Cătălin Câmpeanu, directorul general adjunct al ISF, a prezentat informații referitoare la cunoașterea de către societatea din România a produselor financiare.
În cadrul dezbaterii „Cum poate deveni piața de capital din România motorul economiei“, Cătălin Câmpeanu, directorul general adjunct al Institutului de Studii Financiare, a prezentat date referitoare la cunoașterea produselor financiare de către societatea din România:
„Putem primi un sprijin din partea pieței, este un interes comun, toată lumea își dorește să creștem acest grad de educație financiară, dar și cel de incluziune financiară. Am să vă prezint doar câteva date despre ce înseamnă notorietatea produselor financiare, utilizarea lor în ultimii 3 ani și utilizarea în prezent. Noi am definit 10 produse financiar nebancare, iar aici o să vedeți că 25% dintre respondenți au zis că au auzit despre toate cele 10 produse financiare, tot cam 25-26% au auzit doar de 9 din 10. Undeva la 51% suntem cei care au un nivel bun de informare“, a spus Cătălin Câmpeanu.
„Problema principală e legată de sursa de informare. De prea multe ori este prietenul, colegul sau vreun grup de pe Facebook și nu vorbim nici măcar de pagina de Facebook a unei instituții financiare, ci de un grup de Facebook unde fiecare spune ce crede sau ce a auzit. Atunci avem o problemă cu sursa de informare. Cam 33% au auzit de 6-8 produse și avem a treia categorie unde oamenii au auzit de 5 sau mai puține produse. Cine a auzit de cinci produse, vă spun sigur că a auzit doar de RCA și poate de un CASCO. Este un nivel de educație financiară foarte scăzut“, a mai spus Cătălin Câmpeanu.
„În ceea ce înseamnă utilizarea acestor produse financiare, nimeni nu le are pe cele zece. N-am găsit nici măcar o persoană. Eșantionul a fost reprezentativ și a acoperit toate păturile sociale. 37% nu au achiziționat niciun produs financiar nebancar în ultimii 3 ani, 23% au achiziționat un singur tip de produs financiar și aici vă garantez, din nou, că e vorba de o asigurare obligatorie, 25% 2-4 produse, iar din cei care au achiziționat cel puțin 5 tipuri de produse sunt doar 10% din respondenți“, a spus directorul general adjunct al ISF.
CITEȘTE ȘI - EXCLUSIV Listarea la bursă a Hidroelectrica. Bogdan Badea explică: Nu se vinde / video
„În prezent, o să vedeți, din păcate, că ceea ce este important de văzut este că cei care nu au niciun produs financiar, acest procent a crescut, a ajuns la 43%. Dacă vorbim de dezvoltarea pieței și ne dorim să o dezvoltăm cu adevărat, trebuie să ne aplecăm și asupra acestui domeniu, a ceea ce înseamnă educație financiară. Este nevoie ca oamenii să știe despre ce este vorba, să înțeleagă despre ce este vorba, iar dacă vom extinde acest domeniu, dacă vom vorbi mai mult și vom ajunge la mai multe persoane, în opinia mea va fi o influență pozitivă asupra dezvoltării pieței.
Un lucru care se poate face și unde mi-aș dori să văd, în viitor, un progres este ceea ce înseamnă pregătirea profesională a specialiștilor din piață, pentru că educația financiară se face și indirect. În momentul în care un consumator are contact direct cu un specialist din piață, ace consumator va beneficia într-un fel de acea educație financiară. Îi vor fi explicate niște produse și de acolo de unde trebuie, nu de pe grupuri de Facebook sau de la prieteni Putem investi mai mult în acest domeniu, iar aici, atât piața, cât și autoritățile, ar trebui să lucreze împreună“, a spus Cătălin Câmpeanu, director general adjunct la ISF.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu