Legea care completează OUG 195. privind circlația pe drumurile publice, ce află pe ordinea de zi a CCR.
UPDATE: Curtea Constituțională a României a amânat, pentru 20 martie, discutarea sesizării făcute de președintele Klaus Iohannis asupra legii care completează OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, în sensul exinderii valabilității permiselor de conducere eliberate pentru categoria B și pentru motorete.
Știrea inițială
Sesizarea privind ordonanța de urgență care le permite posesorilor de carnet Categoria B să conducă scutere se află pe ordinea de zi a Curții Constituționale a României, scrie Agerpres. Sesizarea a fost amânată din februarie pentru data de 13 martie.
Legea transmisă către promulgare completează OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice în sensul extinderii valabilității permiselor de conducere eliberate pentru categoria B și pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW și cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/ kg, categoria A1. De asemenea, sunt instituite anumite condiții pentru deținătorii permiselor de categoria B care doresc să conducă și motociclete de tipul celor anterior menționate.
În iulie 2023, președintele Klaus Iohannis a solicitat reexaminarea acestui act normativ de către Parlament din următoarele motive: plasarea greșită a intervenției legislative, precum și neclaritatea legii din perspectiva modului în care se va face dovada absolvirii celor 10 ore de pregătire practică, dacă această dovadă trebuie deținută fizic și prezentată în cazul unui control de fiecare conducător de vehicule, alături de permisul de conducere. De asemenea, președintele a invocat lipsa de claritate a intenției legiuitorului de a acorda dreptul posesorilor permiselor de conducere eliberate pentru categoria B de a conduce doar motociclete cu transmisie automată din categoria A1.
Astfel, la sfârșitul lunii decembrie, în urma reexaminării, Parlamentul a transmis spre promulgare legea pentru completarea OUG 195/2002.
Iohannis arăta în sesizarea la CCR că legea introduce o nouă literă, cu următorul cuprins: permisele de conducere eliberate pentru categoria B sunt valabile și pentru motociclete cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, cu puterea maximă de 11 kW și cu un raport putere/ greutate de cel mult 0,1 kW/ kg, categoria A1, cu condiția ca deținătorii permiselor să aibă vârsta de minimum 24 de ani împliniți, o experiență de cel puțin 2 ani de conducere pentru categoria de vehicule B și fac dovada, printr-o adeverință, că au absolvit un curs de pregătire practică de minimum 10 ore în acest sens în cadrul unei unități autorizate de pregătire a conducătorilor de vehicule.
Adeverința obținută se înscrie în Registrul național al cursanților gestionat de către Autoritatea Rutieră Română, iar informația deținerii acesteia se transmite pe cale electronică Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări în vederea introducerii mențiunilor corespunzătoare în Registrul național de evidență a permiselor de conducere și a vehiculelor înmatriculate.
Conform președintelui, deși Parlamentul trebuia să își limiteze intervenția la cadrul trasat de cererea de reexaminare, acesta a reconfigurat condițiile în care deținătorul unui permis pentru categoria de vehicule B ar putea utiliza permisul și pentru motocicletele cu transmisie automată cu cilindree maximă de 125 cmc, excedând acestor limite.
În procedura de reexaminare, Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adus o serie de amendamente, printre care înlocuirea sintagmei ”deținătorii permiselor trebuie să aibă (...) permisul pentru categoria B obținut de minimum 3 ani” cu sintagma ”deținătorii permiselor să aibă (...) o experiență de cel puțin 3 ani de conducere pentru categoria de vehicule B”.
Camera Deputaților, în calitate de Cameră decizională, a menținut sintagma ”o experiență de cel puțin”, însă a redus cu un an durata menționată, și anume la cel puțin 2 ani.
Președintele cerea CCR să admită sesizarea și să constate că legea este neconstituțională, în condițiile în care intervențiile realizate de Parlament au fost făcute cu depășirea limitelor cererii de reexaminare și cu nerespectarea jurisprudenței Curții Constituționale.
Citește și: Copiii pot deveni piloţi de raliu la 12 ani, dar au o problemă. Campion național la raliu: "Nimic, e zero"
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News