De ce nu avem autostrăzi? Poate în anii 90 nu au existat fonduri. De ce nu se construiesc nici acum, când există bani la buget pentru asta? De ce sunt atât de puțini constructori români pe șantierele din România? Cum face CNAIR să îi scoată din joc?
Am pornit documentarea situației dezastruoase din construcția de autostrăzi plecând de la un exemplu dureros, pentru că vizează chiar intrarea în țară, respectiv secțiunea 3C2 a autostrăzii Brașov-Târgu-Mureș-Oradea-Borș.
În luna august se vor împlini cinci ani de când a fost inițiată procedura de atribuire a contractului de proiectare și execuție a 28 de kilometri de autostradă, între Biharia-Chiribiș, dar nu a fost turnată încă prima lopată de pietriș. Lucrările s-ar fi încheiat în 18 luni, dacă ”beneficiarul”, CNAIR, căruia i-a luat 25 de luni să atribuie contractul, și-ar fi făcut bine temele. Din păcate, în lipsa unor studii geotehnice temeinice, soluțiile prevăzute în caietul de sarcini s-au dovedit greșite.
În momentul de față, în loc să pună în practică recomandările ANAP și să demareze lucrările, CNAIR încearcă rezilierea contractului, pregătind o înțelegere halucinantă cu antreprenorul. Angajați ai CNAIR, revoltați de modul în care funcționează lucrurile în această companie de importanță strategică pentru România, ne-au pus la dispoziție draftul contractului de reziliere, pe care îl vom prezenta mai jos.
De ce nu avem autostrăzi? Poate în anii 90 nu au existat fonduri. De ce nu se construiesc nici acum, când există bani la buget pentru asta? De ce sunt atât de puțini constructori români pe șantierele din România? Cum face CNAIR să îi scoată din joc?
În primul rând, practica folosită de către CNAIR SA este una deficitară. Mai precis, Compania Națională scoate la licitație proceduri de achiziție lucrări, cât și serviciile de supervizare aferente acestora, precum și contracte de întocmire studii de fezabilitate, cu o documentație incompletă sau nerealistă, așa cum arată și studiul de caz privind lotul Biharia-Chiribiș.
De aici rezultă avalanșa de contestații formulate de către operatorii economici care, după ce au consultat documentațiile publicate în SEAP, au considerat necesare clarificări asupra acesteia ori au formulat contestații privind conținutul documentației publicate. Aceste deficiențe explică numărul mare de proceduri de atribuire aflate în stadia de “suspendare”sau “anulare”.
În cel mai rău caz sunt proceduri de achiziții care, cu toate că au fost identificate o groază de deficiențe, și-au continuat parcursul. Pentru că antreprenorii nu pot aștepta cu anii, blocând utilaje și plătind angajați, ca funcționarii CNAIR să-și facă treaba, unii depun oferte, întocmite pe o documentație incompletă sau nerealistă, ceea ce conduce inevitabil la situații precum cea a contractului cu 3C2, cu ani de zile de litigii în instanțe. Marile companii multinaționale au finanțare de afară și armate de avocați, așa că își permit să aștepte momentul în care își vor recupera banii pierduți din cauza CNAIR, cu tot cu penalități. Firmele românești sunt decapitalizate, pierd utilajele și muncitorii calificați și renunță.
Proceduri în stadiu “suspendare procedură” pe motiv că s-au depus contestații privind conținutul documentației publicate:
Proceduri în stadiul “ anulare procedură”, motivat de faptul că „s-au constatat erori şi omisiuni în întocmirea documentaţiei de atribuire, iar autoritatea contractantă a fost în imposibilitatea de a adopta, în acel moment, măsuri corective fără ca acestea să conducă la încălcarea principiilor în achiziții:
Antreprenorul care a câștigat licitația pentru secțiunea 3C2 din Autostrada Transilvania și-a îndeplinit la termen obligațiile contractuale, între care figura și studiul geotehnic. Care studiu a arătat că sunt necesare lucrări suplimentare față de cele prevăzute (și finanțate) de CNAIR.
Mai multe controale au validat această expertiză, dar CNAIR a refuzat să-și asume eroarea și a încercat să transfere constructorului costurile suplimentare. Din păcate, acestea sunt prea mari și ar duce la faliment compania românească. De menționat că firma a mai construit și predat, la termen, un alt lot al autostrăzii, fără probleme. Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a confirmat poziția antreprenorului și a arătat CNAIR care sunt căile legale pentru deblocarea lucrărilor. Dar, acceptând această poziție, funcționarii CNAIR ar recunoaște că au greșit și preferă să rămână cu autostrada nefinalizată, decât să-și pună în pericol posturile.
Ca urmare, au pregătit un ”Acord de voință a părților de încetare de comun acord a contractului”, prin care constructorul, adus aproape de faliment, se obligă fie să își asume și să plătească din buzunar diferența de milioane de lei rezultată din greșelile CNAIR, fie să suporte penalități, care îl aduc în aceeași situație, de faliment.
Mai mult, prin acest contract, constructorul se obligă să renunțe la dreptul de a solicita daune interese, pierderi de profit sau alte pagube și să nu dea în judecată CNAIR. Practic, să fie de acord cu ”suspendarea” sau ”anularea” procedurilor legale și a Justiției, la instanțele din România.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News