EXCLUSIV  De ce plâng copiii la teste? Psiholog: Școala a devenit o vânătoare de note, nu de cunoștințe

Sursa foto: https://www.freepik.com/, @gpointstudio
Sursa foto: https://www.freepik.com/, @gpointstudio

Psihologul Ana-Maria Zamfir a tras un semnal de alarmă cu privire la presiunea excesivă pusă pe elevi în sistemul educațional românesc. În cadrul emisiunii Părinți Prezenți de la DCNews, aceasta a vorbit despre impactul emoțional al notelor și despre cum abordarea actuală a evaluării influențează stima de sine a copiilor.

Citește și: EXCLUSIV Presiunea notelor și impactul asupra copiilor: „Finalul nu este un copil mai deștept, ci un maraton de descurcat”

Ana-Maria Zamfir a relatat situații tot mai frecvente în care elevii manifestă reacții emoționale intense la aflarea veștii că vor susține un test. „Sunt foarte mulți copii care, în momentul în care aud că se dă test, încep să plângă. Mi se pare exagerat. Testele sunt importante, dar nu ne decid soarta. De ce trebuie să plângă jumătate de clasă?”, a întrebat psihologul.

Deși notele sunt relevante pentru a evalua nivelul de pregătire al unui copil într-un anumit moment, Zamfir atrage atenția că acestea nu ar trebui să fie singurul criteriu de măsurare a succesului sau al valorii personale.

Psihologul a subliniat că unii elevi pot avea un nivel mai ridicat de sensibilitate emoțională, dar sistemul educațional ar trebui să le ofere sprijin, nu presiune. „Sunt foarte mulți copii care pierd din cauză că nu se simt bine în acea zi. Este important ca ei să învețe să vorbească despre asta, dar și să găsească înțelegere din partea profesorilor”, a explicat Ana-Maria Zamfir.

În același timp, psihologul a avertizat împotriva situațiilor în care elevii invocă în mod fals dificultăți, din cauza unei mize percepute ca fiind prea mare. „Notele sunt importante, dar nu chiar atât de mult. Trebuie să privim dincolo de ele și să nu transformăm școala într-o vânătoare de note”, a mai spus ea.

O soluție propusă de Ana-Maria Zamfir pentru a diminua presiunea și a stimula interesul elevilor față de educație este introducerea unui grad mai mare de libertate în alegerea materiei de studiu. „Dacă elevii ar avea posibilitatea să aleagă o parte din curriculă, ar fi mai motivați să învețe. Alegerea le-ar preda responsabilitatea de a se gândi la ceea ce vor”, a explicat psihologul.

Această responsabilizare ar avea și un efect pozitiv asupra stimei de sine. „Dacă aleg prost, suportă consecințele. Dacă aleg bine, se bucură de asta. Așa se construiește o stimă de sine reală, bazată pe experiențe concrete, fie ele plăcute sau mai puțin plăcute”, a adăugat Zamfir.

În concluzie, psihologul a făcut un apel pentru o abordare mai echilibrată a educației, care să pună în centru copilul, nu doar notele. „Școala nu ar trebui să fie doar despre note. Este important să înțelegem că evaluările trebuie să fie un instrument, nu un scop în sine. Ceea ce contează cu adevărat este să creăm un mediu în care copiii să se dezvolte emoțional și intelectual în mod sănătos”, a concluzionat Ana-Maria Zamfir.

Vezi întreaga emisiune, aici: 

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt2
NoMy - smt4.5.3
pixel