Rata de împrospătare sau refresh rate-ul unui ecran înseamnă de câte ori se actualizează acesta, în fiecare secundă.
Rata de împrospătare sau refresh rate-ul unui ecran înseamnă de câte ori se actualizează acesta, în fiecare secundă. Mai concret, un monitor cu o rată de împrospătare de 60Hz înseamnă că imaginile se reactualizează de 60 de ori pe secundă, conform howtogeek.com.
I. Importanța ratei de împrospătare
Rata de împrospătare era foarte importantă la vechile monitoare CRT (cele masive și cubice), fiindcă un refresh rate scăzut ar fi rezultat în licărit. În contrast, un refresh rate cât mai înalt ar fi eliminat licăritul vizual.
Cu toate că, în zilele noastre, display-urile nu mai licăre la rate mici de împrospătare, fie ele LCD sau OLED, un refresh rate cât mai înalt are beneficiul unei fluențe mult mai mari. De aceea, monitoarele scumpe sau display-urile telefoanelor pretențioase vin cu rate de împrospătare tot mai mari, precum 90Hz, 120Hz sau 240Hz.
De unde fluiditatea?
Un refresh rate normal, de 60Hz, este standardul unei experiențe cât de cât fluide, încât să nu vi se pară că pointerul mausului sau ecranul telefonului se deplasează „în reluare". Acesta este rezultatul alăturării a suficiente cadre pe secundă, pentru a da senzația de mișcare.
Însă, chiar dacă dumneavoastră nu sunteți deranjat de viteza cu care deplasați mausul pe ecran sau felul în care se mișcă acum această pagină pe telefon, entuziaștii observă instant diferența între fluiditatea unei rate de împrospătare mai mare și standardul de 60Hz.
Fluiditatea este obiectivă...
În mod obiectiv, ochiul uman poate procesa între 10 și 12 imagini individuale pe secundă, iar tot ce este mai rapid de atât se numește deja mișcare. În industria cinematografică, standardul anilor 1930 pentru filmul de 35 mm era 24 de cadre pe secundă (FPS).
Cu toate că numărul de cadre pe secundă era 24, proiectoarele afișau, de fapt, o rată de împrospătare de 48Hz, adică un cadru la fiecare două actualizări. „Orice este sub 46 de cadre pe secundă va încorda ochiul", a recomandat Thomas Edison la acel moment.
... dar și subiectivă
În zilele noastre, filmele au rămas în aceeași zonă când vine vorba de cadre pe secundă, în timp ce alte produse media au crescut FPS-urile. Așadar, ce este considerat fluent pentru un joc video diferă fundamental de fluiditatea standard a unui produs cinematografic.
Într-un joc video, participanții nu sunt pasivi, ci trebuie să ia parte la acțiune, ceea ce duce la o nevoie mai mare de actualizări pe secundă, pentru un timp de reacție cât mai scurt. Cu toate că, în trecut, consolele de jocuri video erau limitate la 30 FPS, în prezent, odată cu progresul tehnologiei, acestea țintesc către o imagine cât mai fluentă, începând cu 60 de cadre pe secundă.
Exemplu concret
După cum se poate vedea mai sus, atunci când încetinim timpul și observăm diferite refresh rate-uri, cadrele se actualizează tot mai fluid cu cât creștem frecvența. Într-un joc video cu mașini, fluiditatea crescută poate rezulta în prestații mai bune deoarece fereastra de reacție este mai îngustă.
Acestea fiind spuse, nevoia unei rate de împrospătare mai mari este, mai degrabă, o dorință. Pentru rularea unui sistem de operare, fie pe PC, fie pe telefoane sau tablete, ecranele capabile de 60Hz sunt, în prezent, suficiente pentru majoritatea persoanelor.
În plus, un refresh rate dublat, de 120Hz, chiar dacă conferă o imagine mai fluidă, necesită putere dublă. Explicația pentru acest fapt constă în faptul că, dacă vrem să profităm de un display de 120Hz, trebuie să avem un output de 120 FPS (cadre pe secundă). Acest lucru înseamnă că dispozitivul nostru trebuie să lucreze de două ori mai mult în fiecare secundă.
În cazul în care componentele hardware, adică atât display-ul, cât și cele care lucrează pentru a afișa imagini, permit o afișare eficientă a unei rate de împrospătare crescute, acest lucru poate schimba complet experiența cu ecranul dumneavoastră. Diferența dintre 60Hz și 90Hz reprezintă primul pas către o fluiditate crescută. Însă, după ce trăiți o experiență high refresh rate, nu ați mai putea privi alte ecrane cu un refresh rate standard în același fel.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu