DNA. Transalpina, un nou dosar de urmărire penală

DNA a deschis un nou dosar legat de Transalpina. Într-un răspuns oficial transmis redacţiei Digi24, procurorii anticorupţie spun că urmărirea penală a început încă din noiembrie anul trecut.

Investigaţiile preliminare scot la iveală că CNADNR ar fi plătit ilegal peste 20 milioane euro, iar trei oficiali ai Companiei de Drumuri şi Autostrăzi sunt urmăriţi penal pentru abuz în serviciu.

Două dosare penale, două anchete guvernamentale, doi miniştri vizaţi, sute de milioane de euro şi o şosea nefinalizată. Acesta este bilanţul proiectului Transalpina, șoseaua care urma să fie perla coroanei infrastructurii româneşti. De 7 ani, este tot în stadiul de şantier. O afacere păguboasă, de 300 de milioane de euro. Dosarul Transalpina 2 are la bază o sesizare din mai 2014, înaintată de Corpul de Control al primului ministru.

În aprilie 2008, Compania de Autostrăzi a scos la licitaţie proiectul pentru modernizarea Transalpina. Romstrade, firma lui Nelu Ioradache, a câştigat contractul în valoare de 345,4 milioane de euro. Pentru derularea sa, CNADNR a ales metoda creditului furnizor - constructorul ia un împrumut bancar și face lucrările, iar statul i le decontează ulterior.

Citește și: DNA ar pregăti un dosar care va decima clasa politică

Corpul de Control al Guvernului susţine că utilizarea creditului-furnizor ar fi fost un paravan pentru ca statul să fie prejudiciat cu peste 300 milioane lei. Printre responsabili, se arată în raport, ar fi foştii miniştri Varujan Vosganian şi Ludovic Orban.

Corpul de Control al Guvernului Ponta susţine că Ludovic Orban a promovat în Executiv o hotărâre care avea ca scop finanţarea de la buget a acestui proiect. Actul normativ n-a avut însă avizul specialiştilor Ministerului Economiei şi Finanţelor. Documentul a fost contrasemnat, pentru ministrul Transporturilor, de către secretarul de stat Septimiu Buzaşu şi de ministrul de atunci al Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian.

Un alt personaj important, indicat în raportul Corpului de Control din 2014 drept responsabil pentru soluţia financiară păguboasă, este Cristian Duică, fost director adjunct al Companiei de Autostrăzi.

Citește și: Guvernul îl reclamă pe Ludovic Orban la DNA pentru "Transalpina". Ludovic Orban: "Cum să-mi asum așa ceva?"

Duică este acum primarul municipiului Roşiorii de Vede. Este membru PSD şi fost acţionar la trei companii - Agregate Com Sud SA, Gerotop SRL, Topro SRL -, abonate la contracte cu companii de stat precum CFR SA, Complextul Energetic Turceni şi CNADNR. O altă firmă al cărei director a fost Cristian Duică, Modul Proiect, a sponsorizat PSD în 2008 cu o jumătate de milion de lei.

În 2012, la patru ani de la semnarea contractului pentru Transalpina, lucrările la şosea sunt oprite, după ce statul a plătit deja 200 de milioane de euro. Bani pentru care constructorul a executat doar o parte din lucrări. De altfel, chiar o analiză proprie a companiei de autostrăzi arată că bugetul a fost păgubit cu 100 milioane euro.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel