În era în care tehnologia evoluează constant, iar lansarea noilor smartphone-uri este așteptată cu entuziasm de milioane de utilizatori, tot mai mulți oameni se întreabă: care este, de fapt, scopul achiziționării celui mai recent model de telefon?
În ciuda funcțiilor inovatoare și a promisiunilor legate de inteligența artificială, realitatea arată că utilizatorii devin tot mai rezervați în a-și schimba telefoanele atât de frecvent.
Experții din domeniul telefoanelor mobile, cum ar fi Ben Wood de la firma de cercetare CCS Insight, subliniază că, deși funcțiile bazate pe inteligența artificială sunt menite să ne facă viața digitală mai ușoară, acestea nu sunt neapărat pe lista de priorități a tuturor utilizatorilor, potrivit BBC.
„Cred că majoritatea oamenilor știu deja ce vor de la un telefon, iar una dintre cele mai importante caracteristici este camera foto”, spune el.
Producătorii de telefoane sunt la fel de conștienți de acest lucru. Specificațiile tehnice ale camerelor de pe noile modele de telefoane sunt de obicei îmbunătățiri față de generația anterioară. Cu toate acestea, chiar și acest aspect nu mai este o garanție pentru creșterea vânzărilor.
„Ceea ce se întâmplă cu siguranță este că oamenii își păstrează telefoanele pentru o perioadă mai lungă de timp. În 2013, se vindeau anual 30 de milioane de telefoane”, adaugă Ben Wood. „Anul acesta, se vor comercializa în jur de 13,5 milioane de telefoane”, mai spune acesta.
Un număr tot mai mare de școli din Marea Britanie își reevaluează politicile legate de utilizarea telefoanelor mobile, iar unele au optat deja pentru interzicerea totală a acestora. Elevii care au început anul școlar la Eton au primit telefoane simple (cunoscute uneori ca „telefoane de tip dumb phone”), mai relatează BBC.
Rețeaua de telefonie mobilă EE recomandă ca tinerii sub 11 ani să nu aibă deloc smartphone-uri.
Nova East, liderul campaniei Smartphone Free Childhood pentru nordul și vestul Londrei, îndeamnă părinții și școlile să colaboreze pentru a întârzia vârsta la care copiii primesc dispozitivele.
„Nu suntem împotriva tehnologiei, suntem doar pro-copilărie”, afirmă aceasta. „Ne-ar plăcea să vedem companiile de tehnologie dezvoltând un telefon prietenos pentru copii, care să ofere doar funcții esențiale, precum apeluri, mesagerie, muzică și hărți, fără alte funcționalități suplimentare”, mai spune Nova East.
Dr. Sasha Luccioni, cercetător la firma de inteligență artificială Hugging Face, spune că acest mesaj pare să nu fi ajuns încă la companiile mari din domeniu.
„Se vorbește tot mai mult despre sobrietatea digitală în modul în care construim și utilizăm tehnologia, dar se pare că designerii de smartphone-uri merg în direcția opusă”, afirmă ea.
BBC a întrebat companiile Apple, Google și Samsung despre acest aspect. Samsung a răspuns: „Utilizatorii Samsung pot alege modul în care folosesc telefoanele Galaxy în funcție de nevoile lor. De exemplu, funcțiile de wellbeing digital permit utilizatorilor să selecteze ce funcții folosesc, când și pentru cât timp, precum setarea unei limite de timp pentru anumite aplicații pe care doresc să le restricționeze”.
O companie care pare să asculte apelurile pentru reducerea funcționalităților telefoanelor este firma finlandeză HMD, care produce în continuare telefoane Nokia simple. Luna trecută, aceasta a lansat un telefon tematic Barbie, în colaborare cu producătorul de jucării Mattel, pe care BBC l-a testat și l-a descris drept "funcțional. Și roz".
Ca majoritatea telefoanelor simple, nu are aplicații, nici magazin de aplicații, nici cameră frontală, și doar un singur joc. Dacă vrei să asculți muzică, ai un radio FM.
CCS Insight estimează că aproximativ 400.000 de telefoane simple vor fi vândute în Marea Britanie în acest an – un număr mic în comparație cu iPhone-ul, care rămâne în topul celor mai vândute telefoane din lume.
„Cred că ceea ce uităm mereu este că utilizarea smartphone-urilor aduce și foarte multe beneficii”, spune Pete Etchells, profesor de psihologie și comunicare științifică la Universitatea Bath Spa, care a scris pe larg despre problema timpului petrecut în fața ecranelor.
„Tindem să ne concentrăm mai mult pe aspectele negative. Este important să ne amintim că aceste tehnologii sunt unele de conveniență. Ne ajută. Există și aspecte pozitive ale acestora”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News