Expoziția „6 + 1”
Astăzi, la ora 18:00 este vernisată, la Muzeul de Artă Cluj-Napoca (MACN), în parteneriat cu Universitatea de Artă şi Design Cluj-Napoca, expoziţia Grupul celor 6 + 1, ce va fi deschisă până în 4 mai.
Curatoriată de Dr. Dan Breaz, expoziţia îşi propune să readucă în faţa publicului Grupul celor 6, care a avut o contribuţie semnificativă la revirimentul picturii din România la sfârşitului anilor ’90. Andrei Câmpan, Kudor Duka István, Aurelian Marius Piroşcă, Mihai Pop, Leonard Vartic şi Pattantyús - Ábrahám Zoltán fac parte dintr-un grup artistic care, printr-o artă preponderent figurativă, căuta să reafirme capacitatea genului pictural de a-şi păstra relevanţa într-o perioadă în care eforturile de sincronizare cu fenomenul artistic contemporan tindeau să plaseze pictura într-un plan secund. Recuperarea accelerată a legăturii artei autohtone cu performance-ul, instalaţia, fotografia şi arta video părea să însemne pentru mulţi şi o reactualizare a mitului morţii artei sub ipostaza mitului morţii picturii.
Actuala expoziţie reia componenţa Grupului celor 6, adăugând prezenţa profesorului-artist Ioan Sbârciu. Ultima dată, această componenţă s-a manifestat în expoziţia Fin de siècle, care în anul 1999 părea să pună punct activităţii unui grup artistic semnificativ.
Andrei Câmpan s-a format la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca în intervalul 1992-1998. S-a remarcat mai ales din 1996 până în prezent în muzee şi galerii din ţară şi din străinătate, notabilă fiind activitatea sa promovată de Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Galeria Plan B sau de Bienala de Artă Contemporană de la Praga. Pictura lui Andrei Câmpan este o inedită insolitare a realităţii imediate, asemănătoare onirismului deconcertant, specific curentului picturii metafizice.
Kudor Duka István este artist vizual și profesor universitar la Universitatea de Arte și Design din Cluj-Napoca. Artistul s-a făcut cunoscut prin expoziţii personale şi de grup la Pécs (2016), Milano (2011); Londra (2009) sau Debrecen (2008). Artistul trăiește și lucrează în Cluj. Lucrările sale se individualizează prin calitatea deosebită a desenului, prin integrarea sa în structuri compoziţionale contemporane şi prin abordarea unor genuri artistice diverse.
Aurelian Marius Piroșcă
Aurelian Marius Piroșcă a absolvit Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca în 1999. Lucrările sale au participat la expoziţii de grup din Rostock (Germania, 2003), Haga (2009), Boston (2015) sau New York (2016). În lucrările lui Aurelian Marius Piroșcă surprinde capacitatea sa de a decupa din realitatea concretă detalii surprinzătoare sau, uneori, absurde, care interoghează mecanismele psihologice implicate în actul de selecţie vizuală.
Mihai Pop
Mihai Pop este absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, artist vizual și coordonator al Galeriei Plan B, Cluj și Berlin, spațiu de producție și expunere a artei contemporane. Comisar al Pavilionului României la ediția din 2007 a Bienalei de Artă de la Veneția și curator al expoziției lui Adrian Ghenie, Darwin’s Room la ediția din 2015 a Bienalei de la Veneția, Mihai Pop este unul dintre inițiatorii centrului cultural Fabrica de Pensule, deschis la Cluj în 2009. Mihai Pop trăiește și lucrează la Cluj și Berlin. Lucrarea cu care participă la actuala expoziţie, datând din perioada imediat următoare terminării studiilor, reprezintă o distanţare faţă de practica preponderent figurativă a grupului. Lucrarea sa se individualizează prin sugestiile tactile ale texturilor elaborate şi prin discreţia cromatică.
Leonard Vartic
Leonard Vartic este absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, artist vizual și cadru didactic al Facultății de Arhitectură și Urbanism, Universitatea Tehnică Cluj-Napoca. Leonard Vartic trăiește și lucrează la Cluj. Ceea ce surprinde în lucrările sale este expresivitatea aparte a drapajelor, incluse în compoziţii a căror naraţiune e fragmentară şi stranie.
Pattantyús - Ábrahám Zoltán
Pattantyús - Ábrahám Zoltán (1973) este absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca. În 2002 a înființat un atelier de design și tâmplărie orientat spre păstrarea tehnicilor tradiționale de prelucrare a lemnului. În 2017, unul dintre produsele dezvoltate împreună cu Bertha Savu a fost premiat în cadrul German Design Award, pentru inventarea unui nou sistem de îmbinare fără șuruburi. Zoltán Pattantyús - Ábrahám trăiește și lucrează la Cluj. Lucrările sale păstrează constanta grupului, care investighează partea neobişnuită a lumii vizibile.
Ioan Sbârciu a absolvit secţia „Pictură” a Institutului de Arte Plastice „Ioan Andreescu” în anul 1973, clasa prof. Petre Abrudan. În anul 1997 a fost ales vicepreşedinte al Uniunii Artiştilor Plastici din România (U.A.P.), iar în 1999 a devenit preşedinte al filialei de la Cluj a U.A.P. În perioada 2000-2008 a fost rector al Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca (U.A.D.), iar între 2008 şi 2012 preşedinte al Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca. Dintre cele mai semnificative expoziţii din România le menţionăm pe acelea de la Muzeul de Artă Cluj-Napoca (împreună cu artistul german Markus Lüpertz, 2005), Galeria Anaid (Bucureşti, 2006, 2007) şi Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal (2007). Începând din anul 1992 până în prezent, Ioan Sbârciu a avut importante expoziţii personale la Barcelona (1992), Malmö (1993), Paris (1994), Nürnberg (1998), Murlo (Muzeul Etrusc, 2003), Tokyo (2010). Deşi preponderent abstractă, creaţia artistului Ioan Sbârciu reprezintă, în anumite lucrări, o formă de experimentare a dialogului abstract-figurativ. Reprezentările sale, peisaje sau figuri umane, nu exclud universul concret, ci îl includ unei proiecţii interioare, care ne rezervă întotdeauna privelişti surprinzătoare.
Reintegrarea într-o expoziţie a creaţiilor mai recente ale membrilor grupului vine să pună în valoare teme, abordări, discursuri artistice neprogramat similare, care permit în mod organic includerea lor în expoziţia Grupul celor 6 + 1.
Fabrica de pensule din Cluj vă invită în această periodă la două expoziţii incitante.
Bianca Trifan, foto Roland Vaczi
La etajul III este deschisă, până în 13 mai, Dyed Beliefs Matching Dreams a Biancăi Trifan.
Din ce sunt făcute visele? Cum descifrăm logica lor încurcată? Ar trebui să o facem? Jocuri ale imaginației active, visele și fanteziile par a reloca aspecte banale ale vieții noastre în contexte bizare în care nimic nu este linear. Le conștientizăm, uneori doar fugitiv, ca pe o memorie recentă a unei situații extraordinare pe care nu o putem plasa cu exactitate.
În practica artistei Bianca Trifan visele se răspândesc organic și produc scenarii din imagini de altfel vagi. Aceste impresii sunt traduse în obiecte ludice și absurde, înăuntrul cărora se contopesc anxietăți, dorințe, ornamente personale și rutine zilnice subtile. Nu există necesitatea unei traduceri perfecte.
Personificări sau siluete umane – toate personajele țesute de ea sunt angrenate în dialoguri pline de imaginație, evoluând constant. Ar putea părea că totul se așează la locul lui, însă ca și în cazul viselor, sunt întotdeauna pe punctul de a se metamorfoza.
Proiect realizat cu sprijinul Primăriei și Consiliului Local Cluj-Napoca și co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Show, don’t tell
Show, don`t tell
Lateral ArtSpace de la etajul I, găzduieşte până în 20 aprilie expoziţia Show,don’t tell a artiştilor Philipp Rößle și Linus Rauch.
Titlul expoziţiei face referire la o tehnică de scriere prin care, în loc de a descrie literalmente o scenă în fiecare detaliu prozaic, creează tensiune utilizând contextul, indicii și omisiuni, oferind respectuos cititorului spaţiu pentru a-şi dezvolta propriile gânduri și sentimente faţă de aceasta. Încorporarea experienţei cititorilor deschide o mulţime de posibilități. Transpus în limbajul artei vizuale, acest concept capătă un dublu sens. Interacțiunea dintre texturi, forme, reflexii, transparenţe și relații spațiale construiește indicii și sugestii de care privitorul se poate folosi fără a-și pierde libertatea de interpretare. Deşi diferă în abordarea lor, cei doi artiști împărtăşesc un interes continuu pentru a păşi pe linia fină de a arăta destul, dar nu prea mult.
Philipp Rößle (n. 1987) trăiește și lucrează la Berlin. A studiat cu Günther Förg la Academia de Arte Frumoase München. După o bursă Erasmus la Universitatea Central Saint Martins din Londra, a terminat studiile ca masterand la Universitatea din Arte din Berlin. După ce a început cu tehnici picturale mai degrabă clasice, precum ulei pe pânză, în timp, Philipp Rößle a evoluat către un limbaj minimal și conceptual folosind tehnici de imprimare cu jet de cerneală, picturi murale in situ şi lucrări în care foloseşte bucăţi de oglinzi. Lucrările sale trimit către pictură și îi chestionează funcţia sa istorică şi contemporană, în același timp dezvăluind o senzualitate picturală.
Linus Rauch (n. 1984) trăiește și lucrează la Berlin. Având studii medicale, Linus a decis să se concentreze în schimb asupra artei. Operele sale sunt minimaliste și „curate”, dar nu și sterile. Folosește o varietate de materiale, de la textile reciclate și ipsos până la vopsea și hârtie, utilizându-le ca resurse de vocabular în încercarea de a materializa o ecologie complexă a percepției.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News