De ce "Fata cu cercel de perlă" este atât de captivantă - și ar putea explica, de asemenea, atracția pentru Mona Lisa

Sursa Foto: FreePik
Sursa Foto: FreePik

Cercetătorii au descoperit de ce este atât de captivantă opera de artă "Fata cu cercel de perlă".

Capodopera lui Vermeer, „Fata cu cercel de perlă”, a inspirat totul, de la cărți și piese de teatru, până la un film cu Scarlett Johansson în rol principal.

Deși este considerată pe scară largă drept una dintre cele mai fascinante lucrări de artă create vreodată, le-a luat oamenilor de știință aproape 400 de ani să înțeleagă de ce.

Acum, neurologii au dezvăluit că pictura în ulei din secolul al XVII-lea folosește un truc psihologic „unic”, numit „buclă de atenție susținută”, care menține privitorul captivat.

Cercetătorii cred că acest efect unic ar putea chiar să explice atracția exercitată de opere de artă celebre precum „Mona Lisa”.

Vermeer folosește trei puncte de focalizare: gura, ochii și cercelul

Pictată de artistul olandez Johannes Vermeer în 1665, „Fata cu cercel de perlă” a fost admirată mult timp, fiind catalogată una dintre cele mai mari capodopere ale perioadei sale.

Pentru a înțelege ce face această pictură atât de captivantă, Muzeul Mauritshuis, unde este expusă, a invitat neurocercetători să studieze cum reacționează creierul nostru la artă.

Cercetătorii au echipat 20 de participanți cu căști EEG speciale care au înregistrat activitatea cerebrală, în timp ce dispozitivele de urmărire a privirii au monitorizat punctele de focalizare ale ochilor.

Acest lucru a arătat că „Fata cu cercel de perlă” are un efect unic de captare a atenției.

Dr. Munnic spune: „Era previzibil că Fata era specială. Dar motivul pentru care este așa a fost o surpriză și pentru noi. În mod normal, când privești un chip, te uiți la ochi, la gură și apoi te oprești, pentru că ai stabilit dacă acea persoană este 'sigură' sau nu. Dar nu și cu 'Fata cu cercel de perlă' ”.

Vermeer este bine cunoscut pentru faptul că lasă majoritatea picturilor sale ușor neclare, în timp ce câteva detalii sunt accentuate pentru a atrage privirea iubitorului de artă.

În „Fata cu cercel de perlă”, Vermeer folosește trei puncte de focalizare: gura, ochii și cercelul.

Acest efect de buclă determină privitorii să se uite la chipul din pictură pentru mult mai mult timp decât la fețele din alte picturi.

Cercetătorii cred că acest efect de menținere a privirii ar putea explica de ce „Fata cu cercel de perlă” și alte capodopere similare sunt atât de captivante.

Participanții care priveau opere de artă prezentau cea mai mare activare într-o regiune a creierului

Dr. Munnic spune: „Cu cât privești mai mult pe cineva, cu atât acea persoană devine mai frumoasă sau mai atrăgătoare. De ce ești familiarizat cu această pictură și nu cu celelalte? Din cauza acestui lucru special pe care ea îl are.”

Neurocercetătorii din spatele studiului, pe care intenționează să-l publice ca lucrare academică, spun acum că și-ar dori să repete studiul cu alte picturi, inclusiv „Mona Lisa”.

Referindu-se la rivalitatea în glumă dintre cele două picturi, directoarea muzeului Mauritshuis, Martine Gosselink, a declarat pentru AFP: „Oamenii numesc uneori „Fata cu cercel de perlă” Mona Lisa a Nordului, dar cred că vremurile se schimbă, așa că poate Mona Lisa este Fata Sudului.”

Pe lângă descoperirea buclei atenționale susținute (efectul celor trei puncte focalizate: gura, ochii și cercelul), cercetătorii au descoperit noi detalii care ar putea explica de ce arta ne emoționează atât de profund.

Datele colectate de căștile EEG au arătat că participanții care priveau opere de artă prezentau cea mai mare activare într-o regiune a creierului numită precuneus.

Această zonă a creierului este asociată în mod special cu conștiința, identitatea personală și accesarea amintirilor.

Pentru a investiga mai profund această legătură, echipa de neurocercetători a comparat activitatea cerebrală a oamenilor în timp ce priveau postere cu opere de artă faimoase cu activitatea lor cerebrală atunci când priveau originalele.

Au descoperit că reacțiile emoționale ale participanților erau de 10 ori mai puternice atunci când priveau originalul.

Acest lucru înseamnă că vederea unei opere de artă autentice într-un muzeu are un impact mult mai mare asupra minții noastre la nivel neurologic decât vederea aceleași imagini în alte contexte, conform Daily Mail.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel