EXCLUSIV  Educaţia rutieră în şcoli. MEN, informaţii oficiale. Ce raportează autorităţile

Copil pe trotineta
Copil pe trotineta

Educaţia rutieră timpurie, făcută din primii ani de şcoală sau chiar de la grădiniţă este, în opinia specialiştilor, soluţia pentru reducerea numărului de accidente. Copiii învaţă, astfel, primele reguli de circulaţiei rutieră aflând că şi pietonii fac parte din categoria participanţilor la trafic, având în vedere că toţi participanţii la trafic au obligaţia de a respecta codul rutier, luminile de semnalizare şi instrucţiunile dirijorilor de trafic. 

Publicitate

Putem spune că lecţiile de educaţie rutieră sunt vitale pentru copii, având în vedere că au şansa de a deprinde, de la vârste fragede, deprinderi şi noţiuni de bază în ceea ce priveşte circulaţia - ca pietoni, apoi biciclişti şi mai târziu ca şoferi. Iar cum o greşeală în trafic poate fi fatală, educaţia rutieră are tocmai rolul de a salva vieţi.

Ministerul Educaţiei Naţionale a oferit, la solicitarea DC News, informaţii cu privire la acţiunile care se organizează în unităţile de învăţământ din ţară în ceea ce priveşte educaţia rutieră. Vă prezentăm, în cele ce urmează, informaţiile oferite de către minister:

 Educația rutieră în unitățile de învățământ preuniversitar constituie o atribuție partajată între Ministerul Educației Naționale și Ministerul Afacerilor Interne, conform prevederilor HG 195/2002.

Astfel, conform actului normativ citat (art. 124), Ministerul Educaţiei are următoarele atribuţii:

a) asigură, prin programa şcolară, educaţia rutieră a preşcolarilor şi elevilor din învăţământul preuniversitar;

b) asigură, în unităţile de învăţământ specializate, pregătirea cursanţilor în vederea obţinerii permisului de conducere;

c) îndrumă, coordonează şi controlează, prin inspectoratele şcolare, activitatea de educaţie rutieră în unităţile de învăţământ, inclusiv de pregătire şi de perfecţionare a cadrelor didactice desemnate să execute astfel de activităţi;

d) asigură materialul didactic pentru laboratoarele de educaţie rutieră şi parcurile-şcoală proprii de circulaţie.

De asemenea, la articolul 129, alin. 1- 4, se specifică următoarele:

(1) Ministerul Administraţiei şi Internelor şi autorităţile administraţiei publice locale iau măsuri pentru popularizarea regulilor de circulaţie în rândul tuturor persoanelor care folosesc drumurile publice şi în acest scop vor prevedea în planurile anuale fondurile necesare

(2) În unităţile de învăţământ preşcolar, primar şi gimnazial obligatoriu se desfăşoară cel puţin o oră de educaţie rutieră pe săptămână, pe parcursul anului şcolar.

(3) Mass-media poate sprijini acţiunile Ministerului Administraţiei şi Internelor şi ale autorităţilor administraţiei

(4) Poliţia rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române se va implica în realizarea programelor de siguranţă rutieră, stabilite de Comisia Economică pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite.

Ministerul Educației Naționale duce la îndeplinire prevederile de mai sus prin intermediul inspectoratelor școlare județene și al unităților de învățământ preuniversitar din teritoriu, acestea din urmă având obligația de a implementa activități teoretice sau practice de educație rutieră, fie la orele de dirigenție/consiliere și orientare, fie ca activități extrașcolare.

Atribuțiile legale sunt transmise anual conducerii unităților de învățământ și puse în aplicare de către cadrele didactice, de cele mai multe ori în parteneriat cu reprezentanții Poliției Rutiere, la nivel județean și local.

Câte acţiuni au fost derulate la nivel naţional

Suplimentar, Ministerul Educației Naționale are o serie de atribuții pe această temă prevăzute în Planul de acțiuni pentru implementarea Strategiei Naționale pentru Siguranță Rutieră 2016-2020.

În baza acestor prevederi legislative, în unitățile de învățământ din țară se derulează activități variate de educație rutieră, curriculare și extracurriculare. În anul școlar 2018 - 2019 au fost realizate, conform raportărilor inspectoratelor școlare, circa 2.500 de acțiuni de educație rutieră, la care au participat circa 500.000 elevi, dar și alte categorii de beneficiari (de ex., părinți).

În ceea ce privește formarea profesională, în învățământul preuniversitar sunt pregătiți pentru obținerea permisului de conducere elevi școlarizați în diferite calificări profesionale:

- învățământ profesional - nivel 3 de calificare, conform Cadrului Național al calificărilor - CNC: mecanic auto, tinichigiu vopsitor auto, mecanic agricol, mecanic forestier, agricultor culturi de câmp, pădurar;

- învățământ liceal, filiera tehnologică - nivel 4 de calificare, conform Cadrului Național al calificărilor (CNC): tehnician transporturi, tehnician electrician electronist auto, tehnician în agricultură, tehnician agronom, agricultor, horticultor, tehnician agromontan, tehnician în agricultură ecologică, tehnician agroturism, tehnician zootehnist, tehnician în silvicultură și exploatări forestiere.

Aceste calificări profesionale sunt școlarizate în peste 150 de unități de învățământ, iar absolvenții pot obține pe lângă certificatul de competențe profesionale și permisul de conducere auto. Vârsta elevilor care frecventează învățământul profesional și tehnic este cuprinsă între 14-19 ani.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel