Parcările magazinelor comerciale devin, adesea, pe timpul nopţii, loc de întâlnire pentru şoferi cu maşini puternice. Drifturi, curse ilegale şi alte manevre care pun în pericol şoferii şi spectatorii de ocazie, dar care deranjează şi populaţia din apropiere.
L-am întrebat pe Titi Aur, multiplu campion naţional la raliuri, cine este de vină în asemenea situaţii. Şoferii care au această doză de teribilism sau autorităţile care nu le pun la dispoziţie locaţii unde astfel de lucruri să se poată desfăşura organizat şi în siguranţă?
"Această problemă este şi una a lor, a tinerilor, pentru că ajung să facă lucruri riscante şi ar trebui să se abţină. Dar dacă e să privim mai larg, pe plan psihologic se întâmplă următorul lucru. Tinerii şi nu numai au această dorinţă, adrenalină, de a conduce noua maşină, care e mai puternică, mai spectaculoasă. Şi fie merg cu viteză mare, fie fac drifturi, controlează maşina, fac viraje la limită. Tendinţa asta există dinainte de maşini, pentru că oamenii au vrut mereu să concureze. Au făcut concurs călare, concurs pe biciclete, etc. E ceva instinctiv. Ce se întâmplă de când a apărut automobilul puternic? A apărut tendinţa asta de a ne juca.
În România nu ai unde să faci asta în siguranţă, legal. Avem două circuite de viteză în ţară. Unul e la Târgu Mureş, făcut de CJ, unul e la Adâncata, făcut de privaţi. Al meu nu e pentru asta, nu se poate veni seara acolo pentru aşa ceva. În alte ţări, autorităţile au înţeles treaba asta, au existat comisii care se ocupă de siguranţă rutieră care au studiat şi din punct de vedere psihologic ce îşi doresc oamenii, şi s-a ajuns la concluzia că soluţia e următoare. Autorităţile locale au creat anumite facilităţi pentru cei care vor să construiască astfel de circuite, sau chiar statul a construit tot felul de circuite de viteză.
Un circuit de viteză e folosit 2-3% din timp pentru competiţie. Sunt foarte multe circuite care nu au nicio legătură cu Formula 1, spre exemplu. Franţa avea peste 250 de circuite, din care doar 20 erau omologabile pentru Formula 1 şi doar unul susţine o astfel de competiţie. Dar competiţiile automobilistice sunt din când în când, şi doar în weekend. În rest, acele locaţii sunt pentru şcoli de şoferi, pentru teste, sunt zile de track-day, când şoferii plătesc şi se pot da toată ziua pe circuit, ca să testeze maşina, ca să meargă tare, să frâneze, să îşi descarce adrenalina. Tot pe circuite de acest gen sunt şi cursuri cu traineri specializaţi. Pe de o parte înveţi la astfel de locaţii, pe de altă parte îţi descarci adrenalina.
Şi atunci, şoferul e mult mai puţin tentant să facă astfel de lucruri pe stradă", a declarat Titi Aur la DC Conducem.
"În România, cei care fac astfel de lucruri au şi ei un pic de dreptate. Când îl prinzi pe unul pe autostradă cu 200 km/h, poate spune că a vrut să încerce şi el maşina, deşi el merge mereu aşa. Dar poate spune că şi-a luat maşina nouă, a vrut să o testeze, să vadă cum e, şi că l-a prins Poliţia fix când a încercat şi el. Şi în momentul ăla, şi autorităţile sunt obligate să spună aşa că poate chiar a făcut prima dată. Cei care fac drift în parcare, când vine Poliţia, spun că au vrut şi ei să scârţâie roţile o dată, să vadă cum e. Au şi ei puţina lor dreptate. Doar că autorităţile noastre nu vor să înţeleagă că se pot face lucruri pentru siguranţa rutieră, să opun vehement la orice regulă care poate fi îmbunătăţită. E prea departe pentru ca autorităţile noastre să investească în infrastructură unde poate fi descărcată adrenalina", a mai spus Titi Aur.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu