Conform datelor Comisiei Naţionale pentru Acordarea Etichetei Ecologice, doar 74 de produse nealimentare din România au etichetă ecologică europeană. Pentru celelalte, fie nu s-a solicitat acordarea însemnului UE, fie nu s-au respectat criteriile stabilite la nivel European, susține Laurențiu Alexandru Păștinaru, Președintele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM), singura instituție la nivelul căreia funcționează Secretariatul Tehnic al Comisiei pentru eticheta UE ecologică, în cadrul Direcţiei Controlul Poluării și Reglementări – Serviciul EMAS Managementul Riscului.
Publicitate
„Rafturile magazinelor sunt pline de produse nealimentare cu tot felul de însemne BIO sau ECO, dar prea puțini cumpărători știu cum arată cu adevărat eticheta verde europeană. Acest însemn al produselor prietenoase cu mediul poate fi solicitat doar la ANPM, iar produsele trebuie să respecte un set de criterii, pentru a obține eticheta ecologică a UE. Aceste criterii de mediu iau în considerare întregul ciclu de viață al produsului și vizează mai multe grupe de produse, printre care se află soluții de curăţare, aparate, produse din hârtie, textile, obiecte pentru casă şi grădină, lubrifianţi şi două tipuri de servicii: cazare turistică şi camping. Pe piaţa din România există ȋn prezent 74 de produse din categoriile amintite, care au obţinut eticheta ecologică, pentru o perioadă de cinci ani”, a declarat Președintele ANPM, Laurențiu Alexandru Păștinaru.
Potrivit experților din cadrul Secretariatului Tehnic al Comisiei pentru eticheta UE ecologică, eticheta ecologică europeană este un sistem voluntar, conceput să încurajeze operatorii economici să comercializeze bunuri și servicii care sunt prietenoase cu mediul înconjurător, precum și să promoveze economia circulară, prin generarea unei cantități mai mici de deșeuri și CO2.
Mai mult decât atâț, acordarea etichetei verzi europene şi promovarea produselor cu eticheta ecologică aduc o contribuţie reală la cele mai mari provocări de mediu
identificate ȋn Pactul Verde European, cum sunt: atingerea neutralităţii climatice până ȋn 2050, trecerea la o economie circulară şi atingerea ţintei de poluare zero pentru un mediu fără toxicitate.
„Produsele şi serviciile pentru care se solicită eticheta ecologică pot purta logo-ul cunoscut al florii europene, Ecolabel, numai după ce Comisia Naţională pentru Acordarea Etichetei Ecologice decide că acestea respectă regulile europene specifice fiecărui produs. Pentru că multe din produsele pentru care se solicită acest însemn sunt departe de performanțele de mediu impuse de legislația românească pentru punerea în aplicare a Regulamentelor Europene privind eticheta UE ecologică, de multe ori suntem nevoiți să respingem unele dosare. Nu putem acorda etichetă ecologică pentru un produs coroziv, spre exemplu, care prezintă riscuri pentru sănătate, e firesc!”, subliniază Președintele ANPM.
În prezent, la Secretariatul Tehnic al Comisiei pentru eticheta UE ecologică al ANPM se află depuse spre analiză dosarele mai multor operatori economici care comercializează diferite tipuri de detergenți, vopsele și alte materiale pentru amenajări interioare, precum și hârtie tipărită.
Toate detaliile despre cadrul legal, grupele de produse, criteriile de acordare, comisia pentru eticheta UE ecologică sau Catalogul European, pot fi consultate pe site-ul ANPM, pe următorul link: http://www.anpm.ro/eticheta-ecologica
Iată cum arată singurul model de etichetă ecologică, certificat UE:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu