Elon Musk și imperiul său de afaceri se confruntă cu atât aspecte pozitive, cât și negative, după ce Donald Trump a câștigat din nou președinția în alegerile de marți.
Publicitate
Musk a donat până acum aproape 119 milioane de dolari către un comitet de acțiune politică pe care l-a înființat pentru a-l susține pe Trump, conform înregistrărilor Comisiei Electorale Federale. A apărut alături de Trump la mitinguri și i-a găzduit un interviu elogios pe X, platforma sa de social media.
„A pariat enorm aici. S-a aruncat direct în partea adâncă a piscinei în această alegere,” a declarat Daniel Ives, analist tehnologic la Wedbush Securities.
Miercuri dimineața, investitorii pariau deja că victoria lui Trump va fi și o victorie pentru Tesla (TSLA), compania lui Musk, trimițând acțiunile producătorului său de vehicule electrice în sus cu 13% imediat după deschiderea pieței și închizând tranzacțiile zilnice cu o creștere de aproape 15%. Acest lucru a ridicat valoarea celor 411 milioane de acțiuni Tesla deținute de Musk cu mai mult de 15 miliarde de dolari, ceea ce reprezintă un randament de 12.761% față de cei 119 milioane de dolari pe care i-a donat lui Trump. A fost un maxim de doi ani pentru acțiunile Tesla, care se confruntaseră recent cu dificultăți și creșteau doar cu 1% până la închiderea pieței de marți.
Însă există riscuri pentru Tesla, chiar și din cauza victoriei lui Trump.
O mare parte din averea enormă a lui Musk poate fi atribuită sprijinului guvernamental pe care companiile sale, precum Tesla și SpaceX, l-au primit de-a lungul anilor. Chiar și dacă vicepreședinta Kamala Harris ar fi câștigat, mare parte din acești bani ar fi continuat să curgă. Dar, chiar dacă unele dintre subvențiile guvernamentale pentru vehiculele electrice sunt acum reduse sau tăiate, așa cum este probabil în urma victoriei lui Trump, averea lui Musk va rămâne intactă. De fapt, Tesla ar putea beneficia dacă sprijinul guvernamental pentru vehiculele electrice se încheie.
Musk a postat numeroase tweeturi pe platforma sa de socializare X marți seara și miercuri dimineața, celebrând victoria lui Trump.
„Oamenii din America i-au dat lui @realDonaldTrump un mandat clar pentru schimbare în seara asta”, a scris el într-unul dintre ele.
Trump a fost ostil în mod direct vehiculelor electrice, spunând că sunt prea scumpe, au autonomie limitată și vor distruge locuri de muncă și industria auto americană. Dar ceea ce ar părea a fi lovitura cea mai mare pentru Tesla dintr-o altă președinție Trump — o reducere, dacă nu chiar sfârșitul sprijinului federal pentru vehiculele electrice — s-ar putea să nu fie atât de grav pentru Tesla și Musk.
Însă alte politici care sunt la baza planurilor lui Trump ar putea cauza probleme majore.
Trump a promis să pună capăt așa-numitului „mandat EV al lui Biden”, deși nu există un astfel de mandat, nefiind clar la ce se referă.
Dar sub administrația Biden, a existat un sprijin semnificativ din partea guvernului pentru construirea și cumpărarea de vehicule electrice, inclusiv miliarde de dolari în împrumuturi pentru a încuraja producătorii auto să investească în fabrici pentru a construi vehicule electrice și baterii în Statele Unite, sprijin pentru stațiile de încărcare și un credit fiscal de 7.500 de dolari pentru mulți dintre cumpărătorii de mașini electrice.
Mulți experți din industrie cred că Trump va încheia aceste programe. Trump ar putea ordona Departamentului Trezoreriei să schimbe regulile care stabilesc când cumpărătorii de mașini sunt eligibili pentru credit, limitând semnificativ disponibilitatea acestui credit fiscal. Sau, dacă Trump va avea un Congres controlat de republicani, ar putea obține adoptarea unei legislații care să elimine complet acest credit.
Dar Musk a spus că nu este îngrijorat de sfârșitul creditului fiscal, deoarece Tesla îl vede ca pe un beneficiu pentru eforturile producătorilor auto tradiționali de a pătrunde pe piața vehiculelor electrice și de a oferi mai multă competiție.
„Eliminați subvențiile. Acest lucru va ajuta Tesla”, a postat Musk pe X în iulie.
Datorită concurenței crescute, vânzările globale ale Tesla au scăzut cu 2% în primele nouă luni ale acestui an față de anul trecut. Vânzările și profitul au reușit să se îmbunătățească în al treilea trimestru.
Trump ar putea fi mai dispus să dea undă verde vehiculelor autonome adevărate ale lui Musk, care încă nu au fost realizate, a spus Ives, împreună cu o flotă de așa-numite „robotaxiuri” care oferă transport fără niciun fel de șofer la bord.
Garrett Nelson, analist la CFRA Research, a fost de acord.
„În opinia noastră, Tesla și CEO-ul Elon Musk sunt cei mai mari câștigători ai rezultatelor alegerilor, iar victoria lui Trump va ajuta la accelerarea aprobării reglementărilor pentru tehnologia de conducere autonomă a companiei,” a spus el într-o notă adresată clienților miercuri, ridicând recomandarea pentru acțiunile Tesla de la „Păstrează” la „Cumpără”.
Până acum, caracteristicile actuale de asistență a șoferului ale companiei, cunoscute sub denumirile Autopilot și Full Self-Driving (FSD), se confruntă cu anchete din partea autorităților federale de siguranță, după o serie de accidente în care a fost implicată această tehnologie. Aceste investigații ar putea încetini aprobarea vehiculelor Tesla cu adevărat autonome pe drumuri, în ciuda afirmației contestate a lui Musk că Teslas care folosesc FSD sunt deja mai sigure decât cele conduse de oameni.
„Sub Trump, aceste investigații ar putea dispărea treptat,” a spus Ives.
Nu toată susținerea guvernamentală pentru vehiculele electrice este probabil să dispară în administrația lui Trump. Dincolo de creditul fiscal pentru cumpărători, o mare parte din banii contribuabililor cheltuiți pentru a sprijini adoptarea EV-urilor vine sub formă de împrumuturi guvernamentale pentru producătorii de automobile și furnizorii acestora, pentru a construi fabrici în statele sudice „roșii” (republicane). Nu este probabil ca Trump să vrea să taie acest sprijin și promisiunea de locuri de muncă în acele state, chiar dacă acestea vor deveni, în cele din urmă, o concurență pentru Musk și Tesla.
Producătorii auto tradiționali spun că vor continua cu planurile lor de a construi și vinde mai multe vehicule electrice în viitor. Ei spun că EV-urile sunt viitorul industriei, chiar dacă rata de adoptare a scăzut recent.
„Nu este o strategie în care să înfrânăm alegerile prezidențiale sau pe cele viitoare și să vedem ce putem obține de la EPA,” a spus CEO-ul Ford, Jim Farley, investitorilor în iulie. „Singura modalitate în care credem că vom rezista este să câștigăm bani din vehicule electrice mici. Și aceasta este pariul nostru.”
Producătorii auto fac un efort pentru a vinde mai multe EV-uri, astfel încât companiile să poată respecta reglementările de mediu din ce în ce mai stricte din Statele Unite, Europa și Asia. Chiar dacă Trump va reuși să schimbe regulile de emisii ale EPA în America, producătorii auto vor păstra un stimulent pentru a continua să producă EV-uri, astfel încât să respecte reglementările din alte părți sau reglementările de mediu mai stricte din multe state ale SUA, inclusiv California, care are propriile reguli de emisii mai stricte.
Experții din industrie spun că nu se așteaptă ca această creștere a vânzărilor de EV-uri să se oprească, chiar dacă Trump schimbă regulile de emisii, parțial din cauza cererii tot mai mari din partea consumatorilor.
„Am putea vedea o adoptare mult mai lentă a EV-urilor (în urma unei schimbări de reglementare),” a spus Jeff Schuster, șef global al departamentului auto la GlobalData, un consultant în industrie.
Problema mai mare pentru Tesla odată cu victoria lui Trump este că ar putea exista un război comercial reînnoit cu China, a spus Ives, având în vedere importanța fabricii sale din Shanghai pentru vânzările și profiturile globale.
„Cu victoria lui Trump, el va fi mult mai dur cu China, iar atunci efectele negative ar putea depăși avantajele pentru Tesla,” a spus Ives. „Peste 40% din livrări provin din piața chineză. Tesla ar fi prinsă în focul încrucișat.”
Ar putea reprezenta o problemă pentru Tesla dacă Trump îl va desemna pe Musk să conducă eforturile administrației sale de a reduce ceea ce ei numesc risipa guvernamentală, așa cum cei doi au menționat în timpul campaniei.
Indiferent de rezultatul acestor eforturi și dacă Musk va avea sau nu un rol oficial sau informal în noua administrație a lui Trump, ultimul lucru pe care investitorii Tesla l-ar dori să-l vadă este ca Musk să fie mai distrat față de gestionarea companiei, a spus Ives.
„Ar fi prea mult timp departe de Tesla într-un moment în care toți investitorii vor mai multă atenție asupra Tesla,” a spus Ives.
Altfel de afacere majoră a lui Musk, SpaceX, probabil că nu ar fi avut relații semnificativ diferite cu guvernul federal, indiferent de cine ar fi fost ales. Principalul său concurent, Boeing, se confruntă cu probleme serioase cu navele spațiale la care NASA a contractat pentru transportul astronauților către și de la Stația Spațială Internațională.
De asemenea, proprietatea lui Musk asupra X a fost larg criticată, mai ales de către democrați, pentru răspândirea dezinformării. Însă nu a fost închisă sau împiedicată de acțiuni guvernamentale sub Joe Biden. Noua administrație Trump nu va lua nici ea măsuri împotriva acesteia. Având în vedere pierderile financiare de la achiziționarea companiei, X este acum o parte relativ mică din averea totală a lui Musk, conform CNN.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
de Roxana Neagu