Un subiect de la proba de matematică de la Evaluarea Națională 2016 a creat controverse.
O cerinţă pe care mulţi elevi au abordat-o greşit a devenit subiect de dispută între elevi şi părinţi pe de o parte, şi Ministerul Educaţiei pe de altă parte. Conform cerinţei, elevii care au susţinut examenul aveau de identificat pe o diagramă numărul elevilor care au obţinut nota 5 la un test de matematică. Elevii, dar mai ales părinţii, reclamă că în enunţ nu s-a specificat clar care este axa notelor şi care este axa elevilor.
Reacția Ministerului Educației
Ministerul Educaţiei susţine că însă că subiectul a fost clar şi complet formulat.
"Itemul este complet formulat, enunţul este clar, fără ambiguităţi şi permite un singur răspuns corect. Acesta conţine toate elementele necesare unui răspuns corect şi se referă la o diagramă care a mai fost prezentată în subiectele formulate de Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare (vezi www.subiecte2016.edu.ro/2016). Tipul de diagramă în discuţie este inclus în modelul de subiect pentru Evaluarea naţională a absolvenţilor clasei a VIII-a, anul şcolar 2014-2015", arată un comunicat al Ministerului Educaţiei.
Ministerul a mai precizat: "Itemul conţine legenda referitoare la reprezentarea numărului elevilor, legendă care este echivalentă cu identificarea prin axele de coordonate. În esenţă, acesta se referă la prezentarea unei dependenţe funcţionale (între notă şi numărul elevilor din clasă care au obţinut această notă), iar în cazul unei dependenţe funcţionale variabila se reprezintă pe axa orizontală (a absciselor)".
Contactat de DC News, un director de liceu care dorește să-și păstreze anonimatul, a vorbit despre această controversă de la Evaluarea Națională 2016.
"Din punctul meu de vedere ministerul are dreptate. "„Itemul este complet formulat, enunţul este clar...".
Înțeleg oarecum și de ce sunt supărați părinții și voi încerca să gândesc și din punctul lor de vedere în continuare.
În cerința problemei spune: "...NUMĂRUL ELEVILOR care au obținut NOTA 5...", iar elevii sunt obișnuiți să considere că pe axa Ox, a absciselor, este reprezentat NUMĂRUL ELEVILOR, pentru că apare primul în text, însă, în realitate, pe Ox sunt NOTELE. Legenda din dreapta, pătrățelul pe care scrie "Număr elevi" este lămuritor.
Din punct de vedere logic, problema este corectă. Din punct de vedere semantic, literar dacă vreți, pot fi găsite tot felul de interpretări", ne-a spus profesorul.
[citeste si]
"Din păcate, aici este vorba despre ceva mult mai profund decât ne este prezentat în presă. Sistemul îi obișnuiește pe elevi să gândească în clișee.
Adică se merge pe memorare și pe rezolvarea cât mai multor probleme asemănătoare. În momentul în care schimbi ceva în problemă, ca în cazul de față, sau vii cu o problemă nouă, elevul nu mai este capabil să o rezolve, deși are toate cunoștințele necesare. Mai ales în gimnaziu așa lucrează 99% dintre profesori, fiindcă numai așa pot obține rezultate (așa este sistemul). În consecință, elevii nu au o gândire elastică, să se poată adapta la cerințe noi", ne-a mai zis profesorul de matematică.
Petiție după scandalul de la matematică
Părinții elevilor care au susținut examenul de la Evaluare Națională 2016 au formulat o petiţie online, semnată până în prezent de peste 32.000 de persoane. În petiţie se cere ca ambele variante găsite de elevi să fie punctate.
"Datorita faptului că MEN a derutat elevii la Subiectul I exercitiul 6 prin diagrama reprezentată greşit, propunem o reevaluare a tuturor lucrărilor din sesiunea iunie 2016, astfel încât ambele variante (3 si 8 elevi) sa fie punctate ca fiind corecte", se arată în petiţie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News