Ieri, David Lynch, în vârstă de 71 de ani, a revenit la Cannes unde nu mai fusese de 15 ani.
Ieri, David Lynch, în vârstă de 71 de ani, a revenit la Cannes unde nu mai fusese de 15 ani. Regizorul distins cu Palme d'or pentru Sailor et Lula în 1990 şi cu Premiul pentru cel mai bun regizor în 2001, pentru Mulholland Drive, autorul miticului Blue Velvet, a apărut pe covorul roşu la prezentarea celui de al treilea sezon din Twin Peaks. A strâns cu afecţiunea mâna neozeelandezei Jane Campion, invitată şi ea la Cannes pentru prezentarea celui de al doilea sezon din serialul Top of the Lake şi l-a îmbrăţişat călduros pe preşedintele juriului, spaniolul Pedro Almodovar.
A fost primit cu aplauze la Grand Théâtre Lumière unde au fost proiectate primele două episoade ale legendarului serial, o revenire a călătoriei onirice.
Strigăte de “te iubesc” s-au auzit când regizoul şi actorul Kyle MacLachlan, interpretul agentului special Dale Cooper, au pozat în faţa zecilor de fotografi.
Artistul, care se întorsese în ultimii ani la prima sa dragoste, arta vizuală, lăsase să se înţeleagă, în mai mult interviuri, că a renunţat la cinema.
“Nu, afirmaţiile mele au fost greşit transmise. N-am spus că voi renunţa la cinema. Ci numai că nimeni nu ştie ce îi rezervă viitorul”, a subliniat Lynch.
Serialul lui David Lynch şi Mark Frost, care a provocat o adevărată revoluţie în televiziune la începutul anilor 90, revine deci, mai întunecat, dar şi mai derutant.
Marele succes în epocă s-a datorat faptului că Twin Peaks este inclasabil, cu stilul lui narativ, ritmul, imaginea şi muzica ce se situau în zona cinema-ului, mai curând decât în cea a televiziunii. Nu era nici soap opera, nici serial poliţist, deşi se hrănea din ambele genuri, refuzând în acelaşi timp orice etichetare.
Potrivit actriţei Mädchen Amick, interpreta servitoarei Shelly Johnson, “aceasta le-a dat oamenilor ceea ce le lipsea, adică inteligenţă, mister şi ceva diferit”. Încă de la început, serialul lăsa zone de umbră, în timp ce televiziunea tradiţională le ocolea cu mare grijă.
S-a format rapid un grup de fani foarte activ, căruia i s-au adăugat persoane din noua generaţie de amatori hrăniţi cu arta digitală şi vizionarea compulsivă a mai multor episoade, unul după altul. Kyle MacLachlan afirmă că aceşti fani sunt “responsabili, în mare parte, de revenirea serialului Twin Peaks şi sper că vor fi mulţumiţi de ceea ce am făcut”.
De la primele note ale muzicii originale, create de Angelo Badalamenti, aplauzele au răsunat din nou, salutând genericul primului episod, a cărui intrigă se desfăşoară într-un orăşel cu întâmplări stranii, undeva la frontiera de nord-vest a ţării, acolo unde ceaţa învăluie pădurea şi numeroase mistere. Printre ele, uciderea Laurei Palmer (Sheryl Lee) pe care o va rezolva agentul Dale Cooper după două sezoane şi un film, Twin Peaks: Fire walk with me, prezentat în competiţie în 1992. Într-o secvenţă a ultimului episod de atunci Palmer îl prevenea pe Cooper: “Vom reveni peste 25 de ani”.
Dar, potrivit mărturisirii lui David Lynch, dintr-un interviu de pe site-ul Festivalului, întoarcerea nu era cu adevărat prevăzută: “Poate în inconştientul meu, dar în mod sigur, nu conştient. În mintea mea pusesem un punct final serialului. Am fost însă încredinţat că nu voi înceta niciodată să mă gândesc la Twin Peaks, să-mi pun întrebări în legătură cu acţiunea lui şi să-mi imaginez ce li s-ar fi putut întâmpla personajelor”.
Proiecţia primelor două ore din cel de al treilea sezon, prevăzut să aibă 18 episoade, n-a fost totuşi o premieră absolută, dat fiind că ele au fost difuzate la Showtime în Statele Unite, cu o săptămână înainte de Cannes. Serialul în care Kyle MacLachlan reia rolul principal, intrând în pielea agentului Dale Cooper, au fost difuzate deja şi pe Sky Atlantic, în Marea Britanie. De asemenea, continuarea serialului cu 18 episoade a avut loc luni, 22 mai, pe HBO GO, şi în România, când au fost difuzate primele două episoade din noul sezon.
“Plin de giganţi, pitici, monştri şi fantome, Twin Peaks seamănă cu un basm modern, scris de cineva care a luat LSD”, scrie The Guardian.
Iar New York Times notează: “După aproape 30 de ani, imaginaţia vizuală a domnului Lynch rămâne inimitabilă. Genial”.
La sfârşitul proiecţiei, publicul de la Grand Théâtre Lumière l-a ovaţionat din nou, timp de câteva minute, pe cineastul american, care-l avea alături pe actorul său fetiş, Kyle MacLachlan.
“Ar fi fost invitat, chiar dacă ar fi realizat un documentar de animaţie de două minute. Pentru că întoarcerea lui David Lynch în spatele camerei de filmat este un eveniment”, a declarat Thierry Frémaux.
În 1992, Twin Peaks a revoluţionat formatul serialelor. Sub pretextul anchetării uciderii unui “miel” nu tocmai alb, Laura Palmer, într-un oraş imaginar din statul Washington, supranaturalul trecea progresiv înaintea intrigii. Asociindu-se cu Mark Frost la sfârşitul anilor 1980, David Lynch a desfiinţat graniţa dintre micul şi marele ecran. Scenaristul este o figură cunoscută a televiziunii. El a semnat primele episoade ale serialului poliţist Hill Street Blues. Colaborarea între un autor prolific de sitcom şi regizorul metafizic a dat naştere serialului considerat astăzi o ficţiune-cult.
Dacă ancheta a fost rezolvată în episodul 7 al celui de al doilea sezon, au rămas însă multe mistere. Ce a devenit Dale Cooper, interpretat de Kyle MacLachlan? Personajul care a scăpat din Loja Neagră este dublul său, adică dublul său malefic, sau este posedat de o entitate demonică numită sobru Bob?
S-ar părea, după vizionarea primelor două episoade ale noului sezon că această a doua ipoteză va fi cea urmărită.
Încă de la început, ca o continuare evidentă a evenimentelor din trecut, are loc un dialog derutant între agentul Cooper şi Laura Palmer în faimoasa cameră roşie în care s-au născut toate fantasmele şi toate spaimele. Timp de aproape două ore, publicul a văzut reapărând personaje cunoscute, dar şi noi oraşe şi noi personaje venite în universal lynchean. Continuă scenele angoasante, chiar horror, dintre care una a smuls câteva strigăte de "whaou !" din partea publicului.
Primul episod începe cu ultimul dialog între Laura Palmer şi Dale Cooper: “Sunt moartă… Şi totuşi trăiesc”, exclamă ea după ce intră în Camera Roşie, cu alura asumată a unei reînviate din morţi. David Lynch oferă privitorului în această călătorie onirică figuri familiare, menite să-i fie ghizi. Femeia cu lemnele face şi acum predicţii privindu-l pe Tommy «Hawk» Hill, interpretat de Michael Horse.
Dublul lui Dale Cooper are părul lung, veşminte jerpelite şi un ten demn de un client regulat al saloanelor de bronzare, departe de eleganţa sobră din trecut, când era adeptul impecabilelor costumenegre. Pentru unii este o dovadă a prezenţei lui Killer Bob, în timp ce agentul federal a rămas închis în Loja Neagră.
Timpul nu pare să se fi scurs la Twin Peaks. Cu extrase din episoadele precedente, cele inedite împrumută aceeaşi estetică. Efectele special sunt semnate de francezul Pierre Buffin, care a lucrat anul acesta şi pentru filmul Valerian al lui Luc Besson. Numai sufletele par să fi suferit din cauza trecerii anilor, rămase prizoniere într-un loc dincolo de spaţiu şi timp. Chiar Laura Palmer a îmbătrânit.
Dar, în pofida acestor indicii, apar noi întrebări. În primul rând, motivul unei noi anchete. Corpul unei anume Ruth Davenport a fost găsit în apartamentul ei. Mai precis, poliţiştii descoperă îngroziţi capul ei pus pe trupul unui necunoscut.
Noile episoade vor fi evident sângeroase. David Lynch nu se încurcă cu scene gratuite, metafora este atotprezentă şi seria dedublărilor, infinită. De exemplu, scena de vânătoare pe care o urmăreşte Laura Palmer pe ecranul unui enorm televizor care se reflectă în oglinzile ce decorează salonul ei întunecat.
Două serii de cifre, 4-3-0, apoi 2-5-3, i se relevă agentului Cooper, în timp ce asupra lui apasă o ameninţare. Şi o cutie misterioasă din sticlă pe care o păzeşte, din porunca unui miliardar necunoscut, un student. Când acesta din urmă o invită, în pofida regulamentului, pe prietena sa, cutia se manifestă. Prea ocupaţi să se hârjonească, vor observa cu durere şi fustrare apariţia a ceea ce pare a fi uşa ce duce la Loja Neagră.
Descoperirea personajelor în aspectul lor de astăzi a produs un efect puternic, făcând palpabilă îmbătrânirea unei trupe rătăcite undeva în memoria noastră. Noile episoade Twin Peaks au emoţionat cu figurile marcate de angoasă şi de trecerea anilor, invitând publicul parcă să dea mâna cu fantomele. Acest motiv al serialului merge dincolo de nostalgie, combinând idea permanenţei cu cea a transformării. Un oxymoron lynchean prin excelenţă, pentru a încadra într-o perspectivă sosirea noilor figuri. Dacă Kyle MacLachlan (Cooper), Mädchen Amick (Shelly Johnson), Sheryl Lee (Laura Palmer), Sherilyn Fenn (Audrey Horne), Michael Horse (poliţistul Hawk), David Duchovny (Denise Bryson), Harry Goaz (Andy Brennan), Ray Wise (Leland Palmer), Dana Ashbrook (Bobby Briggs) sunt cunoscuţi din sezoanele pecedente, apar figuri inedite, unele venind direct din “Lynchland”, după expresia unui critic, cum ar fi Laura Dern, Balthazar Getty, Naomi Watts, altele trăind prima lor experienţă în faţa veninoasei camere de filmat a regizorului, ca Monica Bellucci sau Sky Ferreira.
Se pare că în noul sezon regizorul va explora universul din jurul Lojii Negre, abia întredeschis în episoadele precedente. Această alegere va da naştere, mai mult ca sigur, unei succesiuni de scene greu de înţeles de-a lungul celor 18 episoade, spre marea plăcere a fanilor lui David Lynch şi ai serialului Twin Peaks.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News