Directivă drepturi de autori. Dacă trece va pune cruce multor SERVICII care ne interesează pe TOȚI

IT-iști - foto simbol
IT-iști - foto simbol

Mai multe organizaţii din România au solicitat, într-o scrisoare deschisă, ca Ministerul Culturii (MCIN) să comunice public poziţia ţării noastre în legătură cu Directiva privind Drepturile de Autor pe piaţa unică digitală, aflată în procedură de negociere la nivelul Uniunii Europene.

S-a întâmplat la cea mai recentă respingere a directivei din luna decembrie 2018. Săptămâna aceasta urmează un nou vot important.

Scrisoarea deschisă a fost adresată Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale şi Reprezentanţei Comisiei Europene în România, iar, prin acest document se mai cerea renunţarea la articolele 11 şi 13 din propunerea de Directivă şi consultări publice imediate cu toate părţile afectate de aceste articole.

În document se preciza că propunerile de reformă a drepturilor de autor pe piaţa unică digitală - inclusiv articolul 11 şi 13 - se aflau în procedură de negociere la nivelul Uniunii Europene.

"Atragem atenţia că această propunere se va transforma într-un bumerang împotriva intereselor digitale ale României, descurajând inovaţia în zona digitală. Propunerile actuale vor avea efecte semnificative în practică (demonstrate de ceea ce s-a întâmplat în Spania sau Germania pe zona de drepturi de autor auxiliare), cum ar fi: 1. Descurajarea inovaţiilor digitale şi a start-up-urilor, prin crearea de incertitudine juridică sau chiar blocarea ideilor care ar putea să provoace metodele tradiţionale de business; 2. Limitarea accesului afacerilor europene digitale actuale la finanţare din partea investitorilor, care sunt reticenţi în a susţine afaceri în zone de legislaţie neclară sau riscantă; 3. Blocarea business-urilor şi a cercetărilor provenite din servicii noi bazate pe inteligenţa artificială, care ar avea nevoie de verificarea conţinutului înainte de a fi folosit în acest context", explicau semnatarii scrisorii.

Care sunt principalele riscuri

Principalul risc asociat cu definiţiile propuse de articolul 13, aşa cum este el negociat în prezent, este generat de intrarea sub incidenţa sa a platformelor online (altele decât cele audio-video), precum cele cloud, şi a serviciilor de comunicaţii, de exemplu, WhatsApp. Acestea din urmă ar fi obligate să folosească filtre de upload şi să cenzureze upload-ul sau distribuirea de conţinut protejat de drepturi de autor.

"Potrivit documentului, dacă România doreşte să susţină inovaţia digitală în Uniunea Europeană ar trebui să promoveze public următoarele principii - atât în această propunere, cât şi, în general, în politicile publice: 1. Păstrarea unui mediul digital deschis şi liber, care promovează inovarea şi iniţiativele disruptive. Business-urile vechi trebuie să se adapteze la sectorul digital, nu să li se inventeze noi drepturi pentru a putea supravieţui în acest domeniu. Cum România nu are un bagaj istoric de lungă durată în această industrie, este cu atât mai important ca interesul nostru să fie orientat spre a promova startup-urile şi ideile noi în afaceri; 2. Internetul se dezvoltă pentru că are capacitatea de a agrega tehnic informaţii şi cantităţi mari de date, în mod automat şi semi-automat, conţinut produs de utilizatori simpli, business-uri sau alte calculatoare. Intermediarii care găzduiesc, aranjează sau distribuie acest conţinut beneficiază astăzi de reglementările europene în vigoare (Directiva eCommerce, de exemplu), care le permit a face acest lucru în mod liber şi fără a verifica fiecare informaţie agregată (ceea ce le-ar pune multora imposibilitatea de a-şi face acel business). Orice idee de filtrare preventivă - sugerată sau obligatorie - este o barieră în calea libertăţii informaţiei şi a noilor modele de business digital; 3. Reguli unice la nivel european, fără fragmentări legislative. Reforma europeană reală a drepturilor de autor ar trebui sa ducă la o reală piaţă unica digitală - în care un startup din România sa poată agrega conţinut protejat de drepturi de autor din Danemarca, Portugalia sau Malta şi să-l poată comercializa în întreaga Uniune Europeană - sau poate chiar în întreaga lume, fără a se teme de bariere legislative, care l-ar obliga să investească în consultanţa juridică în fiecare stat membru", se arată în scrisoarea deschisă.

Multe afaceri afectate

Autorii documentului mai precizează că, "păstrând proporţiile, dar uitându-ne pe tipurile de servicii, putem vedea foarte multe afaceri româneşti ce vor putea fi afectate, unele semnificative - de la marketplace-uri e-commerce (Emag, Elefant.ro,Trilulilu), anunţuri online si vânzări c2c (okazii.ro, Olx, publi24.ro, lajumate.ro etc.), site-uri cu conţinut generat de utilizatori (TPU.ro), forumuri şi spaţii de discuţii (Forum Softpedia.com, Forum Avocatnet.ro, Conta.ro, Desprecopii.com)".

Scrisoarea deschisă a fost semnată de Alexandra Cernian, lector universitar la Facultatea de Automatică şi Calculatoare din Universitatea Politehnică Bucureşti, Senior Consultant, Digital/IT Expert, Andreea Paul, preşedinte INACO - Iniţiativa pentru Competitivitate, Veronica Ştefan, Fondator Digital Citizen, şi Bogdan Manolea, director executiv Asociaţia pentru Tehnologie şi Internet.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel