Consiliul Naţional al Elevilor din România cere Parlamentului României să respingă OUG 51/2019 care elimină transportul pentru elevi din sfera serviciilor publice.
Publicitate
"Conform rezultatelor din Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel național în anul școlar 2017-2018, realizat de către Consiliul Național al Elevilor, există nenumărate cazuri în care beneficiarilor primari ai educației nu li se decontează decât un procent din prețul real al abonamentului. Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel național aferent anului școlar 2018-2019 ne arată că 13,2% dintre elevii respondenți nu beneficiază deloc de decontarea navetei.
Astfel, se poate observa că un procent alarmant de 80% din totalul respondenților navetiști beneficiază de decontarea a mai puțin de jumătate din costurile reale de transport, în contextul în care unui procent de 100% dintre elevii care fac naveta ar trebui să i se deconteze costurile în mod integral.", se arată într-un comunicat al CNE.
O dată cu aprobarea OUG 51/2019, transportul a fost eliminat din sfera serviciilor publice, fapt care oferă autonomie operatorilor de transport pentru a nu subvenționa transportul elevilor și elimină, astfel, orice obligație contractuală pentru ca aceștia să își asume măsurile necesare pentru a garanta transport echitabil pentru elevi. Această ordonanță de urgență, spun elevii, este în contradicție cu un act normativ superior, anume Regulamentul (CE) nr. 1370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 și nr. 1107/70 ale Consiliului.
"În prezent, multe dintre serviciile de transport terestru de călători care sunt necesare din punct de vedere al interesului economic general nu pot funcționa în regim comercial. Autoritățile competente ale statelor membre trebuie să poată acționa pentru a se asigura că asemenea servicii sunt prestate. Mecanismele pe care aceste autorități le pot utiliza pentru a asigura prestarea de servicii publice de transport de călători includ următoarele: atribuirea de drepturi exclusive operatorilor de servicii publice, acordarea de compensații financiare operatorilor de servicii publice și definirea de norme generale de exploatare a transportului public care se aplică tuturor operatorilor. În cazul în care statele membre decid, în conformitate cu prezentul regulament, să excludă anumite norme generale din domeniul de aplicare al acestuia, ar trebui să se aplice regimul general privind ajutoarele de stat", se arată în actul normativ.
"Este un moment important pentru elevii din România – astăzi a început sesiunea parlamentară, contextul actual socio-politic impune respingere OUG nr. 51/2019 de către toți parlamentarii cărora le pasă de elevii pe care noi îi reprezentăm. Este momentul ca aceștia să își pună o întrebare clară: de ce are nevoie România acum? De transportatori care să facă profit pe bandă rulantă sau de elevi care să poată ajunge la școală, indiferent de mediul din care aceștia provin? Lansăm o provocare parlamentarilor: pentru o secundă, nu vă mai gândiți doar la a vă calcula voturile (știm că aici nu suntem noi, beneficiarii primari ai educației, prea atractivi din punct de vedere politic – cei mai mulți dintre noi nu au drept de vot) și acționați pentru binele celor care reprezintă viitorul României", a declarat Antonia-Laura Pup, președintele Consiliului Național al Elevilor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Val Vâlcu