Indicele ROBOR la trei luni a crescut. Astfel, dobânzile s-au mărit și ele pentru românii cu credite.
Indicele ROBOR la trei luni, folosit pentru calcularea dobânzilor variabile la creditele în lei contractate înainte de luna mai 2019, a fost cotat miercuri la 5,90%, de la 5,83% marți, scrie Mediafax.
Indicele ROBOR la 6 luni, utilizat la calculul dobânzilor la creditele ipotecare în lei cu dobândă variabilă, a crescut la 6,06%, în timp ce indicele ROBOR la 12 luni, care reprezintă rata dobânzii plătită la creditele în lei atrase de băncile comerciale de la alte bănci comerciale pentru o perioadă de 12 luni, a crescut la 6,26%.
Evoluţia ROBOR este influenţată de mai mulţi factori, dintre care cei mai importanţi se referă la politica monetară a BNR, lichiditatea de pe piaţa, inflaţia şi politica fiscală. BNR a decis la cea mai recentă ședința a CA să majoreze dobânda-cheie de la 3% la 3,75%, precum şi rata dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 4,75% pe an.
Românii care nu își mai plăti creditele pot negocia direct cu banca, iar dacă nu găsesc soluții care să îi ajute, pot apela la CSALB. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancare (CSALB) poate intermedia negocierea dintre consumatori și bănci, pentru a nu se ajunge în instanță, iar serviciul este gratuit pentru consumatori. Alexandru Păunescu, reprezentantul BNR în CSALB, a explicat care sunt soluțiile românilor care nu își pot plăti ratele în cadrul emisiunii "iBani" de la Pro Tv.
”În primul rând trebuie luată imediat legatura cu banca sau cu IFN-ul. Sugestia noastră ar fi să nu aşteptaţi, vorbesc acum pentru consumatori, să nu aşteptaţi până în ultimul moment. Atunci când prefiguraţi că există o dificultate în a face faţă plăţilor ratelor, în contextul în care restul plăţilor sau ponderea restului plăţilor a crescut semnificativ în coşul lunar. Să nu ajungeţi până în ultimul moment ca să luaţi legătura cu banca. Dacă nu sunteţi mulţumiţi de ceea ce s-a întâmplat cu banca, dacă nu primiţi un răspuns, atunci există şi varianta de a recurge la CSALB, e vorba de procedură de negociere pe care CSALB o intermediază între consumatori şi bancă sau IFN. În multe dintre situaţii s-au găsit soluţii pentru consumatori, iar băncile sunt extrem de deschise, e o perioadă foarte complicată pentru toată lumea.” a declarat Alexandru Păunescu. Citește mai departe>>
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu