Costin Tătuc, specialist în siguranţă rutieră, a explicat de ce, în anii trecuţi, poliţiştii rutieri care se ocupau de examinarea viitorilor şoferi erau, uneori, mai stricţi, dar şi care este pericolul principal atunci când un cursant nepregătit pe deplin primeşte permisul de conducere.
"Acum, există un foarte mare avantaj. Acela al înregistrării audio şi video a examenului practic pentru permisul de conducere. Nu mai există acea discuţie vizavi de exigenţa nejustificată a examinatorului. Dar să ştiţi că nu era nejustificată. Acum mai mulţi ani, Poliţia Rutieră examina, spre deosebire de momentul actual, când se ocupă colegii de DRPCIV. Era o situaţie extrem de neplăcută. Ziua trebuia să faci examinare, iar de multe ori noaptea trebuia să mergi la cercetarea accidentelor foarte grave de circulaţie. Şi atunci se punea problema cu mai multă fermitate. Decât să fie cursantul victima unui accident, mai bine să mai dea examenul o dată. E drept că atunci repetarea examenului practic era undeva la 15 zile. Acum e ceva mai mult, pentru că şi solicitările sunt mai multe.
Dar una peste alta, prefer să mai dai o dată examenul şi să fii convins că ai acumulat cunoştinţele necesare, decât să fie aşa o largheţe şi să crezi că şoferul se va cizela în trafic.
Aici este un mare pericol. În general, după obţinerea permisului avem tendinţa să ne lenevim. Sub influenţa a ceea ce se întâmplă în jurul nostru pe stradă. Englezii numesc asta peer pressure, adică presiunea grupului. Aici e vorba de presiunea traficului. Vedem că nu se mai semnalizează la schimbarea sensului de mers. Uite că merge şi aşa. Şi noi, la rândul nostru, uităm să semnalizăm, poate fără voie, dar ne intră în obişnuinţă.
În şcoala de şoferi am învăţat că pentru viraj la stânga sau la dreapta trebuie să mă încadrez corespunzător. Numai că văd că, pe lângă mine, unul de pe banda doi mi-a tăiat faţa şi a făcut la dreapta, şi dacă am văzut că se poate, ce, eu nu pot? Lasă că merge. Mai scoatem mâna pe geam, mai punem avarii, ne uităm în oglinzi. Ne-am obişnuit aşa cu un limbaj în trafic tocmai pentru a justifica sau a mulţumi celor care ne tolerează greşelile.
De asta la examen trebuie să fii exigent, ca să ai de unde să scazi. Dacă la examen eşti extrem de tolerant, deja problemele pot fi mari ulterior", a declarat Costin Tătuc la DC Conducem.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu