Consiliul Național al Elevilor cere reforma sistemului de evaluare la examenele naționale. Iată care este soluția propusă de aceștia pentru MInisterul Educației.
Elevii solicită reforma sistemului de evaluare la examenele naționale, prin înființarea unui Corp Național de Experți în Evaluare și organizarea unor sesiuni de formare pentru profesori.
"Diferențele majore de punctare între cele două serii de evaluare, numărul record de contestații înregistrat pentru această sesiune a examenului de Bacalaureat, erori în ceea ceprivește interpretarea baremului sau chiar erori de calcul generate de condițiile improprii în carese corectează lucrările din cadrul examenelor naționale determină Consiliul Național al Elevilor să adopte o poziție fermă cu privire la necesitatea reformării sistemului de evaluare în cadrulexamenelor naționale și nu numai.
1. Aproape una din 10 note contestate la Bacalaureat are o diferență mai mare de 1 punct la recorectare, potrivit analizei făcute de Edupedu.ro pe baza rezultatelorfinale publicate duminică de Ministerul Educației. Este vorba despre un număr de6.036 de lucrări care înregistrează o asemenea diferență de ± 1 punct din totalulcelor 62.840 de contestații. Procentual, asta înseamnă 9,6%, după ce anul trecutacelași procent era de 10,57;
2. Din aceste peste 6 mii de lucrări contestate, 853 de lucrări au diferențe mai maride 1,5 puncte la recorectare, mai arată analiza Edupedu.ro;
3. Cel mai mare număr de contestații din istoria recentă a examenului deBacalaureat a fost înregistrat la sesiunea care tocmai s-a încheiat: peste 62 demii de cereri de recorectare a lucrărilor. Iar acest număr uriaș de contestații vineîn condițiile în care la rezultatele inițiale s-a înregistrat cel mai mare număr denote de 10 din ultimii ani, peste 24 de mii de note între 9 și 9,99, dar în acelașitimp și o rată de eșec de peste 40%. Însă cea mai mare problemă este una delipsă a încrederii, conform Edupedu.ro", susține Consiliul Național al Elevilor într-un comunicat de presă.
"Principalele cauze, directe sau indirecte, care se transpun în aceste erori în evaluare suntreprezentate de timpul limitat acordat parcurgerii unei lucrări, de condițiile improprii dinprocesul de evaluare, dar și din lipsa unei formări prealabile, a unui instructaj care să oferedirecții pentru o evaluare obiectivă.
De exemplu, la limba și literatura română, prima probă scrisă a examenului de EvaluareNațională/ Bacalaureat, profesorii petrec, adeseori, doar o singură zi pentru a parcurge și notalucrările, deși perioada dintre prima probă și data afișării rezultatelor inițiale este de o săptămână,de cele mai multe ori. Superficialitatea în procesul de evaluare înseamnă nedreptate pentru elevi,care nu beneficiază de un tratament unitar în acest proces.
Profesorii ar trebui sprijiniți în acest proces prin programe flexibile de lucru, dar și prinoferirea unei mese calde pentru fiecare zi de evaluare. Apreciem că un proces de evaluarecalitativ este direct influențat de mediul în care cadrul didactic corectează. Nu în ultimul rând,solicităm Ministerului Educației și Cercetării să fructifice oportunitatea de învățare online pentru organizarea unor sesiuni de formare în mediul digital pentru pregătirea temeinică a profesorilor evaluatori", au completat ei.
"Mentoratul și schimbul de bune practici pot oferi premisele creșterii calității în sistemulde evaluare în cadrul examenelor naționale și nu numai, motiv pentru care solicităm, cufermitate, înființarea unui Corp Național al Experților în Evaluare, un organism care săpromoveze și susțină excelența în evaluare. Acest organism ar deveni, pe termen lung, un vectorîn schimbarea percepției asupra sistemului de evaluare în învățământul preuniversitar. Nu în ultimul rând, considerăm esențial ca toate instituțiile angrenate în procesul instructiv-educativ și de evaluare să achieseze la următoarea idee, astfel încât ea să devină un laitmotiv pentru sistemul de educație: elevul nu trebuie să fie evaluat pentru cât de bine reproduce un eseumemorat, ci despre cât de bine își poate prezenta și argumenta propriile idei.
Discrepanțele dintre evaluările aceleiași lucrări ne demonstrează faptul că profesorii dinRomânia decid asupra viitorului nostru fără nici măcar o oră de pregătire, în condiții improprii. Nu putem să acceptăm faptul că evaluarea lucrărilor din cadrul examenelor naționale se facedupă ureche, fără o instruire prealabilă; în acest proces, până acum a contat cantitatea.Profesorii se întreceau: care termină cele o sută de lucrări arondate mai repede. Astfel depractici nu trebuie să se regăsească într-un sistem educațional performant. Primii pași pe caretrebuie să îi realizeze Ministerul Educației și Cercetării pentru reformarea sistemului deevaluare în cadrul examenelor naționale: înființarea unui corp național de evaluatori,organizarea de sesiuni de formare pentru cadrele didactice și, în mod obligatoriu, o masă caldăpentru fiecare zi petrecută la corectatul lucrărilor, a declarat Antonia-Laura Pup, președinteleConsiliului Național al Elevilor", au încheiat.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News