Astăzi s-a deschis, la Sala Radio, Seria Muzica Secolului XXI, printr-un concert susținut de The Mercury Quartet, grup condus de violonistul Vlad Maistorovici, câștigător al Concursului Enescu în anul 2003 şi format din Vlad Maistorovici – vioară&viola, Harry Cameron-Penny – clarinet, Colin Alexander – violoncel şi Dina Duisen – pian.
În program,
Thomas Ades – Catch
Oliver Knussen – A Purcell Garland: upon one note
James Macmillan – Kiss On Wood
Diana Rotaru – Red Hot (premieră mondială)
Thomas Ades – Court Studies from The Tempest
Vlad Maistorovici – Cadence En Espace
Magnus Lindberg – Steamboat Bill Jr.
Dan Dediu – Viscous Sun
Christina Pluhar
Veți putea asculta concertul susținut de la ora 16.30, la Ateneul Român, de ansamblul L’Arpeggiata, condus de Christina Pluhar (teorbă & dirijor). Membrii ansamblului: Doron Sherwin (cornet), Judith Steenbrink şi Catherine Aglibut (vioară barocă), Raquel Massadas (viola), Rodney Prada (viola da gamba), Josetxu Obregon (violoncel baroc), Eero Palviainen (lăută & chitară barocă), Sergey Saprichev (percuție), Boris Schmidt (contrabass), Francesco Turrisi şi Haru Kitamika (clavecin, orgă pozitivă)
Soliști: contratenorul Philippe Jaroussky, soprana Celine Scheen și clarinetistul Gianluigi Trovesi. Artiștii aduc în fața publicului creații de Handel.
Programul, sub genericul Händel Goes Wild cuprinde improvizații pe teme de Händel: Sinfonia (Uvertura) oratoriului „Solomon” (se descrie Sosirea Reginei din Saba), Aria lui Dardano, Pena tirana (Mâhnire tiranică), din opera Amadigi di Gaula, Aria lui Jupiter, Where’er you walk (Oriunde mergi), din opera Semele, Aria Frumuseţii, Tu del ciel ministro eletto (Tu, nobil trimis al cerului) din opera Triumful Timpului şi al Adevărului, Aria lui Ruggiero, Verdi prati (Pajişti verzi) din opera Alcina, Duetul Rodelinda-Bertarido, Io t’abbraccio (Te îmbrăţişez), din opera Rodelinda, Sinfonia la Actul III din opera Alcina…, dar şi Concertul pentru coarde şi continuo în sol minor RV157 de Vivaldi.
Contratenorul Philippe Jaroussky, cu o vârstă care depăşeşte cu puţin 30 de ani, s-a impus deja drept unul dintre interpreţii vocali majori ai lumii muzicale internaţionale, statut confirmat de distincţii precum Victoires de la Musique, acordată de guvernul francez, apariţii live la National TV (în cadrul ceremoniilor Revelation Artiste Lyrique în 2004, Artiste lyrique de l’année în 2007 şi 2010, CD of the Year în 2009) şi Echo Klassik Awards în Germania în 2008 la München.
Ansamblul L'Arpeggiata
Tehnica sa vocală impresionantă îi permite atingerea celor mai îndrăzneţe nuanţe și coloraturi. Philippe Jaroussky are un repertoriu baroc extrem de vast, de la rafinamentul italian specific în Seicento cu Monteverdi, Sances şi Rossi până la strălucirea muzicală specifică lui Händel sau Vivaldi –ultimul fiind compozitorul cel mai interpretat de către Jaroussky în ultimii ani.
Recent, Philippe Jaroussky a decis asumarea unui repertoriu foarte diferit, conținând atât muzică modernă, cât şi contemporană, alături de pianistul francez Jerôme Ducros. Ca rezultat, aceştia interpretează lucrări compuse de Marc André Dalbavie pornind de la poeziile lui Louise Labbé şi de la melodiile franceze ale sfârşitului de secol XIX -început de secol XX, în multe ţări precum Marea Britanie, Germania, Statele Unite etc.
Philippe Jaroussky
Philippe Jaroussky colaborează cu cele mai mari orchestre baroce ale lumii, printre care Ensemble Matheus, Les Arts florissants, Les Musiciens du Louvre, Le Concert d’Astrée, L’Arpeggiata, Le Cercle de l’Harmonie şi Europa Galante, sub conducerea unor cunoscuţi dirijori, precum William Christie, Jean-Christophe Spinosi, Marc Minkowski, René Jacobs, Christina Pluhar, Jérémie Rhorer, Emmanuelle Haïm, Jean-Claude Malgoire şi Fabio Biondi.
Au fost apreciate intrepretările sale desfășurate pe cele mai importante scene concertistice şi teatre lirice din Franţa: Théâtre des Champs-Elysées, Théâtre du Châtelet, Salle Pleyel, Salle Gaveau, Opéra de Lyon, Opéra de Montpellier, Opéra de Nancy, Arsenal de Metz, Théâtre de Caen, sau internaţionale: Barbican Center şi Southbank Center din Londra, Palais des Beaux Arts din Bruxelles, Grand Théâtre du Luxembourg, Konzerthaus din Viena, Staatsoper şi Philharmonie din Berlin, Teatro Real din Madrid, Carnegie Hall şi Lincoln Center din New York.
Recent, i-a însoţit pe Cecilia Bartoli şi Les Arts Florissants în rolul lui Sesto, pentru o reprezentaţie a operei Giulio Cesare de Haendel.
Christina Pluhar, fondator şi director artistic al ansamblului L’Arpegiatta, şi-a descoperit, în urma studiilor de chitară clasică la Universitatea din Graz, oraşul său natal, afinitatea profundă pentru muzica barocă şi cea renascentistă.
Artista s-a devotat studiilor instrumentelor vechi, lăuta, teorba, chitara barocă şi harpa barocă la Hague Royal Conservatory (Olanda) cu Toyohiko Satoh, la Schola Cantorum Basiliensis (Elveţia) şi cu Hopkinson Smith la Schuola Civica di Milano (Italia) cu Mara Galassi, urmate de cursuri de master cu Paul O’Dettes, Andrew Lawrence King şi Jesper Christensen.
În 1992 şi-a finalizat studiile obţinând Diploma for Early Music şi, de asemenea, locul întâi la International Music Competition din Malmö alături de ansamblul baroc La Fenice.
Repertoriul Christinei Pluhar include muzică baroc şi renascentistă pentru lăută, chitară baroc, archlute, teorbă şi harpă baroc, unde excelează în calitate de solist.
Începând cu 1993 Christina Pluhar susţine cursuri de masterclass la Graz University, iar din 1999 deţine funcţia de profesor de harpă barocă la Hague Royal Conservatory.
În 2000 Christina Pluhar a fondat ansamblul L’Arpeggiata care are acum un prestigiu internaţional, înregistrările sale bucurându-se de apreciere încă din primul an de la naşterea ansamblului. Printre cele mai apreciate discuri ale artistei menţionăm albumele Stefano Landi, La Tarantella, All’ Improvviso (cu Gianluigi Trovesi), Los Impossibles (cu King’s Singers), şi discurile apărute sub egida Virgin Classics: Teatro d’amore (cu Philippe Jaroussky şi Nuria Rial), Via Crucis (cu Barbara Furtuna), Los Pájaros Perdidos (parte a South American Project), Mediterraneo (cu Fado Singer Misia) şi Music for a while (improvizaţii pe muzică de Henry Purcell).
În 2012, L’Arpeggiata a devenit primul ansamblu de muzică barocă cu rezidenţă artistică la Carnegie Hall.
Soprana Celine Scheen
Gianluigi Trovesi
Concertează din noulaSala Palatului, la ora19:30, Orchestra Simfonică din Pittsburgh, condusă de Manfred Honeck., care va interpreta Concertul în la minor de Dvorak. Solistă va fi, de această dată, violonista Anne Sophie Mutter Programul va fi completat de Uvertura de concert „Pe teme în caracter popular românesc“ de George Enescu și Simfonia nr. 1 “Titanul” de Mahler.
De mai bine de 115 ani, Orchestra Simfonică din Pittsburgh (PSO) a fost unul dintre elementele esențiale în peisajul cultural local. Cunoscută pentru calitatea artistică, PSO i-a găzduit de-a lungul timpului pe unii dintre cei mai buni dirijori și muzicieni ai lumii, dând mereu dovadă de un devotament puternic pentru regiunea Pittsburgh și cetățenii săi. Această tradiție a fost dusă mai departe în toamna lui 2008, când dirijorul austriac Manfred Honeck a preluat poziția de director muzical al PSO.
Spre sfârșitul anilor ‘30, orchestra a fost recunoscută drept una dintre instituțiile americane, la acea vreme fiind dirijată de maestrul Otto Klemperer. Au urmat Fritz Reiner (1938-1948), sub directoratul lui orchestra susținând primul turneu internațional și înregistrând primul disc. Următorii dirijori şi directori muzicali au fost William Steinberg (1952-1976), André Previn (1976-1984), Lorin Maazel (1984-1996), Mariss Jansons (1997-2004). La plecarea sa, PSO a creat un model inovator de leadership cu ajutorul consilierilor artistici Sir Andrew Davis, prim-dirijorul invitat Yan Pascal Tortelier și a dirijorului invitat Marek Janowski. Cei trei au asigurat conducerea artistică a orchestrei până în ianuarie 2007, când PSO l-a ales pe Honeck să preia frâiele. Ulterior, Honeck a acceptat extinderea contractului până la finalul stagiunii 2019-2020.
Cu un lung și remarcabil istoric de turnee naționale și internaționale, începute încă din 1900, PSO este una dintre cele mai renumite orchestre ale lumii. Până acum a susținut peste 35 de turnee internaționale, dintre care 19 europene, 8 în Orientul Îndepărtat și două în America de Sud. PSO a fost prima orchestră americană invitată să susțină un concert la Vatican (2004), reprezentație inclusă în cadrul celebrărilor Jubileului de argint al Papei Ioan Paul al II-lea.
Începând cu lansarea primului disc din 1941, PSO a adunat sute de discuri foarte apreciate, disponibile la casele de discuri PentaTone, EMI, Angel, CBS, Philips, MCA, New World, Nonesuch, Sony Classical și Telarc. Sub bagheta lui Lorin Maazel și alături de violoncelistul Yo-Yo Ma, orchestra a câștigat în 1992 un Premiu Grammy pentru cel mai bun disc clasic, cu lucrări de Prokofiev și Ceaikovski.
Anne Sophie Mutter
Anne-Sophie Mutter s-a născut în Rheinfelden in Baden. Şi-a început cariera internaţională de solistă în 1976 la Festivalul de la Lucerna, iar un an mai târziu şi-a făcut debutul la Salzburg în cadrul Concertelor Whitsun sub bagheta lui Herbert von Karajan.
De atunci, a rămas una dintre violoniştii virtuozi ai vremurilor noastre şi susţine concerte în toată lumea, în toate centrele muzicale importante. Pe lângă lucrările tradiţionale, şi-a încântat în permanenţă publicul cu repertorii noi şi inovative, muzica de cameră şi lucrările orchestrale fiind prezente în egală măsură. De asemenea, se foloseşte de popularitatea câştigată pentru proiecte caritabile şi sprijină dezvoltarea muzicienilor tineri cu talent excepţional.
În ianuarie 2015, Anne-Sophie Mutter a fost numită Honorary Fellow la Keble College de la Universitatea Oxford. În octombrie 2013, a fost primită în Academia Americană de Arte şi Ştiinţe ca Membru Onorific Străin. În ianuarie, a fost distinsă cu medalia acordată de Lutoslawski Society (Varşovia). În 2012, lui Anne-Sophie Mutter i s-a acordat Premiul pentru Distinguished Artistic Leadership oferit de Atlantic Council. A mai primit Premiul Brahms, Premiul Erich-Fromm şi Premiul Gustav-Adolf pentru implicare socială în 2011. În 2010, Universitatea norvegiană de Ştiinţe şi Tehnologie din Trondheim i-a conferit un doctorat onorific. În 2009, a fost distinsă cu Premiul european St. Ullrichs, cât şi cu Premiul Cristobal Gabarron. În 2008, lui Anne-Sophie Mutter i s-au acordat premiile International Ernst von Siemens Music şi Leipzig Mendelssohn. Violonista a primit Großes Bundesverdienstkreuz [Marea Cruce a Ordinului de Merit al Republicii Federale Germania], Legiunea de Onoare franceză, Ordinul de Onoare din Bavaria, Großes Österreichisches Ehrenzeichen [Marea Decoraţie de Onoare acordată de statul austriac], cât şi numeroase alte distincţii.
Ziua de concerte se va încheia în cadrul Concertelor de la Miezul Nopţii, la Ateneu, cu opera Cosi fan tutte’ de Mozart, interpretată de ansamblul Les Musiciens du Louvre, condus de dirijorul Mark Minkowski.
Soliști: soprana Ana Maria Labin, mezzosoprana Serena Malfi, baritonul Robert Gleadow, tenorul Anicio Zorzi Giustiniani, bas-baritonul Jean-Sébastien Bou, soprano Giulia Semenzato.
„Lui Robert Gleadow nu i-a lipsit niciodată convingerea sau autenticitatea. Sonoritatea sa îndrăzneață de bas pătrunde ca un boom sonic”, scrie L. Groover, în Houston Press.
Bas-baritonul canadian Robert Gleadow a lăsat o amprentă puternică asupra scenelor de operă din întreaga lume începând cu absolvirea sa la Royal Opera Covent Garden (programul Jette Parker Young Artists) și Canadian Opera Company Ensemble Studio. Reprezentațiile sale la Houston Grand Opera în rolul lui Talbot în Maria Stuarda de Donizetti alături de Joyce DiDonato și sub bagheta lui Patrick Summers au fost caracterizate ca „extrem de autentice și convingătoare”.
Rolurile din sezonul 2016-2017 includ Bardolfo în Falstaff la Theater an der Wien, Leporello în Don Giovanni la Théâter des Champs- Élysées, Opera Royal de Versailles și rolul titular în Don Giovanni la Theater Basel. În sfârșit Robert Gleadow va interpreta rolul titular în Le Nozze di Figaro sub bagheta dirijorală a lui François-Xavier Roth la Oper Köln și Guglielmo în Cosi fan tutte la Drottningholms Slottsteater în Stockholm. Angajamentele sale concertistice includ Messiah lui Handel la Le Concert Spirituel în Paris împreună cu Sandrine Piau, Andrea Pichanick și Benjamin Hulett.
Manfred Honeck
Aparițiile sale notabile pe scena concertistică includ o reprezentație în Paris alături de Natalie Dessay în Christmas Oratorio de J.S. Bach, un turneu European cu Orchestre d’Astrée sub bagheta lui Emmanuelle Haïm, St. Matthew Passion și Mass in C-minor de Mozart alături de Halle Orchestra dirijată de Mark Elder, Requiem-ul de Mozart cu Ensemble Mattheus condus de Jean-Christophe Spinosi și Baltimore Symphony Orchestra, și o apariție în cadrul galei de inaugurare a noii săli de concert a Royal Conservatory of Music, alături de multe dintre starurile ale muzicii clasice care au fost prezente la eveniment.
Giulia Semenzato este o soprană recunoscută pentru interpretările sale din repertoriul baroc și clasic, inclusiv pentru muzica de secol XIX. A studiat interpretarea vocală la Benedetto Marcello Conservatory din Veneția, sub îndrumarea profesorilor Silvia da Ros, Giancarlo Pasquetto și Silva Stella, absolvind cu note maxime. În 2015 a absolvit cu onoruri Schola Cantorum din Basel, specializându-se în muzică barocă, având-o ca profesor pe Rosa Dominguez. Artista a urmat, de asemenea, cursuri de măiestrie cu Margareth Honig, Bernadette Manca di Nissa, Paul Triepels, Christopher Robson, Cinzia Forte, Vivica Genaux, Gemma Bertagnolli, Roberto Pasquetto, M. K. Kiehr, Ana Rodrigo, E. Giussani. A studiat jazz cu F. Bertazzo Hart și A. London la Veneto Jazz Summer School.
Câștigătoarea Competiţiei Internaţionale Toti dal Monte din Treviso cu rolul Elisettei din Matrimonio Segreto al lui Cimarosa, Giulia Semenzato a debutat ulterior pe scenele Teatro di Treviso (2012), Teatro di Ferrara, Teatro di Rovigo (2013), teatrele din Lucca și Ravenna (2014). În iulie 2013 a participat la Academie of the Aix-en-Provence Festival fiind aleasă să interpreteze rolul titular în Elena de F. Cavalli la Theatre Operà de Lille, alături de orchestra Cappella Mediterranea dirijată de L. Alarcon.
Pittsburgh Symphony Orchestra
A câștigat Cesti Singing Competition din Innsbrück 2014 și Premio Farinelli pentru cel mai bun interpret vocal la Concorso Lirico Città di Bologna 2013. În februarie 2015 a debutat în rolul Cleliei la Teatro alla Scala în Lucio Silla de Mozart sub bagheta dirijorală a lui Marc Minkowski și a interpretat-o pe Abra în Juditha Triumphans dirijată de Alessandro De Marchi. A fost Despina în Cosi fan Tutte de Mozart în Florența la Opera Maggio Fiorentino; Ordogno în Don Quishotte de Conti sub bagheta lui René Jacobs la Paris Philarmonie, Theater an der Wien și Köln Philarmonie…
A interpretat câteva nou-descoperite Cantatas de Stradella sub conducerea dirijorală a lui René Jacobs la Fondazione Cini din Veneția.
„Soprana Ana Maria Labin are simțul dramatic necesar interpretării acestui rol. În același timp, cântăreața nu își pierde niciodată controlul asupra vocii și poate chiar să se ocupe de pasajele de virtuozitate pe care le redă în culori arzătoare. Nuanțele vocii ei ilustrează foarte bine sentimentele personajului Ino care se află între teama de moarte, speranță și bucurie. Iar înțelegerea textului este relativ bine asigurată”, aprecia Bernhard Schrammek, Kulturradio.
Soprana Ana-Maria Labin
Soprana de origine română, Ana Maria Labin a crescut în Elveția unde și-a finalizat studiile la Operastudio Opernhaus Zürich. A fost prima câștigătoare a ediției inaugurale a competiției elvețiene Concours Ernst Haefliger.
Ana Maria Labin a devenit o interpretă aclamată a partiturilor lui Mozart, abordând cu succes rolurile Contesei în Nozze di Figaro, Donna Anna în Don Giovanni și Fiordiligi în Cosi fan tutte, în noua producție Ivan Alexandre a trilogiei Da Ponte, sub bagheta dirijorală a lui Marc Minkowski la Drottningholm și Versailles, de asemenea interpretând Donna Anna la Glyndebourne și Contessa la Estate Theatre Praga și Opera North. Alte roluri mozartiene includ Konstanze în Entführung aus dem Serail în cadrul turneului Glyndebourne on Tour, Arminda în La Finta giardiniera la Festivalul Aix-en-Provence, Celia în Lucio Silla, pus în scenă de Günter Krämer la Mannheimer Mozartsommer sub conducerea dirijorală a lui Dennis Russel Davies/Adam Fischer.
Les Musiciens du Louvre
În Piața Festivalului va concerta, la ora 20:00, Orchestra Filarmonicii din Sibiu, condusă de Cristian Lupeș. Solist: pianistul Antonio di Cristofano.
În program:
Rogalski – Trei dansuri românești
W.A. Mozart – Concertul pentru pian nr. 21, K. 467
Enescu – Suita nr. 1 pentru orchestră
Marc Minkovski
Cristian Lupeş este considerat cel mai nonconformist dirijor român al momentului, cu o ascensiune surprinzătoare şi atipică, care fascinează prin ineditul interpretărilor personale şi prin concepte de spectacol neconvenţionale. Pesonalitatea dirijorală ”puternică şi fermecătoare”(Cristian Mandeal), ”hotărâtă şi enclitică” (Liviu Dănceanu), provoacă admiraţie sau controverse, fiind imposibil de trecut cu vederea.
A urmat cursuri de master la Universität fur Musik und Darstelle Kunst Wien (Universitatea de Muzică din Viena) în anii 2004 şi 2005. În 2010 devine Dirijor asistent al Bamberger Symphoniker Stadtphilharmonie, lucrând cu Johonatan Nott, şi al orchestrelor Tonhalle Zürich, Swiss Romande Orchestra Geneva, Orchestra Rundfunk Berlin, Concertgebow Amsterdam, Orchestre de Chambre de Lausanne. Colaborează şi asistă dirijorii Horia Andreescu, Cristian Mandeal, Alexander Myrat, Seiji, Ozawa, Zubin Mehta, David Zinman, Bernard Haitink, Mariss Jansons, Andris Nelsons, Vladimir Jurovsky, Herbert Blomstedt.
Este director artistic şi dirijor al Bucharest Festival Orchestra, şi colaborează cu orchestre din: Iaşi, Bacău, Timişoara, Orchestra Radio din Bucureşti, Braşov, Sibiu, Ploieşti, Craiova, Piteşti, Rm. Vâlcea, Galaţi, Bucureşti, Arad, Oradea, Botoşani, Tg Mureş, Camerata Dorin Teodorescu şi, din străinătate, orchestrele filarmonice din Ile de France Paris, Berna-Elveţia, Bamberg-Germania, Skopje – Macedonia, Grosseto – Italia şi ansamblurile de muzică contemporană: Archaeus, Interart etc.
Timp de 8 ani a fost asistentul directorului executiv al Festivalului Internaţional George Enescu, Manager artistic al Cameratei Dorin Teodorescu, director artistic al fundaţiei ArtContact.
Concepe spectacolele multimedia simfonice: Hollywood Music Stars, Aventurile Fantastice ale lui Peer Gynt, Planetele, Arhitectul şi colaborează la spectacolul Calea Îngerului Uman.
Colaborează cu artiştii: Elisabeth Leonskaya, Marcel Iureş, Vlad Zografii, Marius Manole, Grigore Leşe, Vlad Birzanu, Alexandru Tomescu, Horia Mihail, Răzvan Suma, Mihai Ritivoiu, Daniel Goiti, Mihai Ungureanu, Liliana Iorgulescu, Liviu Dănceanu, Mihaela Vosganian, Iulia Isaev, Antal Zalay, Dorel Baicu etc.
Giulia Semenzato
Robert Gleadow
Antonio Di Cristofano a absolvit Conservatorul"L. Cherubini" din Florenţa, avându-l ca profesor pe Antonio Bacchelli, şi s-a perfecţionat cu Massimiliano Damerini.
A colaborat cu orchestre prestigioase şi cu instituţii de artă importante, ca Teatro Verdi din Florenţa, Festival dei Due Mondi din Spoleto, Asolo Musica, Sala Puccini din Milano, Teatro Bibiena din Mantova, Teatro Diana din Napoli, Teatro Comunale din Alessandria, Teatro Politeama din Palermo, Auditorium San Barnaba din Brescia şi, în străinătate, Festivalul Internaţional de Pian Gioventù Musicale din Sevilla, Boulder Bach Festival în Colorado, Ost-West Musikfest în Austria, Ateneul şi Sala Radio din Bucureşti, Palacio de Bellas Artes şi Auditorium Revueltas din Mexic, Newman Center din Denver, Leeum Auditorium în Seul, Konzerthaus în Klagenfurt, Gasteig Hall in Monaco…
Cristian Lupeş
Antonio di Cristofano
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News