O propunere de modificare legislativă din Ucraina riscă să priveze elevii vorbitori nativi de limbă română de posibilitatea de a se juca și de a comunica între ei în limba maternă în pauzele dintre ore. Aceasta ar introduce așa-numitul "mediu educațional ucrainofon" și ar reduce limbile minorităților naționale, inclusiv limba română, la nivelul de "limbă de bucătărie" specific perioadei sovietice.
Publicitate
La sfârșitul lunii septembrie, în Rada Supremă a Ucrainei a fost înregistrat un proiect de lege intitulat „Cu privire la asigurarea creării unui mediu educațional ucrainofon în instituțiile de învățământ”, care urmărește modificarea Legii educației din Ucraina, scrie Bucpress.
Aceasta nu reprezintă prima încercare de a ucrainiza complet mediul educațional din Ucraina. În anii anteriori, au existat „înștiințări” și „recomandări” neoficiale din partea Ministerului Educației și Științei din Ucraina, transmise pe cale ierarhică, cu o pseudo-obligativitate de implementare în școli, inclusiv în cele cu predare în limba română.
Conform monitorizărilor efectuate în perioada 2023 – 2024 de către Serviciul de Stat al Ucrainei pentru Calitatea Educației și Împuternicitul pentru Protecția Limbii de Stat (cunoscut și ca „Ombudsman-ul lingvistic” al Ucrainei), doar 41% dintre elevi comunică între ei exclusiv în limba ucraineană în timpul orelor și pauzelor.
În ceea ce privește comunitatea românească din Ucraina, nu există date precise despre procentul de utilizare a limbii de stat în școlile care au avut anterior predare integrală în limba română, dar care au fost ucrainizate complet sau parțial în localitățile cu populație majoritar românească din regiunile limitrofe frontierei comune ucraineano-române – Transcarpatia, Cernăuți și Odesa. În general, se poate constata că în aceste unități de învățământ situația este gravă în ceea ce privește deromânizarea populației autohtone. În regiunea Cernăuți, limba maternă a copiilor, româna, a fost invadată de termeni ucraineni. În școlile rusificate și ulterior ucrainizate din raioanele basarabene ale regiunii Odesa, limba română a fost redusă la minim, iar un amestec de rusă, ucraineană și română a devenit predominant la toate vârstele copilăriei, de la grădiniță până la liceu. Printre tinerii români din Ucraina, se pare că limba română pierde teren în favoarea limbii ucrainene, în mare parte din cauza scăderii drastice a numărului de școli și de clase cu predare în limba română în cei 33 de ani de independență ai Ucrainei.
Proiectul de lege propune completarea primei părți a articolului 1 din actuala Lege a Educației din Ucraina prin definirea unui nou termen: „mediul educațional ucrainofon”.
„Prin mediul educațional ucrainofon se înțelege un set de condiții de interacțiune și socializare a elevilor cu alți participanți la procesul educativ (cadre didactice, părinți, alți angajați ai instituției de învățământ) numai în limba de stat, atât pe parcursul procesului de învățământ, cât și pe parcursul altor forme de interacțiune a elevilor cu alți participanți la procesul educativ, în incinta și pe teritoriul subiectului de activitate educativă”, se arată în proiect.
În concluziile sale referitoare la proiectul de lege, Ministerul Educației și Științei din Ucraina propune următoarea definiție:
„Mediul educațional ucrainofon – un set de condiții de socializare și interacțiune a participanților la procesul educativ între aceștia în limba de stat, atât în timpul procesului educativ, cât și în timpul altor forme de interacțiune, în incinta și pe teritoriul subiectului de activitate educativă.”
De asemenea, Ministerul Educației și Științei din Ucraina atrage atenția că, în conformitate cu prevederile finale ale proiectului de lege, „ministerele și alte organe centrale ale puterii executive vor trebui să elaboreze și să adopte actele normative juridice adiacente, inclusiv cele privind sistemul de apreciere a competențelor de vorbire ale copiilor – elevi” în sistemul educațional.
Ministerul precizează în continuare că „în legislația Ucrainei din domeniul educațional nu există o definiție a conceptului de 'sistem de apreciere a competențelor de vorbire'. Totodată, printre competențele principale stabilite prin standardele de stat ale învățământului secundar general din Ucraina se numără: cunoașterea fluentă a limbii de stat și capacitatea de a comunica în limba maternă (în cazul în care aceasta este diferită de limba de stat) și în limbi străine.”
Conform proiectului de lege, partea a doua a controversatului articol 7 din Legea Educației din Ucraina din 05.09.2017 se va completă cu paragrafele 3 și 4, cu următorul conținut:
„Instituțiile de învățământ sunt obligate să creeze pentru elevi un mediu educațional ucrainofon.
Nu este o încălcare a acestei obligații studierea, alături de limba de stat, în limbile minorităților naționale, care sunt limbi oficiale ale Uniunii Europene, sau a poporul indigen, asigurarea furnizarea statului cu studiul și folosirea în procesul educațional a limbii engleze, promovarea învățării în instituțiile de învățământ a altor limbi de comunicare internațională, predarea în instituțiile de învățământ a unei sau mai multor discipline în două sau mai multe limbi (în limba de stat, engleză, alte limbi oficiale al Uniunii Europene), precum și dreptul de a alege liber limba procesului de învățământ de către instituțiile de învățământ private (cu excepția limbii, care este limbă de stat (limbă oficială) a statului recunoscut de Rada Supremă a Ucrainei ca stat agresor sau stat ocupant)”, mai precizează proiectul.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu