Deficitul comercial al României a ajuns, în primele şapte luni ale anului, la 9,990 miliarde de euro, în creştere cu 481,4 milioane de euro faţă de cel înregistrat în perioada 1 ianuarie - 31 iulie 2019, arată datele publicate miercuri de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Potrivit sursei citate, în perioada 1 ianuarie - 31 iulie 2020, exporturile FOB au însumat 34,135 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 44,125 miliarde de euro. Exporturile au scăzut cu 16,2%, iar importurile au coborât cu 12,2%, în perioada de referinţă.
Conform INS, în luna iulie 2020, exporturile FOB au însumat 5,552 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 6,875 miliarde de euro, rezultând un deficit de 1,323 miliarde de euro. Faţă de luna iulie 2019, exporturile din iulie 2020 au scăzut cu 5,1%, iar importurile sunt pe minus cu 9,9%.
În perioada 1 ianuarie - 31 iulie 2020, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (47,1% la export şi 35,8% la import) şi alte produse manufacturate (31,0% la export şi respectiv 30,3% la import).
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada de referinţă a fost de 24,938 miliarde de euro la expedieri şi de 32,279 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 73,1% din total exporturi şi 73,2% din total importuri. Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în primele şapte luni din 2020 a fost de 9,196 miliarde de euro la exporturi şi de 11,845 miliarde de euro la importuri, reprezentând 26,9% din total exporturi şi 26,8% din total importuri.
INS menţionează că soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent. Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu