Dicția este cartea de vizită a unei persoane. Carmen Ivanov, trainer de dicție acreditat CNFPA, a acordat un interviu în exclusivitate pentru DC News, în care vorbește despre rolul dicției în viața unei persoane și proiectele în care este implicată. În prezent are trei manuale de dicție și se gândește la data de lansare pentru cel de-al patrulea.
Spune-mi, te rog, vocea poate reprezenta cartea de vizită a unei persoane?
Cu siguranță dicția e cartea de vizită a unei persoane, modul în care pronunțăm cuvintele, ritmul, volumul vocii, dar și modul în care punem accentele pe cuvinte. Vocea, dacă e plăcută, e un bonus. Dar dacă vocea nu e chiar așa cum ți-ai dori, spre exemplu dacă e pițigăiată, adică are prea multe înalte, poate fi educată cu exercițiile de dicție potrivite. Pe unele dintre ele le poți accesa gratuit pe www.dicție.ro.
Totodată, vocea poate imprima, prin nuanţele sale, alte sensuri cuvintelor. Cei care ştiu să asculte vocile pot sesiza stările reale pe care vorbitorii le au în momentul în care rostesc un cuvânt şi doresc să transmită cu totul altceva.
Care sunt principalele reguli care ar trebui respectate pentru a avea o dicție perfectă?
Se spune că tonul face muzica, iar acest lucru se aplică și este la fel de important și în comunicarea verbală. O corectă modulare a vocii înseamnă diferența dintre un mesaj bine transmis și unul inexistent.
Tonul vocii, intensitatea sa, ritmul de vorbire, modulaţiile vocii, dar şi modul în care accentuăm cuvintele sunt elementele care formează limbajul paraverbal. Acest aspect este deosebit de important atunci când vine vorba despre cei care lucrează în radio sau trebuie să transmită informații importante prin telefon, pentru că în ambele medii nu există imagine, iar vorbitorul se va folosi doar de două tipuri de limbaj – verbal şi paraverbal – pentru a-şi convinge audienţa.
Este foarte important să pronunțăm cuvintele integral, adică să nu mâncăm sunete, dar totodată e bine să ținem cont și de ritmul cu care vorbim.
Ritmul vorbirii este unul dintre cele mai importante elemente ale dicției, pentru că de el depinde aproape totul: dacă ritmul este unul foarte rapid, oamenii nu vor putea să ne urmărească, dacă e prea lent, e posibil să plictisim și astfel să pierdem oricum atenția audienței. Cu alte cuvinte, dacă ritmul vorbirii este unul nepotrivit, poate compromite complet discursul pe care noi îl susținem.
“Șase sași în șase saci” este singurul manual de dicție din România. Te-ai gândit să lansezi un al doilea volum pentru acesta sau consideri că mai este nevoie de o îmbunătățire a ediției din 2013?
Cu siguranță voi lansa și un al doilea volum, dar deocamdată nu pot să avansez o dată de lansare. Ce pot să spun, exclusiv pentru voi, e titlul următorului manual, acesta va fi: Șapte sași în șase saci.
2015 și 2016 sunt anii în care au apărut pe piață cele două manuale de dicție pentru copii, “Străfurnica și prietenii săi” și “Străfurnica, în căutarea Atlantidei”. De ce două și nu un singur manual de dicție pentru copii?
Străfurnica a fost gândită ca o trilogie: copiii au nevoie în permanență de povești noi, de aventuri noi, iar manualele de dicție pentru copii din seria Străfurnica sunt gândite în așa fel încât copiii să nu simtă că exersează, ci că citesc niște povești amuzante și pline de mister. Doar că dacă le citesc cu voce tare își exersează și dicția pentru că exercițiile de dicție sunt ascunse în text.
Oferi cursuri de dicție pentru copii și adulți, ești trainer la școli de televiziune, organizezi cursuri de voice-over și public speaking, iar pe lângă toate acestea, ești prezentatorul emisiunii IT Republic, de la Gold Fm. Ce satisfacții îți aduc întregile activități?
Radioul a fost înainte de cursurile de dicție. A rămas în top trei lucruri care îmi plac, însă la fel de importante sunt și cursurile de dicție sau de voice-over. Evident, radioul își oferă o stare, o doză de adrenalină și una de notorietate, iar cine s-a învățat cu asta, nu va renunța niciodată la radio. Cursurile însă îți oferă satisfacția că reușești să transformi oamenii și să îi faci să vorbească mai bine, să aibă mai multă încredere în ei, dar și să obțină job-uri care presupun o dicție excelentă cum sunt cele din radio, TV, vânzări sau PR.
Ce părere ai de actuala generație de prezentatori de radio și televiziune?
Nu una foarte bună.
Ținând cont de numeroasele gafe pe care le auzim frecvent la radio și tv, ce sfaturi le-ai da jurnaliștilor ca în viitor să nu mai repete aceleași greșeli?
Aceste categorii de persoane chiar au nevoie de cursuri de dicție și de studiu individual. Este foarte important să înțeleagă că ei sunt formatori de opinie și pot influența modul în care lumea vorbește. Dacă auzi la radio sau TV o formulare greșită, e posibil să o preiei și să o duci mai departe.
Pentru a deveni cu adevărat profesionist în ceea ce priveşte prezentarea ştirilor la radio sau la televiziune, trebuie să ţină cont de o mulţime de elemente aparent nesemnificative, cum ar fi: poziţia corpului, respiraţia, ritmul şi volumul vocii. Chiar şi felul în care sunt scrise ştirile afectează modul de citire a textului.
Este foarte important ca aceia care se pregătesc să devină prezentatori de ştiri, editori de voce sau chiar reporteri, pentru radio sau TV, să îşi perfecţioneze încontinuu modul de citire, iar în cazul în care au defecte de vorbire, să încerce să le corecteze prin exerciţiile de dicţie potrivite.
Dicția ruginește, așa că nu contează de câți ani prezinți știri, e posibil ca după 15 ani să te trezești cu bâlbe pe post foarte ușor, dacă nu faci exerciții de dicție în fiecare zi.
Sunt diferențe între Carmen Ivanov-prezentator de radio, Carmen Ivanov-trainer de dicție și Carmen Ivanov-omul obișnuit?
Cine mă știe de la radio nu are cum să creadă că pot fi un profesor exigent, în condițiile în care aproape tot timpul glumesc la emisiune. Cine mă cunoaște mai întâi la cursuri e posibil să aibă senzația că sunt extrem de serioasă tot timpul. Un student chiar mi-a spus la finalul Școlii de Televiziune că a crezut multă vreme că nu pot să zâmbesc. Mi-a fost foarte clar că nu m-a ascultat la radio, unde râd de câte ori am ocazia.
În încheiere, recomanzi tuturor cursuri de dicție sau doar acelor persoane care întâmpină dificultăți în vorbire?
Dicția este foarte importantă pentru toate categoriile de persoane care trebuie să comunice în meseria lor. Cu cât mai mulți oameni te văd că vorbești în public, cu atât vei avea șanse mai mari pentru a obține promovări la locul de muncă. Oamenii te vor ține minte și te vor privi diferit, cu autoritate. Iar atunci când compania va trebui să desemneze pe cineva pentru a prezenta un produs nou sau pentru a ține o ședință cu viitorii clienți, persoana desemnată vei fi tu, pentru că ai demonstrat deja că știi cum s-o faci. Cei mai mulți oameni se tem să vorbească în public și îi vor lăsa bucuroși pe cei cu dicție mai bună să o facă.
[citeste si]
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News