Închis de câteva zile, Târgul de Artă de la Bruxelles a găzduit 137 de galerii de toate specialităţile, din 16 ţări, cu piese datate de la Antichitate la Artele Primitive, trecând prin tablouri moderne şi arta contemporană care a ocupat un loc important la această a 62 ediţie.
Toată lumea artei şi-a dat întâlnire la Bruxelles la sfârşitul lunii ianuarie, în marea hală industrială Turn & Taxis, al cărei decor a fost în acest an sub semnul modernităţii. Un aspect întinerit al acestui Salon mai curând tradiţional.
Arman, Vioară
Peste tot au fost etalate operele de artă cinetică ale lui Julio le Parc, oferind o signalectică luminoasă şi colorată. Argentinianul, în vârstă de 88 de ani, celebrat anul acesta de BRAFA, după e fusese omagiat la Paris în 2013, la Palais de Tokyo, şi în Statele Unite la sfârşitul anului 2016, la Pérèz Museum, şi-a instalat singur piesele.
La fiecare extremitate a aleilor, două mari sfere albastre şi roşii, făcute dintr-o mulţime de mici pătrate suspendate pe fire, iar la intrare, o mare ţintă rotundă, din benzi multicolore au servit de inspiraţie ansamblului decorului printr-o succesiune de plinuri şi goluri în faţa cărora vizitatorii au pozat pentru a fi prinşi în acest joc al perspectivelor.
Frumoasa tapiserie Milefiori de la De Wit Fine Tapestries
Pe cele trei imense alei au fost amplasate mese şi scaune cât vedeai cu ochii pentru marele Dineu de Gală care a precedat inaugurarea târgului, la care au participat 1.800 de invitaţi de vază: colecţionari locali, dar şi din restul Europei.
Organizarea târgului a plecat de la acest omagiu cinetic, cu treceri scenografice şi fotografice încadrând operele de artă din standuri, între spaţiile dinamice şi ronduri de muşchi şi de flori. S-au remarcat galeriile italiene Chiale Fine Art, Il Quadrifoglio-Brun Fine Art, Robertaebasta. Ca şi în anii anteriori, pe podeaua mochetată în nuanţe de gri, standurile au propus o serie de capodopere, cum ar fi două lucrări de Brueghel cel Tânăr, evaluate la 2 milioane de euro, sau un Peisaj de secol XVI .
Paula Swinnen (Galeria Perrin), Masă cu viță de vie
Negustorul de artă parizian Xavier Eeckhout care a sărbătorit cea de a opta participare a sa la BRAFA, a declarat că a fost cea mai bună ediţie datorită unei selecţii atente cu nume importante de sculptori belgieni, mai ales animalieri, apreciaţi de public. În acest domeniu, al sculpturii animaliere, au fost vândute 16 din cele 21 de piese propuse, dintre care au fost de remarcat o pereche de Maimuţe vândută cu 55.000 de euro unui colecţionar luxemburghez, un Şoim de Alberic Colin, achiziţionat cu 70.000 de euro de un francez, dar şi o Panteră din bronz de George Guyot cumpărată cu 35.000 de euro de către un londonez.
Piese Art Nouveau și Art Deco la Galeria Cento Anni din Bruxelles
Acelaşi succes l-au înregistrat galeriştii specializaţi în Artele Primitive, prezenţi în număr remarcabil la acest târg din Belgia, ţară reputată pentru colecţiile sale în acest domeniu. Din colecţia lui Didier Claës de exemplu, au fost oferite la BRAFA peste 30 de piese excepţionale din Congo. 15 dintre ele au fost vândute cu preţuri între 4.000 şi 30.000 de euro încă din primele zile, iar una dintre operele majore, o Statuie Hemba, provenită din colecţia Jacques Kerchache, cumpărată cu cinci ani în urmă de la Sotheby's, a avut preţul de 500.000 de euro.
Bust antic găsit pe fundul mării
În domeniul artei contemporane, tranzacţiile au fost la fel de active. Noul venit la BRAFA, bruxellezul Rodolphe Janssen, a expus în standul său, la a cărui intrare s-au aflat 12 lopeţi decorate cu blazonul lui Wim Delvoye (12.000 de euro), un tablou de mari dimensiuni de Sean Landers, reprezentând un imens Cerb (160.000 de euro), desene de Alechinsky din anii 50-60 (între 18.000 şi 22.000 de euro) şi 12 tablouri ale pictorului de artă concretă Léon Wuidar, născut în 1938.
Acelaşi succes l-au avut şi creaţiile lui Jan Fabre, de la Galeria Guy Pieters, expuse sub titlul Carnavalul morţilor (familia regală), la care preţurile au oscilat între 30.000 de euro pentru guaşe şi 175.000 de euro pentru sculpturile-bust. Sumele se explică şi prin faptul că în momentul actual pictorul se bucură de o mare preţuire la Muzeul Ermitaj.
Casetele Papei Pius al VI-lea
Standul Sèvres a oferit artiştilor contemporani posibilitatea de a se exprima prin opere realizate în cel mai mare cuptor cu lemne al manufacturii. S-au înegistrat şi aici rezultate bune. Vasul Rapin de Barthélémy Togo, a fost achiziţionat cu 35.000 de euro, iar vasul Clermont al tânărului Nicolas Buffé, cu 35.000 de euro. Marile modele au fost propuse la 80.000 de euro.
În zona artei vechi, unde achiziţiile sunt adesea mult mai prudente, demararea a fost mai lentă. Au trezit interes opere ca Portret de tânără de Edgard Maxence din 1908 sau Isus copil botezându-l pe Sf. Christophe de Maurice Denis (1920).
Doi leoparzi de Rembrandt Bugatti
Prezenţa picturii vechi a fost mai discretă în acest an, fiind oferită numai de câteva galerii, ca şi mobilierul de epocă, cele mai interesante exemplare fiind etalate în standul spectaculos al Galeriei Steintiz. Aceasta a optat pentru o apologie a Barocului, cu statui, coloane şi o luxoasă etalare de piese din marmură, între auriturile rococo şi mobilier în stilul Ludovic al XIV-lea.
Alături de o profuziune de icoane aurite moscovite de secol XVII, s-au remarcat mari altare gotice.
Greuze, Cap de copil, 1780, 90.000 de euro (Galeria Perrin)
La capitolul Pictură, au putut fi admirate lucrări de Bernard Buffet, Delvaux, Jenkins, Alechinsky, Mathieu, Arman, Riopelle, Dubuffet, Chagall, a cărui acuarelă La Circ a fost vândută de Preşedintele BRAFA, Harold t’Kint de Roodenbeke, la preţul de 350.000 de euro.
Un delicat tablou de Greuze, reprezentând un Cap de copil, din 1778, a fost evaluat la 90 de mii de euro
Femei şi păsări de Miro, în tehnică mixtă pe pânză, din 1946 a fost estimat la 3 milioane de euro.
Hercule și leul din Nemeea, atribuit lui Jan van Tieghem sau Cornelis Tons
Nu poate fi trecută cu vederea Vioara de bronz de Arman (150 de mii de euro) sau Violoncelul fixat pe pânză, de acelaşi artist liric francez, din 1962 (340.000 de euro).
Galeria Stern Pissarro din Londra a adus un luminos Riopelle, intitulat Antibes (1966) la preţul de 180.000 de euro.
Galeria Brenske din Monaco a propus un mic “souvenir” de Richter, din 1995, la 150.000 de euro.
Galeria Cento Anni
La Galeria Fleury a dominat o imensă sculptură în ghips de Zadkine, Homo Sapiens, reprezentând, de fapt un cuplu, piesă ce provine din colecţiile Muzeului de Artă din Philadelphia.
Trei picturi de Renoir au fost oferite la 790, 650, respectiv 625 de mii de euro.
Impunătoare sculptură de Dubuffet
Şi desigur, de neratat au fost, nudurile suprarealiste în ulei şi acvaforte ale lui Paul Delvaux de la Galeria Oscar De Vos, cel mai important, Marea Sirenă, din 1950, evaluat la 600.000 de euro
Pe aleile de la BRAFA pot fi întâlniţi şi monştri, cum ar fi cel care a înghiţit-o pe Margareta de Antiohia şi pe care Sfânta îl poartă triumfătoare pe un platou. Această figurină în argint aurit, realizată la Nürnberg în 1629 de Georg Koler, poate fi întoarsă şi rochia ei bogat decorată, amplă, evazată devine o cupă în care se poate pune vin. Acest tip de obiecte în vogă în secolele XVI şi XVII, a fost produs întâi la Nuürnberg şi apoi în toată Germania. Cel mai adesea, personajul are în mâinile ridicate deasupra capului un mic gong. Era folosit la petrecerile de nuntă, când mirele şi mireasa trebuiau să bea simultan din două cupe.
Juan Miro, Femei și pasăre noaptea
Interesante şi orologiile. Jacques Nève este autorul unui Pendul misterios din 1890. 75 de mii de euro este preţul unei senzuale figure din bronz care susţine elegant un orlogiu într-o sferă. Misterul stă în mecanismul figurii, care este o raritate.
Jacques Neve, Pendul misterios
Trei himere veghează la picioarele unei Pendule misterioase din secolul al XIX-lea, datorată geniului lui Jean Eugène Robert-Houdin, care a fost şi ceasornicar, şi magician. Cadranul, transparent, este aşezat pe o coloană de cristal, de asemenea transparentă, niciun mecanism nefiind vizibil.
Alături, Phoenix Ancient Art (Geneva) a adus opere ale arheologiei clasice, dintre care amintim numai un Recipient din sticlă roman, vândut încă de la începutul târgului cu câteva sute de mii de euro, şi o minunată Statuetă cicladică, datată 3500-3000, din marmură, achiziţionată cu peste 500.000 de euro.
Jean Eugene Robert-Houdin, Pendula cu trei mistere, 1850
N-a trecut neobservată o sculptură de la Galeria Monbrison a unui Şaman zburător inuit, înaltă de 12 centimetri, lucrată în fildeş de Alasaka obţinut dintr-un dinte de leu de mare. Rezultatul: o figurină umană se transformă în peşte. Un idol marin ce se purta la centură, evaluat la 18.000 de euro.
La Fede e la luce de Arturo Martini
Galeria catalană Bagot Arquelogia a prezentat un Bust roman găsit pe fundul mării, devorat de bacterii şi microorganisme marine care au transformat suprafaţa marmurei de Carrara într-o materie poroasă. Piesa a fost vândută imediat, cu un preţ care n-a fost dezvăluit.
Marea Sirenă de Paul Delvaux în Galeria Oscar De Vos
O Mască egipteană din bronz şi alabastru, din A Treia perioadă Intermediară, a atins preţul de 7.500 de euro.
Masca din bronz și alabastru din A treia perioada Intermediară
În domeniul anticariatului, s-au remarcat două superbe Casete ale Papei Pius al VI-lea, de la 1780, furniruite cu 40 de esenţe de lemn, cu aplicaţii de bronz cizelat şi aurit, evaluate la 130.000 de euro.
Sfânta Margareta de Antiohia
Au urmat sculptura antică, designul, covoarele, între care splendide piese turceşti şi persane la Galeria Vrouyr din Anvers, şi Rame, unele, cum au fost cele de la Galeria Montanari, datând din secolul al XVI-lea până în secolul XX, mai ales penru oglinzi de perete, bijuterii şi porţelanuri, tapiserii, de la De Wit Fine Tapestries la Verdura din secolul XVII, propusă la 115 mii de euro, şi un Millefiori (58.000 de euro).
Sfântul Anton pe tron, 1480
O altă piesă excepţională a fost o Masă sculptată cu motivul strugurilor şi viţei de vie, cu picioarele din bronz, de Paula Swinnen, 2016, la Philippe Heim.
Șaman inuit zburător
Să amintim şi un preţios pian în micromozaic din 1790, cu fluture şi porumbei (300-400 de mii de euro) şi patru scaune veneţiene din secolul XVII al căror preţ nu a fost afişat. Ambele piese s-a aflat la Il Quadrifoglio-Brun Fine Art.
Un granchio di Bernard Buffet
Nu putem trece cu vederea prezenţa lui Hergé. Un Tintin în Tibet (1959) de la standul belgian Fine Comic Strip Gallery a fost evaluat la 320.000 de euro, iar o serie de matriţe de gravură, la 1.000 de euro. Să amintim că în luna noiembrie a anului trecut o planşă, Oameni pe lună, din 1954, a atins recordul de 1,5 milioane de euro.
Verdura de De Wit Fine Tapiseries di Mechelen
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu