Ieri am aflat că România are o Constituție cu ceas! Sau cu fitil, luați-o cum vreți! Dai foc la un capăt astăzi și problema face poc peste un an. Nu e o glumă, ne-a spus asta Curtea Constituțională după ce a analizat noua lege a referendumului în care pragul coboară la 30%.
Domnii si doamnele de acolo spun că ceea ce a votat Parlamentul este în regulă doar dacă nu se organizează o consultare populară pe noile prevederi timp de un an de la intrarea în vigoare a legii. Nu ne-au spus încă de ce fix la un an și nu la doi! Pe baza a ce anume au stabilit distinșii de acolo acest interval de timp nu știm încă și de aceea ne putem întreba bine, bine, de ce nu șapte luni douasprezece zile cinci ore opt minute și treizeci și șapte de secunde?
Pe surse am aflat că dânșii vor invoca în motivarea ce uremază a fi redactată o recomandare a Comisiei de la Veneția. Acest for internațional consultativ format din experți ne-a spus de mai multe ori că pragul la referendum nu este de dorit, au și argumentat la vremea respectivă dar de această recomandare Curtea noastră constituțională n-a auzit sau nu și-a amintit în vara lui 2012, când poporul a fost chemat la referendumul pentru demiterea președintelui. Poate că unele recomandări plac iar altele nu, sau poate că pur și simplu distinșii de acolo țin sau nu cont de lucrurile astea după regula trandafirului ...Știți dumneavoastră jocul ăla, rupi pe rând petalele florii, mă iubește, nu mă iubește, mă iubește, nu mă iubește ....
Până la urmă o recomandare este ceea ce spune chiar denumirea în sine, adică nu e ceva obligatoriu, așa că doamnele și domnii judecători de la Curte o iau acum în considerare deși în Constituție există articole în care stă scris negru pe alb cum și când intră în vigoare o lege: la trei zile după publicarea în Monitorul Oficial, dacă în corpul legii nu se prevede cumva altfel! Adică dânșii văd ceva ce nu e obligatoriu dar sar peste un text constituțional care obligă! E bine, e bine, e foarte bine!
Tot căutând explicații pentru acest comportament al trupei de la CCR mi-am adus aminte că domnul Zegrean a reușit să emită cândva celebra fraza “asta e măreția dreptului, toate legile lasă loc de interpretare “așa că e vina mea, totul trebuia să-mi fie clar încă de atunci!
În precedentul editorial scriam că pe domnul Băsescu nu-l supară că noua Constituție ar putea restrânge unele atribuții ale președintelui și nu-l interesează de fapt nici Parlamentul unicameral cu trei sute de deputați! Miza este mult mai simplă! Noua lege fundamentală interzice migrația politică a senatorilor și deputatilor sub sancțiunea pierderii mandatului, iar asta înseamnă că în forul legislativ nu se mai pot crea partide ce nu au participat la alegeri. Păi cum să-i faci lui Traian Băsescu una ca asta când el este implicat într-o nouă construcție politică de care are nevoie până la încheierea mandatului în 2014? Când a văzut că nu are pârghii să intervină a inventat treaba cu referendumul său pentru a-i încurca pe cei de la USL, iar când și-a dat seama că metoda nu e foarte sigură, uite că i-a sărit în ajutor CCR care amânaă fix cu un an intrarea în vigoare a noului prag!
De ce se joacă domnul Guvernator al României în felul asta cu legile, instituțiile și oamenii din aceasta țară? Pentru că poate, pentru că i se permite! De ce poate încă? Pentru că cineva a hotărât în vara lui 2012 că e mai bine să-l lase să poată! Bine, dar cine a hotărât asta? -se întreabau unii care mai cred în varianta convenabilă cu mâna nevăzută sau cu presiunea externă de neoprit.
Raspunsul ar putea fi mult mai simplu și ar putea veni în lunile următoare. Ce ar fi să aflăm la un moment dat că în perioada asta, în care noi ne întrebam de ce se întamplă unele lucruri ciudate, cineva hotărăște deja că el este cel care va candida în 2014 la presedinție?
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News