Protestele fermierilor și transportatorilor au început în urmă cu o săptămână.
Aceste mișcări de stradă se apropie de final. De ce mâine ar trebui să se termine protestul fermierilor? În cadrul protestelor, ponderea cea mai mare o reprezintă fermierii, oamenii cu tractoarele. Ele merg încet și blochează traficul. Au putut fi mobilizate acum pentru că nu sunt lucrări agricole.
Pentru fermieri, luna februarie vine odată cu debutul pregătirilor pentru lucrările agricole. În februarie, temperaturile medii de 3°C permit totodată și unele lucrări precum pregătirea răsadnițelor sau plantarea legumelor timpurii
La final de ianuarie și toată luna februarie, fermierii întocmesc, în linii mari, programul de activitate pentru campania de primăvară, incluzând culturile ce se vor înființa și lucrările prevăzute pentru fiecare cultură. Tot în aceasta lună începe procurarea de inputuri necesare în campania de primăvară.
În schimb, în ceea ce-i privește pe oamenii cu camioanele, ei pierd, în fiecare zi de protest, pentru că nu cară marfă. În plus, consumă mai mult mergând cu camionul cu 5km/h.
Dănuț Andruș, fermierul care are obiective politice declarate, a zis că ei rămân solidari, adică revendicările sunt comune, dacă nu se rezolvă pentru transportatori, nu pleacă din stradă nici fermierii. Dar la agricultori, punctele nevralgice vor fi rezolvate mâine. Este nevoie să înceapă fertilizări în câmp, nu pot ține tractoarele la mișcări de stradă, nu pot ține protestele la nesfârșit, ajungând să blocheze țara și să nu mai meargă nimic. Când nu ai contracție economică, nu ai nici cum să le rezolvi problemele.
Transportatorii şi agricultorii care protestează în aceste zile pe şoselele din ţară au transmis Guvernului o listă cu 76 de revendicări în numele „poporului român" pentru a înceta protestele, printre care reducerea RCA la 5000 de lei pentru camioane fără istoric de daună, majorarea subvenţiei pe suprafaţă la 250 euro/ha sau respectarea referendumului privitor la reducerea numărului de parlamentari.
„Stimaţi guvernanţi, noi transportatorii şi agricultorii protestatari spontani independenţi, vă prezentăm următoarele probleme în a fi soluţionate: recunoaşterea transportului rutier drept sector economic strategic şi elaborarea unor măsuri care să susţină acest sector economic pentru a rămâne competitiv şi a aduce în continuare venituri directe la bugetul statului (este cel mai mare exportator de servicii din România, aduce peste 5 miliarde de euro anual în economia românească, contribuind la reducerea deficitului valutar); diminuarea RCA la 5.000 de lei la B0 la MMTA 40 tone fără implicaţii BAAR şi introducerea în poliţa RCA a tractărilor şi asistenţa naţională/internaţională", se menţionează în document.
Pe lista de revendicări se mai află: diminuarea asigurărilor RCA cascadat în tonaj mai mic, audierea ASF privind costurile componentei RCA, posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil pentru firmele de transport licenţiate direct din pompă.
Totodată, protestatarii mai solicită introducerea unei alocaţii de hrană pentru lucrătorii detaşaţi, neimpozabile, în valoare de 60 euro/zi, care să se adauge la plafonul maxim de 87,5 euro/zi în limita căruia se poate acorda indemnizaţia de detaşare şi mărirea plafonului neimpozabil de la 3 la 4 salarii de bază; scurtarea timpilor de trecere a frontierei prin modificarea OG 43 şi respectarea Regulamentului European 1100/2008 privind controalele în vămi (care prevede eliminarea controalelor maselor şi dimensiunilor din punctele de trecere a frontierelor pentru a fluidiza traficul prin frontiere).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu