Dr. Edmond Cracsner, președintele Colegiului Psihologilor din România, a vorbit la Ultrapsihologie de necesitatea prezenței unui număr adecvat de psihologi școlari, în contextul în care în unele situații raportul este de 1 la 6.000.
Într-o societate în care tot mai mulți elevi sunt victime ale hărțuirii în școală, prezența psihologilor școlari pare să fie o soluție potrivită în opinia dr. Edmond Cracsner, președintele Colegiului Psohologilor din România.
În cadrul emisiunii Ultrapsihologie de la DC News și DC News TV, dr. Edmond Cracsner a vorbit despre lipsa de progres din acest domeniu, dar și despre motivele pentru care sănătatea mintală, abordată prin prisma învățământului, ”nu se ridică la nivelul așteptărilor”.
”Este o chestiune spinoasă și de mare actualitate. Am lucrat în învățământ, încă mai cochetez, în sensul că păstrez relațiile cu universitatea la care am predat, facultatea la care am predat și am lucrat în învățământ 20 de ani cadru didactic.
Mi-au trecut prin mână generații de studenți în psihologie. Aș spune cu mâhnire că în zona învățământului, deși declarațiile sunt frumoase, declarațiile sunt optimiste, rezultatele nu sunt pe măsură. Iar dacă ar fi să ne raportăm doar la testele PISA, suntem foarte departe de ceea ce ar trebui să fie învățământul românesc, din nefericire.
Mai mult decât atât, s-au schimbat legile învățământului sau modificările la legile învățământului, educației în general.
De foarte multe ori cred că legea Educației Naționale este cea mai schimbată, cea mai modificată lege dintre toate legile posibile elaborate de Parlamentul României și, din păcate, nu aduce progresul pe care îl așteptăm”, a explicat dr. Edmond Cracsner, președintele Colegiului Psihologilor din România, subliniind că nici sănătatea mintală, abordată prin prisma învățământului, ”nu se ridică la nivelul așteptărilor”.
Întrebat de către psihologul Radu Leca dacă este nevoie de psihologi în fiecare dintre școlile din România, dr. Edmond Cracsner a precizat că este nevoie, dar nu neapărat în fiecare școală.
”Depinde și de numărul de copii, de elevi din școala respectivă. Dar un psiholog ar fi necesar cel puțin o dată. Cum pentru consilieri psihologici se vorbește de raportul de 1 la 600, în condițiile în care în momentul de față raportul este de 1 la 3.000 în anumite situații. Drept pentru care a apărut și acea facilitate a Guvernului pentru Ministerul Educației de a scoate la concurs 1.200 de posturi de consilieri în anul 2003.
Deci avem nevoie nu doar de consilieri școlari, pentru că ei au competențe foarte clare și limitate pe zona aceea de identificare a relațiilor, a raporturilor cu familia, cu orientarea, consilierea școlară, vocațională.
Psihologul se ocupă de problemele de educație, de prevenție, de intervenție în zona psihicului uman, a problemelor, a tulburărilor emoționale, comportamentale. Ori, ca psiholog școlar nu avem foarte mulți în funcție. Oricum, numărul de posturi, chiar dacă vor fi alocate nu vor face față populației școlare”, a mai spus dr. Edmond Cracsner punctând că psihologul școlar va avea atât formare educațională, cât și clinică.
”El va trebui să facă și educația, este clar, are nevoie de zona aceasta de psihologie educațională, pentru că se raportează la o anumită categorie de vârstă, cu nevoile, cu problemele, cu specificitățile categoriei respective.
Pe de altă parte, trebuie să și identifice, cel puțin în primă fază, pentru că va fi dificil pentru un psiholog școlar, la multitudinea de probleme apărute în mediul școlar, de la violență, burn-out, mobbing (n.r. formă de bullying a unui individ de către un grup) să le poată rezolva. Nu va avea timpul necesar în cabinetul de psihologie, deci adresabilitatea va fi totuși în zona privată.
Iar existența și funcționarea într-o școală a psihologului școlar este necesară cel puțin pe zona de prevenție și educație”, a mai spus dr. Edmond Cracsner.
Citește și: Telepsihologia, partea pozitivă din pandemie. Dr. Edmond Cracsner: A găsit un teren propice
Mai multe în video:
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News