SC Press Media Electronic SRL în parteneriat cu Universitatea București – Facultatea de Jurnalism și Șțiintele Comunicării a lansat proiectul POSDRU/109/2.1/G/81431 : „Presa on-line – fereastra catre viitor”, proiect co-finanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013.
Obiectivul general al proiectului îl constituie dezvoltarea abilităților de muncă ale studenților din domeniul știintelor comunicării în vederea creșterii șanselor de integrare pe piața muncii, prin organizarea stagiilor de pregatire practică astfel încât aceștia să poată răspunde nevoilor de informare şi comunicare ale noilor generaţii – digital natives – utilizând în mod flexibil şi eficient, în activitatea profesională pe care urmează sa o desfașoare, noile tehnologii de informare.
Mass-media a cunoscut o explozie la nivelul anilor 90 și în prima parte a acestui secol, nevoia de absolvenți specializați fiind constant crescută. Universitățile au oferit cunoștințe, dar abilitățile s-au format prin practică, în redacție. Oferta de locuri de muncă în presă, pentru tinerii jurnaliști, se menține, în ciuda crizei.
Chiar dacă unele medii de informare au pierdut teren sau au dispărut, altele le-au luat locul. Există 33.000 de site-uri web la nivel național, cu 63 de milioane de utilizatori săptămânal și peste 500 de milioane de accesări. Din acestea, s-au coagulat câteva sute de mari jucători, capabili să susțină din venituri constante un sistem de producție profesionalizat, oferind locuri de muncă absolvenților noștri.
Presă scrisă a cunoscut cel mai important declin, reducându-se numărul ziarelor și revistelor, dar și tirajelor. Unele studii arată că, din 2015, tirajele majoritășii publicațiilor nu vor mai fi audiate, printul fiind folosit doar ca marcator de status, nu și ca trailer de publicitate, în vreme ce publicitatea se mută în edițiile online.
Aproape 97% dintre redactorii şefi ai publicaţiilor locale cred că viitorul presei este ameninţat de actualul context socio-economic, arată un studiu dat publicităţii de agenţia Rogalski Grigoriu Public Relations. Migrarea către online pare a fi soluţia de continuare a activităţii editoriale, 34% dintre respondenţi fiind dispuşi să renunţe definitiv la varianta print a publicaţiei, în timp ce aproximativ 60% dintre ei vizează extinderea în mediul online, în viitorul apropiat.
Conform unui studiu elaborat de Centrul pentru Jurnalism Independent, în parteneriat cu Clubul Român de Presă (CRP) şi Asociaţia Patronală a Editorilor Locali (APEL), 90% din redacţiile chestionate sunt prezente în mediul online, dar cele mai multe redacţii nu au organizat până în prezent cursuri pentru jurnalism online.
Situaţia cu care se confruntă studenţii este următoarea: numărul angajatorilor care desfăşoară stagii de pregătire practică la un nivel profesionist în propriile redacţii este foarte mic în comparaţie cu numărul crescut al studenţilor. Din raţiuni economice practicanţii sunt implicați destul de rar în situaţii de producţie reală, în realitate ei desfăşurând mai ales activităţi de adunare de informaţii, mici recenzii, verificare corectitudine text, citire ştiri offline.
Organizarea şi desfăşurarea unor stagii de practică în domeniul jurnalismului on-line oferă oportunitatea studenţilor înscrişi la specializări din domeniul ştiintelor comunicării de a se pregăti la un potenţial loc de muncă.
Cel mai puternic canal media, televiziunea, este în continuare cel mai fragmentat. De la trei posturi specializate în știri, la nivelul anului 2009, acum funcționează opt posturi cu difuzare la nivel național. Trustizarea și orientarea către furnizarea de conținut trimodal (video, text și audio) face ca practica în redacțiile online să fie utilă în cariera tinerilor, pregătindu-i pentru munca de reporter de televiziune, care trebuie să genereze conținut și pentru site-urile posturilor TV, nu doar pentru jurnalele de știri.
Criza presei tipărite înseamnă, paradoxal, un avantaj pentru tinerii absolvenți de Jurnalism, care sunt căutați de angajatori pentru reducerea costurilor, dar și pentru că operează mai bine în mediul online. La o rată a penetrării internetului de 76 la sută, în 2010, 74 la sută dintre persoanele cu acces la internet îl folosesc zilnic pentru informare. Peste 80 la sută din publicul de internet are între 18-44 de ani, deci absolvenții noștri se adresează unei audiențe apropiate ca vârstă și zone de interes, având un avantaj pe această piață. Însă, redacțiile vor să angajeze tineri care au experiență practică și abilități de identificare și redactare de știri care nu pot fi perfecționate decât prin practică.
În ceea ce privește relațiile publice, se constată nevoia de profesionalizare a comunicării la nivelul administrației locale și centrale, ca și a clasei politice.Tot mai multe organizații nonguvernamentale angajează comunicatori specializați. Situația este similară pe piața publicității. Investițiile în publicitate s-au menținut constante sau au crescut, chiar dacă s-a redus numărul jucătorilor din domeniu. Epuizarea potențialului mijloacelor tradiționale de publictate solicită apariția unor noi deschideri în domeniu, aduse de creatori profesioniști, specializați, dar care să nu fi fost deja contaminați de formele clasice de expresie, deci a unor absolvenți ai mediului academic de profil.
Criza economică și competiția mai mare pentru atragerea de publicitate impun firmelor să investească în PR și publicitate, ceea ce deschide noi oportunități pentru studenții care urmează o facultate de Științe ale Comunicării. Pentru a putea lucra eficient cu presa, ei trebuie să cunoască nemijlocit viața de redacție, să acumuleze experiență în redactarea știrilor și în prioritizarea acestora, să înțeleagă modul în care funcționează presa și sunt generate știrile.
Practica în redacția DeCe News urmărește:
• familiarizarea cursanţilor cu tehnicile de lucru în cadrul presei scrise/audio/video, după ce au deprins noţiuni practice despre jurnalism/jurnalism on-line;
• cunoaşterea condiţiilor pentru realizarea unor ştiri, interviuri, reportaje; dezvoltarea abilităţilor de utilizarea şi de prelucrare de imagini cu ajutorul TIC;
• crearea unor abilităţi de diversificare a surselor de informare în vederea redactării şi editării unor texte jurnalistice pentru presa on-line;
• dezvoltarea abilităţilor de folosire a spaţiului web şi a resurselor lui;
• valorificarea competenţelor de realizare a producţiilor multimedia.
• formarea competenţelor practice pentru piaţa muncii se va realiza în mod organizat şi concertat conducând la o reală îmbunătăţire a competenţelor cerute de angajatori, sub auspiciile deciziei universităţilor şi sub îndrumarea tutorilor cu experienţă în domeniul jurnalistic.
• elaborarea unei mape profesionale cu care tânărul să se prezinte în fața angajatorilor
Aceste stagii de pregătire practică crează premisele integrării pe piaţa muncii a practicanţilor, realizându-se tranziţia de la viaţa şcolară la cea profesională şi urmărindu-se dezvoltarea abilităţilor şi creşterii încrederii în sine.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News