Prof. Emil Păun a fost prezent la emisiunea DC Edu și a discutat despre propunerile elevilor pentru a schimba procesul educațional dar și despre plenitudinea de ”experți” în educație care au apărut.
Pentru context, Asociația Elevilor din Constanța solicită desființarea examenului de Bacalaureat susținând că acestea nu testează competențele reale ale elevilor. Mai mult decât atât, reprezentanții elevilor constănțeni susțin că așa cum este conceput în acest moment examenul de maturitate elevii sunt obligați să învețe pe de rost comentarii pe care oricum o să le uite.
Profesorul Emil Păun de la Universitatea București a răspuns: ”Era o emisiune la un moment dat, se numea ”Copiii spun lucruri trăsnite”. Uneori datorită acestor situații ne întâlnim cu cereri de tipul eliminării bacalaureatului. Sigur că aceste cereri vin pe fondul înțelegerii deformate asupra „democrației” școlare, pentru că democrația școlară e reflexia democrației sociale.”
În ultima perioadă, conceptul nostru de democrație așa cum l-am înțeles imediat după revoluție a fost pervertit. Cred că unul din lucrurile normale este participarea la domeniul educațional a actorilor care nu sunt direct implicați precum elevi și profesori, ci asociații de părinți, asociații de elevi, ONG-uri. Dar, asta este normal până la un punct, dincolo de acest lucru ne aflăm într-o situație care are în spate un fenomen îngrijorător - de la o vreme aceste organizații au devenit mai importante în procesul decizional decât cei implicați direct.
În primul rând, asociațiile de părinți au devenit foarte în control asupra procesului decizional și impun anumite măsuri fără să fie îndreptățiți să facă acest lucru. Deciziile importante trebuie luate de cei care sunt implicați și cunosc domeniul. Și asociațiile de elevi au început să-și aroge modalități de intervenție în scoală dincolo de competențele lor. Dincolo de toate, elevul vine la școală să învețe, să respecte regulile aceste organizații și nu să impună schimbări de acest tip. De la un anumit timp, solicitările lor sunt imperative, nu sunt solicitări pentru un dialog, iar acest lucru este o exagerare și îngrijorător. Ei trebuie să realizeze că vin într-un loc în care trebuie să muncească.”, a spus profesorul.
Cine sunt totuși experții adevărați în educație?
Profesorul Emil Păun: ”Eu când aud acest termen de expert în educație, până la urmă am impresia că omul acela nu are profesie, adică nu-și spune profesia. Sunt așa numiții părerologi. Expertiza nu înseamă doar să știi câte ceva despre subiect ci să ai o experiență educațională profundă pe care să o supui reflecției personale și să ai ideei pertinente, asta însemnă experți.”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News