Dezinformarea este considerată una dintre principalele amenințări pentru democrație, nu doar în Europa, ci și în restul lumii. În ultimele luni, campaniile de dezinformare privind politicile Uniunii Europene s-au intensificat.
Potrivit European Newsroom, campaniile ruse de dezinformare, menite să influențeze alegerile europarlamentare, sunt monitorizate cu atenție de politicieni, specialiști și jurnaliști. Analiștii politici cred că Moscova ar putea încerca să exploateze tensiunile politice din Europa, unde partidele de extremă dreapta sunt în ascensiune, în perspectiva scrutinului european din 6-9 iunie.
Înaltul Reprezentant al UE pentru afaceri externe și politică de securitate, Josep Borrell, a calificat dezinformarea și interferența străină drept "una dintre cele mai semnificative amenințări ale timpurilor noastre". Într-un discurs rostit la Bruxelles pe 23 ianuarie, Borrell a subliniat importanța anului 2024 în lupta împotriva interferenței străine și manipulării externe a informației, având în vedere numeroasele alegeri programate. El a remarcat că, în acest an, aproape jumătate din populația lumii va vota în aproximativ 60 de alegeri, fie ele parlamentare, prezidențiale sau locale.
Borrell a avertizat că manipularea și interferența au devenit o "activitate industrială", iar Rusia și alte țări au construit o infrastructură extinsă pentru a minți, manipula și destabiliza. Pe 13 februarie, guvernul francez a avertizat că acțiunile de dezinformare provenite din țări precum Rusia sunt "probabil să se intensifice" înaintea alegerilor europene din luna iunie. Pe 23 februarie, vicepreședinta Comisiei Europene pentru valori și transparență, Vera Jourova, a declarat că țările central și est-europene sunt cele mai expuse riscului dezinformării rusești.
"În ceea ce privește influența rusă, ne aflăm într-un război informațional cu Rusia pe care nu l-am pornit, dar la care trebuie să răspundem", a subliniat Jourova. Utilizarea pe scară largă a dezinformării pro-ruse a avut impact asupra alegerilor desfășurate în diverse țări europene. Valentin Chatelet, cercetător asociat pentru securitate la Atlantic Council, a opinat că vor exista operațiuni de dezinformare împotriva Ucrainei și a numeroaselor chestiuni europene actuale pentru a promova o agendă conservatoare și naționalistă.
Din decembrie anul trecut, o amplă "campanie de dezinformare rusă" în Germania a creat peste 50.000 de conturi false pe platforma X (fosta Twitter) pentru a încuraja opoziția față de sprijinul acordat Ucrainei de către Berlin, conform săptămânalului german Der Spiegel. Ministerul Apărării rus a susținut că a "eliminat" în jur de 60 de luptători, în principal "mercenari francezi", în timpul unui atac din ianuarie asupra orașului ucrainean Harkov.
Pe 12 februarie, miniștrii de externe din Franța, Germania și Polonia au anunțat că vor să conlucreze pentru a combate acțiunile de dezinformare, având în vedere că cele trei state au fost vizate de strategia de dezinformare rusă. "Cele trei țări au agreat un mecanism comun de avertizare împotriva atacurilor trolilor ruși. Rusia încearcă să distrugă unitatea europeană. Fac apel la vigilență maximă", a afirmat ministrul de externe francez Stephane Sejourne după întâlnirea cu omologii săi german și polonez, Annalena Baerbock și Radoslaw Sikorski.
Sejourne a adăugat că Viginum, agenția guvernamentală franceză însărcinată cu apărarea împotriva amenințărilor online străine, a descoperit o rețea de website-uri rusești menite să răspândească propaganda Kremlinului în Occident. Viginum a menționat că rețeaua "coordonată și structurată" viza Europa și Statele Unite. Purtând numele de cod Portal Kombat, rețeaua cuprinde 193 de website-uri care răspândesc știri false și opinii ce servesc intereselor Rusiei.
Guvernul rus și-a intensificat eforturile de a promova retorica Kremlinului după ce președintele rus Vladimir Putin a invadat Ucraina în februarie 2022. În Portugalia, experții de la Institutul MediaLab al Universității din Lisabona (ISCTE) au detectat pentru prima dată "semne ale interferenței externe în alegerile din Portugalia" cu reclame online, una dintre acestea acuzând de corupție Partidul Socialist portughez. Un raport realizat de ISCTE indica faptul că "postări sponsorizate" au ajuns la peste 2 milioane de portughezi, ceea ce reprezintă 22% din populația cu drept de vot din Portugalia.
Raportul s-a referit la procesele de dezinformare din faza pre-electorală pentru alegerile legislative din 10 martie. Campaniile de dezinformare au loc în toate formele și la toate nivelurile. În ultimii doi ani, dezinformarea online pro-rusă a vizat mai ales sprijinul Occidentului pentru Kiev. AFP a identificat conținut fals menit să sprijine sau să încurajeze ideea de oboseală în rândul opiniei publice din Europa și SUA față de războiul din Ucraina, iar DPA a dezvăluit existența unui studiu care ar demonstra că acest conflict este mai dăunător pentru climă decât emisiile de dioxid de carbon ale Germaniei.
Dezinformarea pro-rusă în Europa este cea mai eficientă atunci când se bazează pe probleme unde există deja divergențe, precum imigrația sau puterea de cumpărare, explică mai mulți experți. "Retorica cea mai eficientă este cea care accesează o problemă deja existentă; este mult mai dificil de construit de la zero," a afirmat Elina Treyger, expert la RAND Corporation, instituție non-profit care ajută la îmbunătățirea procesului de decizie prin cercetare și analiză. "Prin multiplicarea conținutului atât de mult, inevitabil îți vei atinge ținta," a susținut Jakub Kalenský, director adjunct al centrului european de excelență pentru combaterea amenințărilor hibride.
La începutul războiului din Ucraina, retorica antiamericană, antioccidentală și anticolonialistă a fost folosită în Orientul Mijlociu și Africa, a explicat Christine Dugoin-Clement, profesor asociat la Universitatea Sorbona, transmite Agerpres.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News