Este ușor să aruncăm vina pe ecrane pentru multe dintre problemele societății noastre, mai ales când vine vorba de influența asupra tineretului. Ecranele sunt omniprezente, iar dependența noastră aparentă de ele fac din tineri o țintă ușoară.
În acest context, secretarul de stat pentru educație din Anglia, Gavin Williamson, a propus, în urmă cu câțiva ani, interzicerea telefoanelor mobile în școli – o măsură menită să atragă atenția, dar care este inutilă, deoarece școlile deja au autoritatea de a le interzice, potrivit Forbes.
Unul dintre cele mai răspândite mituri este că ecranele cauzează stres mintal și îi izolează pe tineri de contactul social sănătos. Williamson invocă acest efect presupus ca principal motiv al campaniei sale, susținând că telefoanele mobile „pot avea un efect dăunător asupra sănătății mintale și bunăstării elevilor”.
Potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la Universitatea din Colorado Boulder, timpul petrecut în fața ecranelor este doar slab asociat cu tulburările de atenție, perturbarea somnului și notele mai slabe. Copiii care petrec mai mult timp în fața ecranelor nu sunt mai predispuși la anxietate sau depresie.
Într-o întorsătură surprinzătoare, studiul a descoperit că acei copii care petrec mai mult timp în fața ecranelor au mai mulți prieteni apropiați. „Aceste descoperiri sugerează că trebuie să fim atenți la ecrane, dar timpul petrecut în fața lor nu este probabil inerent dăunător pentru tineri”, a declarat Katie Paulich, doctorand în cadrul Departamentului de Psihologie și Neuroștiințe.
Cercetătorii au analizat datele a aproape 12.000 de copii în vârstă de nouă și zece ani în cadrul studiului Adolescent Brain - Cognitive Development, cel mai mare studiu pe termen lung asupra dezvoltării creierului realizat vreodată în SUA.
Rezultatele au arătat că băieții petrec în medie cu 45 de minute mai mult pe zi în fața ecranelor decât fetele, aproximativ cinci ore în weekend și patru ore în timpul săptămânii.
Studiul a constatat că acei copii care petrec mai mult timp în fața ecranelor erau mai predispuși să manifeste tulburări de atenție, să obțină note mai slabe și să aibă un somn mai puțin odihnitor. Totuși, influența timpului petrecut în fața ecranelor asupra acestor probleme era foarte mică în comparație cu alți factori, cum ar fi contextul socio-economic al copilului, reprezentând doar 2% din variația între copii.
Nu a existat nicio relație semnificativă între timpul petrecut în fața ecranelor și tulburările precum depresia și anxietatea.
„Un număr de lucrări recente au sugerat că timpul petrecut în fața ecranelor ar putea fi dăunător pentru copii, dar au existat și rezultate care sugerează că aceste efecte negative au fost supraestimate”, a spus John Hewitt, autorul principal al studiului și directorul Institutului pentru Genetică Comportamentală.
„Folosind acest set extins de date, am constatat că, da, există relații între timpul petrecut în fața ecranelor și rezultate negative, dar acestea nu sunt semnificative și nu sunt grave”.
Paulich a sugerat că legătura dintre timpul petrecut în fața ecranelor și unele tulburări comportamentale ar putea funcționa în sens invers. Copiii care au probleme cu atenția, de exemplu, sunt mai predispuși să fie lăsați în fața unui ecran pentru a avea ocupație.
Studiul a constatat, de asemenea, că băieții petrec de două ori mai mult timp jucându-se jocuri video decât fetele, în timp ce fetele erau mai predispuse să folosească rețelele sociale.
Cercetătorii au descoperit, de asemenea, că acei copii care petrec mai mult timp în fața ecranelor aveau mai mulți prieteni apropiați decât colegii lor. Această legătură ar putea exista, au sugerat ei, deoarece natura socială a timpului petrecut în fața ecranelor întărește relațiile și le permite copiilor să rămână conectați chiar și atunci când sunt departe unul de celălalt.
Tipul de timp petrecut în fața ecranelor contează mai mult decât cantitatea, mai sugerează cercetătorii. Vizionarea în exces a programelor TV ar putea avea consecințe foarte diferite față de jocurile online cu prietenii.
Cercetătorii plănuiesc o analiză ulterioară pentru a reliefa impactul timpului petrecut în fața ecranelor pe măsură ce copiii cresc, însă la acest moment, studiul sugerează că este timpul să renunțăm la percepția ecranelor ca fiind inerent dăunătoare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu