EXCLUSIV  Elevii văd școala ca pe o închisoare. Psihologul Ana-Maria Zamfir, despre provocările sistemului educațional românesc

Sursa: Pexels
Sursa: Pexels

În cadrul emisiunii Părinți Prezenți de la DCNews, Ana-Maria Zamfir a oferit o perspectivă critică asupra metodelor actuale de predare și asupra impactului pe care îl au asupra dezvoltării copiilor.

Psihologul a atras atenția asupra modului în care sistemul educațional din România creează presiune atât asupra elevilor, cât și asupra profesorilor, transformând școala într-o sursă de frustrare și demotivare.

Profesorii se plâng de faptul că elevii stau în bănci într-o stare vegetativă, că nu se gândesc la nimic. Păi, cum să stea un copil atât de prezent? Haideți să ne uităm și la studiile care ne arată cât de atent poate sta un copil. Un elev de 6 sau 7 ani cât de atent poate fi? Ar trebui să ne gândim și la acest lucru. Trebuie să ne uităm la psihologia dezvoltării, sunt niște date acolo. După o anumită perioadă, copilul doar se va preface că este atent, pentru că nu are altceva de făcut. Nu putem cere mai multă atenție decât poate el să dea. Iar dacă cerem mai mult, va găsi o modalitate prin care să ne păcălească. Și te păcălește pe tine ca profesor, și pe el ca elev. În cazul acesta, și profesorii se simt demotivați când văd că stau și vorbesc singuri”, a explicat Zamfir.

Această dinamică, consideră psihologul, afectează întreaga experiență școlară: „Cum poți privi școala ca pe ceva pozitiv din care tu te dezvolți, dacă îți dorești să scapi în fiecare zi? Este efectiv privită ca fiind o închisoare, nu ca un beneficiu extraordinar pentru educație și dezvoltare”.

Psihologul Ana-Maria Zamfir a menționat și rolul meditațiilor în sprijinirea copiilor, dar a avertizat asupra efectelor pe termen lung. „Programul de învățat, jucat și alte activități ar trebui să fie particularizat de părinți în funcție de copil. Personal, am considerat la cel de-al treilea copil că este cazul să apelez la acest ajutor al meditațiilor în momentul în care m-am simțit depășită de situație. Curricula pe care eu am urmat-o s-a schimbat foarte mult față de cea de acum. Meditația este o sursă, dar pe timp îndelungat nu ajută. Copilul nu va mai fi atât de atent la școală, ăsta e unul dintre costuri”, susține ea.

O altă problemă ridicată de Ana-Maria Zamfir este complexitatea exagerată a unor lecții care par rupte de realitate. „Haideți să ne uităm și la ceea ce se predă. Eu înțeleg că sunt lucruri ușoare pentru un profesor, dar, până la urmă, trebuie neapărat să fim specialiști? Eu am cerut ajutorul unor cunoștințe care sunt ingineri, contabili, și nu au știut să îmi răspundă la întrebări de clasa a III-a. Ori asta ne arată că este aberant. Sigur, îi predai copilului și îl antrenezi, dar îl antrenezi ca la circ. Îl antrenezi să facă un exercițiu, îl ține minte o vreme, după care treci la o altă lecție și el uită acea metodă”, a conchis Ana-Maria Zamfir.

Vezi integral emisiunea, aici: 

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

Cele mai noi știri
Cele mai citite știri

Copyright 2024 SC PRESS MEDIA ELECTRONIC SRL. Toate drepturile rezervate. DCNews Proiect 81431.

Comandă acum o campanie publicitară pe acest site: [email protected]


cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel