EXCLUSIV  De ce PRU?

Jurnalistul Daniel Bejan a scris o analiză politică pentru dcnews.ro în care explică ce ar însemna trecerea lui Victor Ponta la PRU și ce rol strategic ar căpăta partidul lui Bogdan Diaconu, dacă va transmite mesajul corect. 

Iată analiza politică scrisă de către jurnalistul Daniel Bejan: 

Victor Ponta, la PRU, o chestiune de zile

Chiar dacă lipsește o confirmare formală, trecerea lui Victor Ponta la Partidul România Unită ar putea fi doar o chestiune de zile- susțin cu insistență anumite zvonuri, infirmate sistematic de către fostul prim ministru. Comasarea grăbită de forțe, în spațiul ocupat de un partid de care, până ieri, nu prea auzise nimeni, ar trebui să fie indiciile unei asemenea mutări.

Rolul lui Mirel Palada

Chiar dacă zvonurile legate de plecarea lui Ponta par a fi lipsite de substanță, există, în zilele din urmă, o anume aglomerare în zona PRU. Venirea lui Mirel Palada, considerat un apropiat al lui Ponta, e privită ca încă un argument în favoarea prezumatei plecări a lui Victor Ponta din PSD urmată de trecerea la PRU. Deși o plecare a lui Ponta din PSD pare, mai degrabă, improbabilă, faptul că PRU a devenit un important subiect de conversație politică naște un număr de întrebări.

PRU, rol major în viitorul Parlament... 

Atât Ponta, cât și Dragnea, realizează că imediat după alegeri vor fi în situația în care vor trebui să deschidă conversația despre o posibilă alianță de guvernare. Iar aici lucrurile devin mai complicate. PSD nu are cum obține majoritatea absolută, e o certitudine. Sondajele arată că social-democrații sunt undeva sub 40%, ceea ce face obligatorie negocierea cu alte formațiuni a unei viitoare majorități. Negociere care, privind la acest moment, nu ar putea include decât ALDE și, eventual, UDMR. Insuficient.

... cu o condiție

Din această perspectivă, apariția unui nou partid, dispus să joace pe partea cu PSD, ar putea fi benefică pentru Dragnea și ai lui. Cu o singură condiție: acest partid să nu disloce masiv voturi din electoratul PSD. Orice partid nou pe piață are nevoie, obligatoriu, de o evaluare a electoratului, de o definire a electoratului țintă. Iar aici nu există foarte multe opțiuni. În România nu există un segment consistent de indeciși, adică acel electorat mobil, care se poate deplasa dintr-o parte în alta, acolo unde găsește un mesaj mai convingător.

PRU, pe zona PSD, câștig pentru PNL

Există, în schimb, o masă importantă de neinteresați de politică, iar atragerea acestora presupune un alt tip de abordare. Care pot fi, în aceste condiții, șansele ca PRU să adune voturile necesare intrării în Parlament? În măsura în care mesajul PRU ar vizita zona stângii tradițional ocupată de PSD, șansele ar fi extrem de reduse. Confruntarea directă cu social-democrații ar fi inevitabilă, iar asta, n-ar folosi decât liberalilor.. În această situație, PRU ar avea nevoie de un alt tip de mesaj, care să îndeplinească concomitent trei condiții:

a) să evite coliziunea cu PSD;

b) să se adreseze unei parcele electorale neocupate;

c) să poată, eventual, atrage un număr semnificativ de voturi din zona celor care azi se arată neinteresați.

Deși poate părea complicat, PRU pare să fi găsit soluția corectă. PRU este un partid fondat, în 2015, de Bogdan Diaconu, un politician cu un extrem de apăsat discurs naționalist.. După dispariția PRM, acest bazin electoral rămăsese neocupat. Este evident că Diaconu, Palada și compania nu au cum fi și nici nu cred că își propun să devină un nou Vadim Tudor, dar este la fel de limpede că aici există un potențial electoral care merită exploatat.

Mesajul naționalist, cu iz mai pronunțat sau mai voalat populist, poate aduna voturi și mai ales poate mobiliza o parte dintre cei care azi se arată deloc interesați de politică și procesul electoral. Discursul mai mult sau mai puțin anti-sistem, dar apăsat naționalist și anti-globalizare a însemnat voturi importante pentru Nigel Farage, în Marea Britanie, pentru Marine Le Pen, în Franța, Donald Trump, în SUA, ș.a.m.d.. Mai departe e doar o chestiune de nuanțe. Mesajul trebuie atent enunțat pentru a evita radicalismul inutil și contra-productiv, care ar putea face din PRU un partid nefrecventabil, dar convingător. E nevoie de o anume dibăcie, dar e perfect realizabil. Dacă, în perioada următoare, Partidul România Unită reușește să câștige rapid și masiv notorietate, atunci pragul electoral nu mai este o țintă de neatins. Pentru asta are nevoie de mult ajutor din partea mass media, dar mai ales are nevoie de o extrem de rapidă și consistentă muncă de organizare în teritoriu, iar pentru asta, cred, timpul este insuficient.

Răspuns pentru Nicușor Dan

Ieșirea în față a PRU se dorește o mutare de răspuns la ascensiunea formațiunii lui Nicușor Dan, de pe partea dreaptă a politicii. Asta fără ca în spate să existe o mișcare comparabilă cu cea construită de Nicușor Dan anterior, dar mai ales într-un timp incomparabil mai scurt decât cel pe care l-a avut la dispoziție fostul candidat la Primăria Generală a Capitalei. Misiune extrem de complicată, deci, dar nu imposibilă dacă pe lângă condițiile enunțate mai sus noul partid beneficiază și de o anume bunăvoință din partea PSD – esențială în condițiile în care e greu de crezut că PRU va putea acoperi cu oameni toate secțiile de votare. E greu de crezut că, urmând modelul UNPR, PRU ar putea primi un număr de locuri pe listele PSD, garantându-i astfel prezența în Parlament. Ar anula tocmai scopul acestui partid. E doar o chestiune de zile, poate săptămâni până când ar putea deveni evident dacă ne aflăm în fața unui partid cu șanse reale de a intra în Parlament sau este vorba doar de o conversație de vacanță.

P.S. Evocarea numelui fostului premier servește și ea unui scop, chiar dacă mutarea nu va avea niciodată loc. Aduce, pentru PRU, vizibilitatea de care acest partid are mare nevoie". 

Notă: Titlul de homepage, introducerea și intertitlurile aparțin redacției. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel