În ultima săptămână am avut două accidente grave cu TIR-uri.
Un accident în care au fost implicate două autocare şi un TIR a avut loc vineri dimineaţă pe E70, între localităţile Bujoreni şi Prunaru, fiind activat Planul roşu de intervenţie, anunţă ISU Teleorman. Este al doilea accident de acest fel, la distanță de câteva zile după tragedia de pe A1, unde un TIR a strivit două mașini, ucigând cinci oameni.
În rândurile de mai jos, vedeți care sunt regulamentele de care ar trebui să țină cont proprietarii firmelor de transport, aspecte care, în teorie, nu prea sunt aplicate.
Proprietarii care au firme de transport trebuie să se asigure că șoferi respectă normele UE privind timpul mediu săptămânal de lucru de 48 de ore.
Se consideră că un lucrător activează în domeniul transportului atunci când: desfășoară activități de transport rutier (condus, încărcare, descărcare, asistarea pasagerilor la urcarea și coborârea din vehicul, curățenie și întreținere tehnică, monitorizarea activităților de încărcare și descărcare, îndeplinirea unor formalități administrative), nu are timp liber și este obligat să aștepte la postul de lucru/în vehicul, de exemplu în timpul încărcării sau descărcării.
Angajatorii ar trebui să știe că șoferii pot conduce maximum 9 ore pe zi. Cu toate acestea, se poate prelungi durata zilnică de conducere la maximum 10 ore și nu mai mult de două ori pe săptămână. Șoferii nu pot conduce însă mai mult de 56 de ore pe săptămână, iar pe o perioadă de două săptămâni timpul total de condus nu trebuie să depășească 90 de ore.
Dacă este necesar, se poate prelungi timpul de lucru la maximum 60 de ore într-o săptămână. Această prelungire este posibilă numai dacă media pe 4 luni consecutive a șoferilor respectivi rămâne de 48 de ore pe săptămână.
Normele UE privind timpul de conducere și perioadele de repaus se aplică vehiculelor care: transportă mărfuri și au o masă maximă admisibilă mai mare de 3,5 tone sau transportă pasageri și au o capacitate de minimum 10 locuri, inclusiv conducătorul auto.
Angajații de pe TIR nu ar trebui să lucreze mai multe de 6 ore consecutive fără pauză. Dacă lucrează între 6 și 9 ore, au dreptul să ia o pauză de cel puțin 30 de minute. Dacă lucrează mai mult de 9 ore, pauza ar trebui să fie de cel puțin 45 de minute.
După o perioadă de condus de 4,5 ore, proprietarii firmelor de transport trebuie să se asigure că șoferii iau o pauză neîntreruptă de cel puțin 45 de minute, dacă nu este prevăzută o perioadă de odihnă. Alternativ, această pauză poate fi împărțită în două: o primă pauză de cel puțin 15 minute, urmată de o a doua de cel puțin 30 de minute.
„Muncă de noapte” înseamnă orice muncă efectuată în timpul nopții. Conform normelor UE, munca pe timp de noapte se referă la o perioadă de cel puțin 4 ore cuprinsă între orele 00:00 și 07:00. Totuși, această perioadă variază de la o țară UE la alta.
Dacă angajații firmelor de transport lucrează într-un interval de cel puțin 4 ore cuprins între orele 00:00 și 07:00, se consideră că sunt lucrători de noapte. Dacă efectuează muncă pe timp de noapte, angajații firmelor de transport nu pot lucra mai mult de 10 ore într-o perioadă de 24 de ore.
„Trebuie să le asigurați angajaților o perioadă normală de repaus zilnic de cel puțin 11 ore consecutive. Puteți reduce perioada de repaus la 9 ore de cel mult 3 ori între oricare două perioade de repaus săptămânal. Șoferii pot împărți în două perioada normală de odihnă zilnică: prima parte trebuie să fie de cel puțin 3 ore, a doua parte de cel puțin 9 ore, astfel încât suma celor două părți să fie de cel puțin 12 ore”, conform Uniunii Europene.
„Șoferii care își efectuează perioada de odihnă neîntreruptă de cel puțin 45 de ore trebuie să se odihnească într-un spațiu de cazare adecvat, adaptat genului, cu spații de dormit și instalații sanitare corespunzătoare, și nu în vehicul. În calitate de angajator, trebuie să suportați costurile unei astfel de cazări.
Angajații dumneavoastră ar trebui să aibă o perioadă de odihnă neîntreruptă de 45 de ore pe săptămână, care poate fi redusă la 24 de ore o dată la două săptămâni. Dacă reduceți perioada săptămânală de odihnă, trebuie să conveniți cu angajații dumneavoastră asupra unei perioade compensatorii de repaus.
Atunci când gestionați programul de lucru al unui angajat, trebuie să vă asigurați că acesta are la dispoziție 45 de ore de repaus neîntrerupt după 6 zile de conducere și cel puțin 24 de ore o dată la două săptămâni.
Angajații dumneavoastră pot efectua o perioadă de repaus redusă doar o dată la două săptămâni, dacă îi compensați pentru reducere cu o perioadă unică de repaus echivalentă înainte de sfârșitul celei de-a treia săptămâni care urmează. Trebuie să adăugați această compensație la o altă perioadă de repaus de cel puțin 9 ore”, potrivit regulamentelor UE.
VEZI ȘI: Accident cu două autocare şi un TIR pe E70. A fost activat Planul roşu de intervenţie. Al doilea accident similar la distanța de câteva zile: Cine sunt vinovații de fapt - https://www.dcnews.ro/teleorman-accident-cu-doua-autocare-si-un-tir-pe-e70-a-fost-activat-planul-rosu-de-interventie_931331.html
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu