Canalul Istanbul este un proiect de infrastructură foarte ambițios propus de guvernul Turciei pentru a crea o nouă rută maritimă artificială care va lega Marea Neagră de Marea Marmara, ocolind strâmtoarea Bosfor.
Publicitate
Proiectul face parte dintr-o serie de inițiative promovate de președintele Recep Tayyip Erdoğan și este considerat unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din istoria modernă a Turciei.
Principalul motiv pentru construirea Canalului Istanbul este de a reduce traficul intens prin strâmtoarea Bosfor, care este una dintre cele mai aglomerate rute maritime din lume. Prin această strâmtoare trec zilnic sute de nave, inclusiv petroliere, ceea ce prezintă riscuri mari pentru mediu și siguranță, având în vedere natura periculoasă a încărcăturilor. Canalul va permite o diversificare a traficului naval, reducând presiunea asupra Bosforului și, în același timp, oferind o nouă sursă de venit pentru Turcia prin taxele de tranzit.
Canalul Istanbul va avea o lungime de aproximativ 45 de kilometri și o lățime de aproximativ 150 de metri, permițând astfel tranzitul navelor mari. Acesta va fi construit în partea europeană a Turciei, între districtul Küçükçekmece și Marea Marmara, trecând prin zonele de lângă lacurile Sazlıdere și Terkos.
Proiectul a generat controverse majore atât la nivel intern, cât și internațional. Criticii proiectului avertizează că impactul ecologic ar putea fi devastator, cu riscuri majore pentru ecosistemele din zonă, inclusiv pentru Marea Neagră și Marea Marmara. Schimbările în circulația apei ar putea afecta salinitatea și biodiversitatea marină, iar defrișările și relocările de populații sunt alte aspecte care ridică îngrijorări.
De asemenea, criticii mai subliniază și costurile uriașe ale proiectului, estimate la aproximativ 15 miliarde de dolari, și posibilele consecințe politice și economice ale deschiderii unei noi rute maritime controlate de Turcia.
În 2021, guvernul turc a inițiat primele lucrări pregătitoare pentru Canalul Istanbul, dar proiectul încă se confruntă cu numeroase obstacole, inclusiv opoziția unor partide politice și preocupările de mediu. Recep Tayyip Erdoğan susține ferm proiectul, văzându-l ca un simbol al "noii ere" pentru Turcia.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu