Executivul are printre proiectele de pe ordinea de zi, de joi, înființarea unei noi societăți.
Este vorba despre Societatea Carpatica Feroviar S.A., care va înlocui CFR Marfă. ”Înființarea Carpatica Feroviar SA va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză”, conform notei de fundamare la înființarea noii societăți.
Amintim faptul că Guvernul a aprobat în luna iunie capitalizarea Carpatica Feroviar SA cu 125.000 lei, „societate comercială de interes strategic”, care înlocuiește falimentara CFR Marfă.
”Printr-o Hotărâre de guvern s-a alocat suma de 125.000 de lei din fondul de rezervă la dispoziţia Guvernului, care va suplimenta bugetul Ministerului Transporturilor pentru a asigura capitalizarea iniţială ca primă etapă a înfiinţării societăţii comerciale de interes strategic cu capital de stat Carpatica Feroviar S.A.
Înfiinţarea Carpatica Feroviar S.A. se va realiza în conformitate cu prevederile tratatului privind funcţionarea Uniunii Europene şi a legislaţiei concurenţiale de la nivel european şi naţional. Activitatea va veni în completarea cerinţelor pieţei de transport feroviar din ţară şi legăturile internaţionale de transport feroviar”, a declarat Mihai Constantin, purtător de cuvânt, al Guvernului, la vremea respectivă.
”Societatea Carpatica Feroviar S.A. va desfășura activități:
- de interes strategic - ținând cont de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale și de nevoia de acoperire a transportului de marfă în situații de criză;
- comercial – fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar”, conform Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
De asemenea, Ministerul mai explică:
„Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi: transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici; transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale; transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.
Totodată, Mobilitatea Militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021 – 2027, acesta fiind inclus și în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 – 2027 (CEF 2.0).
Societatea va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză. Însuși termenul de „criză” relevă urgența ce caracterizează necesitatea asigurării unor astfel de servicii de transport, care, în situația imposibilității de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera întârzieri ce pot afecta siguranța națională și a partenerilor externi”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu