Comisia Europeană a lansat miercuri două noi proceduri juridice împotriva Marii Britanii, ca reacţie la decizia premierului Boris Johnson de a elimina unilateral părţi din Protocolul privind Irlanda de Nord, convenit în cadrul acordului cu Bruxellesul asupra Brexit-ului, relatează DPA şi Reuters.
Procedurile ar putea duce la impunea de amenzi de către Curtea Europeană de Justiţie, deşi acest lucru va dura cel mai probabil cel puţin un an.
Comisia Europeană a precizat în acelaşi timp că vrea să reia negocierile cu Marea Britanie pentru a rezolva dificultăţile în legătură cu transportul produselor britanice în Irlanda de Nord.
Această provincie britanică face parte din piaţa unică europeană a bunurilor, ceea ce înseamnă că importurile din restul Regatului Unit sunt supuse declaraţiilor vamale şi uneori necesită controale la sosire.
Această înţelegere a fost stabilită pentru a se evita reinstalarea controalelor la frontieră între Irlanda de Nord şi Irlanda, membră a UE. Controalele au fost eliminate după acordul de pace din Vinerea Mare din 1998.
"Guvernul britanic şi-a anunţat încă o dată intenţia de a încălca legislaţia internaţională. Nu cred că este nevoie să fii avocat pentru a şti că schimbarea unilaterală a unui acord este ceva greşit", a spus un oficial al UE, citat de Agerpres.
Marea Britanie face modificări unilaterale în acordul Brexit cu privire la Irlanda de Nord. Relaţiile dintre Marea Britanie şi Franţa se înrăutăţesc.
Creşte posibilitatea unei deteriorări majore a relaţiilor comerciale dintre Uniunea Europeană şi Regatul Unit.
La un prânz privat recent, un lider european, întrebat dacă crede că dificultăţile din Irlanda de Nord ar putea duce la un război comercial, a răspuns scurt „da”.
Se dezbate dacă Marea Britanie face modificări unilaterale în acordul Brexit cu privire la Irlanda de Nord şi dacă aceste mişcări sunt considerate ilegale.
Herbert Deiss, directorul executiv al celui mai mare producător auto din Europa, Volkswagen, a anunţat că recent a găzduit discuţii la nivel înalt cu ambasadorul britanic la Berlin despre posibilitatea unui război comercial dintre Uniunea Europeană şi Regatul Unit, transmite BBC.
"Există multă comunicare. Şi există şi o dependenţă", a decalrat acesta. „Avem o marcă britanică, Bentley, care se descurcă extrem de bine... de asemenea, Marea Britanie este cea mai mare piaţă de export din Europa pentru mărcile premium de VW şi Audi... aşa că cred că va exista, să spunem, un interes reciproc, acum, pentru a menţine [comerţul] deschis”.
Prim-ministrul polonez, Mateusz Morawiecki a spus că războaiele comerciale sunt o „situaţie în care toţi au de pierdut”.
Marea Britanie dezvăluie planuri de a renunţa la anumite părţi ale acordului UE privind Brexit. „Nu vrem război comercial UK-UE” , spune premierul irlandez „Vom încerca să calmăm cât mai mult posibil situaţia dintre Franţa şi Regatul Unit, pentru că cred că doar Putin şi inamicii noştri vor fi mulţumiţi de încă un dezacord între parteneri atât de apropiaţi precum Regatul Unit şi Uniunea Europeană”, a continuat acesta.
Taoiseach-ul irlandez, Micheál Martin, a spus că „sperăm că o astfel de soartă va fi evitată pentru că un război comercial ar fi şocant şi inutil”. Întrebat dacă UE pregăteşte liste cu mărfuri din Regatul Unit împotriva cărora să le impună tarife, Martin a spus: „Nu vom intra în detalii despre aşa ceva. Deocamdată, spun pur şi simplu, şi am spus constant, coborâţi acolo, intraţi în tunel, guvernul Regatului Unit şi UE, negociaţi şi aduceţi tehnocraţii acolo".
Diplomaţii irlandezi au parcurs coridoarele Europei, avertizând asupra a ceea ce ei consideră un „punct de jos” în relaţiile UE-Marea Britanie şi spun că Berlinul şi Parisul susţin un răspuns ferm.
În războaiele comerciale recente cu SUA, din timpul preşedinţiei lui Donald Trump, de exemplu, UE (cu Regatul Unit ca membru de atunci) a concentrat represaliile împotriva motocicletelor americane Harley Davidson, blugilor Levi, băuturii whisky Jack Daniel şi sucului de portocale din Florida. SUA s-au concentrat, la rândul lor, pe celebrele exporturi ale Marii Britanii de caşmir şi whisky. Toate au fost alese în mod deliberat pentru a maximiza presiunea politică şi durerea de cap în statele swing.
Procesul echivalent pentru Marea Britanie s-ar putea concentra pe exporturile de maşini din nord-est, pe pescuit şi exporturile agricole, notează Mediafax.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News