Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, ştia despre situaţia de la Blue Air, dar i-a lăsat pe români să-şi 'ia ţeapă', a afirmat miercuri liderul USR, deputatul Cătălin Drulă.
'Domnul Grindeanu ştia ce urmează să se întâmple, dar nu le-a spus şi românilor ca să nu-şi cumpere bilete şi să ia ţeapă. Domnul Grindeanu s-a pus aici în Parlament la adăpost, în mai, printr-un amendament prin care Blue Air trece acum la AVAS - la acea autoritate care se ocupă de toate epavele comuniste - nu la Ministerul Transporturilor, cum era în Ordonanţa de Urgenţă prin care i s-a dat împrumut. Deci a mutat mortul din casă preventiv, în luna mai - s-a pus la adăpost atunci, ştiind că o să crape Blue Air, dar pe români i-a lăsat să-şi ia ţeapă', a declarat Drulă, la Parlament.
Potrivit acestuia, şi alţi doi miniştri trebuie să mai dea explicaţii în cazul Blue Air.
'Trebuie să dea explicaţii şi domnul Bode, cel care a dat Ordonanţă de Urgenţă în toamna lui 2020, prin care s-au dat 300 de milioane de lei cu care statul român rămâne în pagubă acum şi domnul Burduja, cel care a semnat garanţiile pentru acest împrumut. Atenţie, trebuia să semneze domnul Cîţu, dar şi-a luat concediu, într-o zi de 15 octombrie 2020 - ştim cu toţii, 'o perioadă aglomerată de concedii' - a plecat Cîţu de la MF şi domnul Burduja, actualul ministru al digitalizării, atunci secretar de stat, a semnat Hotărârea de Guvern cu garanţiile, care sunt o batjocură. Sunt 6 epave de avioane descompletate care dacă fac 5% din valoarea împrumutului e bine şi undeva un teren undeva în pădure la Băneasa care e neconstruibil, e numai pădure pe el', a explicat liderul USR.
Întrebat dacă exista un audit pe aceste garanţii, Drulă a arătat că exista opinia Eximbank, făcută la momentul emiterii OUG, care spune că aceste garanţii sunt insuficiente.
'Cum se poate da un ajutor, un împrumut de 300 de milioane, care e garantat cu active de probabil maxim 10 milioane? Cred că ar trebui să răspundă procuratura la această întrebare. De ce domnul Cîţu a refuzat să semneze şi şi-a luat concediu în aceeaşi zi şi l-a lăsat pe domnul Burduja să semneze aceste garanţii. Probabil ştia ceva. Astea sunt întrebări la care trebuie să răspundă organele în drept', a argumentat el. Deputatul USR a adăugat că 'Sorin Grindeanu ar trebui să-şi dea demisia după ce a făcut', iar organele competente trebuie să se pronunţe cum a fost lăsată această schemă piramidală să avanseze atât de mult.
'Ministerul Transporturilor, domnul Grindeanu, a dat datoria atât prin ceea ce înseamnă funcţia de ministru al Transporturilor - te ocupi de transporturi, te ocupi de zboruri - dar şi prin reprezentantul pe care îl ai în Consiliul de Administraţie al Blue Air - ca urmare a acestei Ordonanţe statul are un reprezentant în Consiliul de Administraţie şi are obligaţia de a monitoriza ce se întâmplă cu Blue Air. Avea obligaţia de a nu lăsa această ţeapă să nu se extinsă la sute de mii de oameni. Sunt sute de mii de oameni care au rămas cu banii daţi, sunt mii sau zeci de mii care rămân acum agăţaţi pe unde erau plecaţi sau nu se mai pot duce înapoi, unde au treabă, la muncă, şi aşa mai departe, şi mai sunt cei care urmau să zboare peste două sau trei luni. Se minte în spaţiul public şi se spune că vor lua banii, dar nu mai au ce să ia de la Blue Air. Blue Air este în faliment, nimeni nu-şi va mai vedea banii de acolo, este exact ca la falimentul unei instituţii de credit sau financiare', a mai susţinut Drulă.
Liderul USR afirmă că ministrul Mediului, Tanczos Barna, ar fi trebuit să-l informeze pe premierul Nicolae Ciucă în privinţa situaţiei Blue Air.
'Premierul trebuia să ştie. Înţeleg că premierul nu mai controlează acest guvern', a adăugat el. Drulă a susţinut că, în momentul în care a plecat de la Ministerul Transporturilor, compania Blue Air 'era încă într-o stare rezonabilă', având discuţii pe tema situaţiei acesteia cu fostul premier Florin Cîţu, respectiv despre ce urmează să se întâmple cu această companie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News