De ce percepem diferit mirosul aceluiași produs

miros
miros

Nu de puține ori, ceea ce pentru unele persoane miroase foarte frumos, pentru altele mirosul este unul insuportabil. Încercând să explice de ce un același produs este perceput ca având un miros diferit de la o persoană la alta, oamenii de știință au stabilit, în urma unui studiu, că 30% dintre receptori olfactivi diferă între două persoane alese la întâmplare.

Cercetătorii americani susțin într-un studiu publicat în revista Nature Neuroscience, că fiecare persoană interpretează mirosurile în mod diferit, datorită celor 400 de receptori existenţi la nivelul nasului, scrie www.doctorulzilei.ro.

Modul în care o persoană percepe mirosul unui parfum sau al unui pahar de vin diferă extrem de mult chiar dacă un singur receptor olfactiv se modifică, aaceasta fiind și explicația faptului că în timp ce unii oameni percep un anumit tip de steroid ca miros de santal, pentru alţii, acesta ar putea avea miros de urină.

“Pentru diferite produse, există o mare diferenţă între ceea ce miros alţii şi ceea ce miros eu. Gradul de variabilitate a fost cu adevărat surprinzător – 30% dintre receptori diferă între două persoane alese la întâmplare. Este o proporţie destul de ridicată”, a declarat Joel Mainland, expert în biologie moleculară la Monell Chemical Senses Centre, din Philadelphia.

“Este un lucru foarte diferit. Ceea ce pentru o persoană este un miros delicat şi plăcut, prin schimbarea unui singur receptor, pentru altă persoană este un miros foarte puternic de urină”, a mai afirmat Joel Mainland.

Studiul a constat în clonarea a 511 receptori olfactivi pe care i-au introdus în celule-gazdă din laborator, după care a fost evaluat modul în care fiecare receptor a reacţionat la 73 de mirosuri diferite.

Testele au identificat 28 de moduri diferite în care fiecare gamă de receptori reacţionează la mirosuri. Folosindu-se modele matematice pentru extrapolarea descoperirilor, s-a ajuns la concluzia că 140 de receptori din 400 – adică în jur de 30% -, în cazul a doi indivizi luaţi la întâmplare, sunt diferiţi.

Potrivit expertului în bilogie moleculară, “Obiectivul pe termen lung este să înţelegem modul în care receptorii codifică moleculele olfactive, astfel încât, de fapt, să putem crea orice miros dorim prin manipularea directă a receptorilor”, rezultatele putându-i ajuta pe oamenii de ştiinţă să creeze diferite mirosuri.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News


Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel