosfera superioară, unde, spre deosebire de norii de la altitudini joase, contribuie la reținerea căldurii în atmosferă.
Comisia Europeană a recunoscut că există „incertitudini inerente” în ceea ce privește impactul climatic non-CO2 al industriei aviatice, dar a subliniat că „contribuția netă la încălzirea globală este bine cunoscută”. În acest context, noile cerințe de raportare vor contribui la o mai bună înțelegere a problemei.
„Studiile au arătat că incertitudinea acestor efecte nu este un motiv suficient pentru a evita acțiunea”, a declarat executivul UE.
În ciuda acestor noi reguli, textul final adoptat conține o derogare temporară pentru zborurile pe distanțe lungi. Noile reguli vor fi aplicabile, începând de anul viitor, doar pentru zborurile între aeroporturile din Spațiul Economic European (SEE) – adică UE, Islanda, Norvegia și Elveția.
Această excepție a fost criticată de grupurile de mediu, care consideră că toate companiile aeriene care operează zboruri pe distanțe lungi au fost tratate preferențial. „Companiile aeriene pentru zboruri pe distanțe lungi primesc din nou un tratament preferențial din partea UE”, a declarat Krisztina Hencz, manager de politici aeriene la grupul de lobby Transport & Environment din Bruxelles. „Au lucrat din greu pentru a submina acțiunile și cercetările privind efectele non-CO2 și acum sunt recompensate pentru aceste eforturi”.
Cu toate acestea, concesia obținută de companiile aeriene este limitată. Noile reguli se vor extinde la toate zborurile către și dinspre UE începând din 2027.
Această legislație vine în urma unei reforme recente a sistemului european de comercializare a emisiilor (EU ETS), care impune anumitor companii să liciteze pentru alocații pentru fiecare tonă de CO2 emisă. În prezent, prețul este de aproximativ 70 de euro pe tonă – aproximativ echivalentul emisiilor unui singur pasager într-un zbor transatlantic dus-întors.
Noua lege UE stabilește, de asemenea, reguli privind modul de estimare a amprentei de carbon a combustibililor aviației sustenabile, care pot fi produși din biocombustibili, deșeuri organice sau hidrogen verde. Orice combustibil a cărui amprentă de carbon pe ciclul de viață este cu cel puțin 70% mai mică decât cea a kerosenului standard va fi considerat cu emisii zero în cadrul schemei de comercializare a emisiilor. Dacă se utilizează electricitate regenerabilă pentru a sintetiza combustibili sustenabili, aceasta trebuie să provină din capacități noi, dedicate, cum ar fi turbine eoliene sau panouri solare.
Această mișcare a Uniunii Europene subliniază angajamentul său de a combate schimbările climatice și de a reduce impactul industriei aviatice asupra mediului, în ciuda rezistenței din partea companiilor aeriene, potrivit Euronews.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu