Sebastian Olar, este un copywriter în vârstă de 27 de ani. În breaslă este celebru penctru că a venit cu ideea pentru “Românii sunt deștepți”, campania prin care au fost schimbate predicțiile Google despre România.Absolvent al Facultății de Marketing și Comunicare din cadrul Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca, cu master în publicitate la aceeași universitate, a lucrat în ultimii patru ani pentru conturi precum
Vodafone, Rom, Coca-Cola, Fanta, Banca Transilvania sau Zapp.
În schimb, primul job nu a avut legatură cu publicitatea. În octombrie 2004, când era în anul al doilea de facultate, Olar s-a angajat part- time controlor de bilete la Regia Autonomă de Transport Urban Călători din Cluj (R.A.T.U.C.). A lucrat timp de trei ani în tramvaie și autobuze, până când a terminat facultatea. “Un prieten pe care îl apreciam foarte mult lucra acolo. Era o persoană pe care o admiram și îmi doream să mă școlească, să mă învețe școala străzii pentru că aveam un exces de bun simț de care trebuia să scap și eram foarte timid. Mi-am zis că dacă mă angajez acolo nu o să am încotro, va trebui să mă adaptez.", explică publicitarul.
În ianuarie 2008 a trecut de la “the worst possible job to the best possible job”, după cum și-a descris mutarea în CV-ul de pe Linkedln. Când s-a angajat în cadrul agenției Vitrina Advertising, a trecut rapid prin departamentele de producție, client service, media și creație, însă a ales departementul de creație, unde a devenit copywriter. Practic trebuia să scrie texte care să vândă produsele și serviciile care se aflau în portofoliul agenției.
Sebastian Olar a venit cu ideea lansării conceputului “Românii sunt deștepți” atunci când agenția la care lucra a primit din partea companiei Kandia Dulce solicitarea în care i se cerea "să reactiveze mândria națională a românilor pentru data de 1 decembrie".
"Ne gândeam la mândria națională și cum puteam să-i zgândărim iar pe români și m-a frapat faptul că nu suntem foarte patrioți în general, dar când ne lovește cineva în patriotism, reacționăm.M-am întors la calculator să caut lucruri care i-ar putea face pe români să reacționeze. Și am început să dau de emisiunile din Franța, de cântecul din Italia care îi denigra pe români și am vrut să adun cât mai multe. În prima fază, am zis că poate le răspundem cumva francezilor, italienilor. Dar, scriind pe Google “romanians are” am dat de predicțiile Google. A fost WOW. Am facut print screen, l-am pus în documentul cu propuneri creative, dar nu l-am dezvoltat ca idee. Era ideea a treia și era doar o captură de ecran cu semnul întrebării. Nu eram sigur. Propunerea mea era să le dăm un răspuns străinilor în prima fază. Am fost uimiți de ce am găsit și am publicat pe Facebook și s-a viralizat foarte mult”, spune Olar.
Întrebat de unde îi vin ideile, Sebastian Olar spune că este foarte important să fii conectat la ce se întâmplă și mai puțin la a fi o persoană cultă.
Pentru că ideea a devenit foarte populară pe Facebook ,campania a fost lansată la jumătatea lui noiembrie anul trecut, iar după o luna obiectivul a fost atins.
Dacă în urmă cu un an, în momentul în care căutați pe Google sintagma "românii sunt", vă apăreau informații de genul "păduchioși", "leneși" sau "hoți" , în prezent, cele cinci cuvinte generate de motorul de căutare sunt: educați, frumoși, romaniisuntdestepti.ro, latini și idioți.
De la jumătatea lunii noiembrie până la jumătatea lunii decembrie anul trecut, campania a schimbat sugestiile Google în cele șase limbi propuse inițial (română, engleză, franceză, spaniolă, italiană și germană). Pe de altă parte, campania a ajuns până în țări ca Japonia sau Statele Unite. Sintagma „românii sunt deștepți” a fost căutată de circa 600.000 de ori în acea lună.
De curând, campania a câștigat la Cannes Lions, cel mai mare festival de publicitate din lume, premiul Silver Lion la categoria Direct Lions - Best Low Budget Campaign, Silver Lion la categoria Media Lions - Best Use of Digital Media și Bronze Lion la categoria Media Lions - FMCG.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News