Rusia şi-a majorat importurile de benzină din Belarus în luna martie. Acest fapt fost făcut ca un răspuns la riscul unui deficit de aprovizionare a pieţei interne, din cauza unor reparaţii neprogramate la rafinăriile din Rusia ca urmare a atacurilor ucrainene cu dronă, au zis pentru Reuters mai multe surse din industria petrolieră.
De regulă, Rusia este un exportator net de carburant, dar și un furnizor pentru pieţele internaţionale. Însă perturbarea activităţilor rafinăriilor a forţat companiile petroliere din Rusia să recurgă la importuri. Autorităţile de la Moscova au interzis deja exporturile de benzină, de la data de 1 martie, cu scopul a îşi asigura aprovizionarea pieţei interne în urma atacurilor succescive cu drone ale ucrainenilor de la începutul anului 2024.
În condiții normale Rusia importă cantităţi foarte mici de combustibili din țara vecină Belarus, însă situaţia s-a schimbat în perioada august-octombrie din 2023, atunci când s-a confruntat cu un deficit de aprovizionare cu carburanţi, fapt care a dus la creşterea rapidă a preţurilor la benzină. De asemenea, a necesitat introducerea unui nou embargou cu prvire la exporturile de produse petroliere.
Sursele menționate de Reuters spun că, în acest an 2024, Rusia şi-a majorat din nou importurile de benzină din țara lui Lukașenko. În prima jumătate a lunii martie 2024 aceste importuri au ajuns la 3.000 de tone. Spre comparație, în luna februarie Rusia lui Putin a importat 590 de tone de benzină din Belarus. În ianuarie nu au fost livrări din Belarus, care are două rafinării, Naftan şi Mozyr.
Fiecare din aceste rafinării are o capacitate de procesare de 12 milioane de tone pe an (aproximativ 240.000 de barili pe zi) dar în mod normal funcţionează la o capacitate mai mică, de aproximativ nouă milioane de tone pe an (180.000 de barili pe zi).
În principal, rafinăriile din Belarus utilizează țiţei din Rusia ca materie primă, iar companiile petroliere ruseşti, care au şi subsidiare în Belarus, cumpără benzină de la rafinăriile Naftan şi Mozyr pentru a-şi alimenta benzinăriile din Belarus. Sursele menționate de Reuters, care au vrut să îşi păstreze anonimatul, au spus că în prezent au loc discuţiile între guvernele şi companiile petroliere din cele două ţări despre noi importuri de benzină.
Una din surse a zis faptul că discuţiile sunt îngreunate de Belarus care dă prioritate exporturilor de combustibili pe pieţele internaţionale. Pe de altă parte, cât de multă benzină are nevoie Rusia depinde de cât de mult vor dura lucrările de reparaţii la rafinării.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu