Ministrul pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Șova, a declarat, miercuri seara, la Digi24, că proiectul Agenției de Autostrăzi ar putea trece prin Guvern pe 28 august. Ulterior, Agenția va avea nevoie de avizul ministerului de Justiție. Șova spune că este nevoie de o asemenea structură, pentru că toate țările europene au o autoritate care se ocupă de autostrăzi și alta, distinctă, care vizează drumurile naționale.
"Agenţia Naţională de Autostrăzi ne-am propus să o trecem pe data de 28 august prin Guvern. Mai are de trecut avizul Ministerului Justiţiei. Sunt câteva preaşezări acolo, pentru că în domeniul infrastructurii mari sunt chestiuni delicate legate de concesiuni, de preluări de contracte de administrare, de contracte cu finanţatori instituţionali foarte mari, cu băncile, de preluări de datorii, de obligaţii, de mii de litigii. Sunt o serie de chestiuni organizatorice. Ideea Agenţiei de Autostrăzi e să ne ducem şi noi pe modelul european. În toate ţările europene există o instituţie, fie că este autoritate, agenţie sau companie care se ocupă de autostrăzi şi o altă instituţie, autoritate, agenţie, companie, care se ocupă de drumurile naţionale. Acelaşi lucru îl facem şi noi acum", a spus Dan Șova, citat de Agerpres.
Autostrăzile neterminate rămân la CNADNR
Ministrul Marilor Proiecte a precizat că autostrăzile aflate în construcție vor rămâne în responsabilitatea Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale până la finalizare, pentru că aceasta face absorbția de fonduri europene.
"Autostrăzile care se află în construcţie aferente exerciţiului financiar 2007-2013 vor rămâne în continuare la CNADNR până la finalizare, deoarece CNADNR este beneficiarul de fonduri europene înregistrat la Comisie pentru 2007-2013. Pe măsură ce se termină, vor fi transferate şi ele la Agenţie. Agenţia de Autostrăzi se ocupă din punct de vedere financiar de absorbţia fondurilor europene şi de proiectele 2014-2020, de toate contractele de concesiune, de autostrăzile construite din alocaţii de la bugetul de stat. Trec, de asemenea, toate cele construite pe POS-T şi finalizate. Noi nu prea avem, noi avem mai mult pe BEI (Banca Europeană de Investiţii n.r), BERD (Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare n.r) şi fondurile ex-ISPA, fondurile de preaderare, cum sunt Timişoara-Arad, Bucureşti-Constanţa; Bucureşti-Piteşti, Bucureşti-Ploieşti sunt terminate şi trec la Agenţia de Autostrăzi. Ideea este că va mai dura probabil un an, sau doi sau trei până se vor termina toate autostrăzile contractate pe exerciţiul financiar 2007-2013, până vor trece în partea cealaltă. Oricum, orice proiect nou de acum încolo, exceptând Sebeş-Turda, care e pe 2007-2013, orice proiect nou pe fonduri europene 2014-2020 se va derula prin noua Agenţie de Autostrăzi, urmând ca şi celelalte să se alăture pe măsură ce se termină", a mai declarat Șova.
De unde se "naște" noua Agenție
Guvernul a discutat, marți, o Ordonanță potrivit căreia "înfiinţarea Agenţiei Naţionale de Autostrăzi se face prin reorganizarea CNADNR prin modalitatea divizării parţiale a Companiei". Aceasta mai arată că Finalizarea procedurilor, cu preluarea atribuţiilor prevăzute de lege a patrimoniului şi personalului necesar, se va încheia la 10 ianuarie 2014, după încheierea exerciţiului financiar anual al CNADNR.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu