Economia digitală a României are un potențial de creștere în următorii ani, până la aproximativ 52 de miliarde de euro până în anul 2030.
România ocupă locul al treilea în top zece Digital Challengers, după națiuni precum Polonia (44 miliarde de euro) şi Cehia (18 miliarde de euro), arată o statistică a McKinsey, citată de afaceri.news. Valorile calculate, după care a fost ordonată statistica, sunt împărțite între comerţul digital (9,8 miliarde de euro), cheltuielile pentru IT&C (3,5 miliarde de euro) şi cheltuielile offline pentru produse digitale – de 1,6 miliarde de euro. În prezent, comerțul digital reprezintă 66% din economia digitală a României, iar segmentul IT&C poate fi motorul de creștere principal până în 2030.
Valoarea estimată de raportul McKinsey este de 52 de miliarde de euro până în 2030, acesta fiind potențialul de comerț digital al României, iar o asemenea creștere ar putea reprezenta 9,6% din PIB. Însă până la atingerea pragului estimat, mai există o serie de provocări, printre altele, România fiind sub media regiunii la comerțul digital pe cap de locuitor, care a însumat 506 euro pentru fiecare român.
Pentru anul trecut, România a avut estimată o economie digitală de 14,8 miliarde de euro (aproximativ 6% din PIB), iar investiţiile în IT&C au înregistrat o creştere anuală de 8%, între 2017 – 2021, până la 3,5 miliarde de euro. În ciuda cifrelor aparent mari, bugetul pe care țara noastră îl alocă segmentului este unul mic comparativ cu alte țări din aceeași categorie, precum Polonia (14 miliarde de euro), Cehia (9 miliarde de euro) sau Lituania (7 miliarde de euro). Cu toate acestea, un indice semnificativ este numărul IMM-urilor care vând în mediul online, procentul acestora majorându-se de la 7% în 2017 la 17% în 2021.
România ocupă locul doi în privința cea mai mare piață de comerț digital, după Polonia (26,7 miliarde de euro) și înainte de Cehia (9,1 miliarde de euro), însă paradoxul este că media raportată la fiecare cetățean și rata de penetrare a tehnologiilor e-commerce este una dintre cele mai mici din regiune. Exemplificând în cifre, în 2021, erau cheltuiți câte 506 euro de fiecare român pentru cumpărături online, cu peste 100 de euro sub media programului Digital Challengers, care era de 673 de euro. Din top 10, țările cu cele mai mari medii pentru comerț electronic per persoană sunt Lituania (1.064 de euro), Slovenia (866 de euro) şi Cehia (849 de euro).
Piața de retail din România este formată doar într-un procent de 14% din segmentul digital, restul comerțului desfășurându-se online. Rata de acoperire a comerţului digital este din nou una dintre cele mai mici la nivel regional. Cele mai accesate categorii de cumpărătorii români sunt produse pentru casă şi electronice (39% din comerţul digital), servicii de transport (31%) şi obiecte și accesorii vestimentare (14%). În pandemie, categoria care a luat avânt a fost cea a produselor alimentare, ajungând la o valoare de 389 milioane de euro, de la 123 de milioane de euro în 2019.
România și Cehia exportă bunuri prin comerț digital mai mult decât celelalte țări Digital Challengers. Acest lucru se întâmplă datorită vânzărilor făcute de eMag în cazul României, companie ce desfășoară operațiuni în Ungaria şi Bulgaria, şi Alza (Cehia) și activează în Germania, Austria, Slovacia, şi Ungaria.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu